تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از ثبت پرندگان با نام فارسی سِسک گلوسفید کوچک و یاکریم برای نخستین بار در استان خبرداد.
کد خبر: ۷۴۲۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲ 07 May 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- و به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، شهرام احمدی با اعلام این خبر اظهار کرد: سسک گلوسفید کوچک با نام علمی Sylvia curruca در منطقه حفاظت شده جنگلی هلن و یاکریم با نام علمی Streptopelia decaocto در شهرستان بروجن مشاهده شدند و این مشاهده توسط کمیته ثبت پرندگان ایران در اردیبهشت‌ماه سال جاری تایید و ثبت شده است.
وی افزود: بهنام رحیمی و کرامت حافظی مشاهده‌کنندگان این گونه‌ها بودند.
احمدی تصریح کرد: گونه یاکریم در مناطق گرمسیر جنوب فراوان است اما تا کنون در چهارمحال بختیاری مشاهده نشده بود و پیش‌تر مشاهده گونه‌های کبوتر جنگلی، قمری خانگی، کبوتر چاهی و قمری معمولی در این استان، توسط آن کمیته به ثبت رسیده بودند.
سسک گلوسفید کوچک پرنده‌ای است کوچک و فعال با بال‌های اخرائی رنگ مشخص و دم نسبتا دراز که شاهپرهای کناری آن سفید است. سسک گلو سفید پرنده‌ای است بی‌آرام و پرجنب و جوش که با کاکل افراشته و دم سربالا مرتبا از میان بوته‌ها  بیرون می‌آید و دوباره به میان آن‌ها بازمی‌گردد. سسک گلو سفید در فصل تابستان از پراکندگی فراوانی برخوردار است و به صورت مهاجر عبوری در همه‌جای ایران دیده می شود.
یاکریم اندازه متوسطی دارد ولی از سایر قمری‌ها بزرگتر است. رنگ شنی صورتی با نیم طوق تیره در پس گردن، سر و سطح شکمی آن کم رنگ‌تر و خاکستری رنگ، با جلای صورتی شرابی (به خصوص در ناحیه سینه) است. سیاهی شاهپرهای نخستین با بقیه پر و بال آن تضاد خاصی دارد است. تفاوتش با قمری معمولی در این است که دمش درازتر به نظر می آید و سطح پشتی آن قهوه‌ای خاکی کمرنگ و یکدست است، در پشت گردن یک نیم طوق سیاه دارد. چشم‌هایش قرمز رنگ است، با سرعت کم پرواز می کند و در پرواز بال ها را کمتر تکان می‌دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار