تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۱۶ درصد مساحت استان شامل یک پارک ملی، یک اثر طبیعی ملی پناهگاه حیات وحش و ۵ منطقه حفاظت شده زیر نظر این مدیریت قرار دارد، گفت: آتش سوزی در این عرصه ها در سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۷۵۰۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲ 02 June 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- شهرام احمدی افزود: آتش سوزی در عرصه های ملی و حفاظت شده به ۲ صورت عمدی و غیرعمدی رخ می دهد که علت این آتش سوزی ها انسانی و غیرعمد است.
به گفته وی، اکثر آتش سوزی های غیرعمدی نیز در عرصه های ملی و جنگلی بر اثر سهل انگاری و ناآگاهی گردشگران، چوپانان و جوامع محلی و کشاورزانی است که بقایای محصولات کشاورزی را می سوزانند.
وی از تشکیل و فعال شدن تیم واکنش سریع در ادارات محیط زیست استان از اواخر اردیبهشت ماه جاری در استان خبر داد و گفت: در این تیم، شیفت های اطفاء حریق برای کادرهای اداری و اجرایی این اداره کل به جز زنان در ۲ نوبت از ابتدای فصل تابستان تا پایان یافتن فصل آتش سوزی ها در استان برقرار می شود.
به گفته وی، سامانه ۱۵۴۰ و تلفن ۰۳۸۳۲۲۲۳۵۷۲ در تمامی ساعات شبانه روز آماده دریافت گزارش های مردمی در زمینه محیط زیست و به خصوص حریق در مناطق طبیعی است.
احمدی، با اشاره به آتش سوزی و خودسوزی تالاب ها و دشت های استان در سال های گذشته افزود: تالاب های استان امسال وضعیت خوبی دارند، به گونه ای که تالاب بین المللی گندمان که چندین سال گذشته آتش سوزی رخ داد هم اکنون سرریز آب دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با تاکید بر مشارکت مردم و مدیریت صحیح عرصه ها در پیشگیری از وقوع آتش سوزی افزود: حمایت از محیط بانان و جنگل بانان در بحث افزایش انگیزه به خصوص در اطفاء حریق موثر خواهد بود.
احمدی گفت: در چند سال گذشته مردم نسبت به محیط زیست حساس شده اند، که افزایش حساسیت مردم نیازمند افزایش و ارتقا آگاهی زیست محیطی مردم است.
وی، با تاکید بر کاهش آتش سوزی در عرصه های تحت مدیریت محیط زیست استان افزود، برگزاری دوره آموزشی اطفاء حریق جهت پرسنل اجرایی و یگان حفاظت استان، برگزاری جلسات با جوامع محلی و افراد تاثیرگذار برای استفاده از توان آنها در امر اطفاء حریق به خصوص سازمان های مردمنهاد زیست محیطی، مهمترین دلایل افزایش استفاده از توان مردمی در این حوزه است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: وقوع آتش سوزی در یک عرصه منابع طبیعی و محیط زیست، بخشی از یک زیستگاه را دارای تنوع زیستی جانوری و گیاهی است، تخریب و نابود می کند که باید در حوزه پیشگیری از وقوع آتش سوزی و همچنین احیا مناطق آسیب دیده بیشتر برنامه ریزی و تلاش شود.
وی گفت: به منظور کاهش و پیشگیری از آتش سوزی، افزایش ضریب حفاظت در مناطقی که بیشترین آتش سوزی اتفاق می افتد و نصب دوربین مداربسته و رصد دقیق و افزایش مشارکت مردم بیش از پیش لازم است.
به گفته وی، کاهش تعارض بین مردم و محیط زیست، ایجاد معیشت پایدار برای جوامع محلی از راههای کاهش و پیشگیری از وقوع آتش سوزی در این عرصه هاست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار