چهره اصلاح طلب در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد
دکتر جوانمردی : اصول گرایان نیز باید بدانند که رویگردانی مردم از اصلاح طلبان و روحانی به معنای برگشت به آغوش جبهه پایداری ؛ قالیباف ؛ میرسلیم و ...نیست؛ بلکه نوعی اعتراض مدنی و قهر سیاسی است و در واقع در جستجوی دوای درد خود در دکان دیگری هستند.
کد خبر: ۸۲۶۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵ 25 February 2020

 انتخابات مجلس یازدهم به پایان رسید و منتخبین مردم هم معرفی شدند تا چیزی بیش از 3 ماه دیگر نمایندگان جدید بر صندلی بهارستان جلوس کنند و آنچه قانون برای آن ها به عنوان وظیفه مشخص کرده است را انجام دهند. پس از هر انتخابات تحلیلگران و نخبگان سیاسی به تجزیه و تحلیل آن می پردازند و نکات برجسته چه ضعف و چه قوت آن را بررسی می کنند. انتخابات اخیر هم دارای شرایط خاصی در طی فرایند ان بوده است که یکی از مهمترین و تاسف بارترین آن ، مشارکت پایین در همه نقاط کشور بود! مشارکت پایینی که اینبار گریبان یکی از استان های شاخص در مشارکت انتخاباتی یعنی کهگیلویه و بویراحمد را هم گرفت ! اما چرا مشارکت اینگونه پایین بود؟
دکتر منوچهر جوانمردی از چهره های سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مشارکت پایین در انتخابات اخیر گفت : در انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی ؛ شاهد کمترین میزان مشارکت در همه انتخابات پس از انقلاب اسلامی در کل کشور (۴۱ درصد) بودیم. در این میان استان کهکیلویه و بویراحمد با حدود ۷۰ درصد بالاترین میزان مشارکت و استان تهران با حدود ۲۶ درصد کمترین میزان مشارکت را داشته اند. این میزان پس از این استانها ؛ سیستان و بلوچستان با ۶۰ و ایلام با ۵۹ درصد در رده های بعدی بالاترین میزان مشارکت و استانهای البرز با ۲۸ ؛ کردستان ۳۱ و اصفهان ۳۶ درصد در رده های بعدی کمترین میزان مشارکت قرار گرفته اند.
دکتر جوانمردی ادامه می دهد : قصد تجزیه و تحلیل روند و دلایل کاهش میزان مشارکت در کلانشهرهایی مثل تهران ؛ کرج ؛ شیراز ؛ اهواز و یا استان هایی همانند کردستان ؛ گیلان ؛ یزد و ... را نداریم و به دنبال این نیستیم که چرا مشارکت ۹۸ درصدی مردم در اولین انتخابات پس از انقلاب اسلامی به ۴۱ درصدی کنونی رسیده است. غرض این است که این مهم مورد مداقه قرار گیرد که چرا میزان مشارکت در استان کهکیلویه و بویراحمد به عنوان بالاترین میزان مشارکت از ۹۶ درصد در دوره های گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی به ۷۱ درصد کنونی رسیده است ؟
وی می افزاید : مشارکت در انتخابات یکی از مهمترین شاخصه های توسعه سیاسی ملت هاست که به عنوان یکی از بهترین ابزارهای اعمال قدرت از درون جامعه است و هدف آن تحت تاثیر قرار دادن قدرت تصمیم گیری و سیاستگذاریهای کلان عمومی است.
میزان مشارکت در انتخابات گویای مقبولیت و مشروعیت حاکمیت در بین مردم است. مردم سالاری دینی و مشارکت گسترده مردم در سالهای ابتدایی پس از انقلاب اسلامی و کاهش شدید این روند مشارکت ؛ ضرورت کنکاش علمی و بررسی علل و عوامل ریشه ای کاهش این مشارکت را می طلبد.چرایی پایین ترین مشارکت انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد / مشارکت پایین یک اعتراض مدنی بود / دلسوزان نظام به خود آیند / اصلاح طلبان خود را اصلاح کنند / اصولگرایان بدانند رویگردانی از اصلاحات رفتن به آغوش پایداری نیست
 
 
چرایی پایین ترین مشارکت انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد
این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد : جامعه شناسی جغرافیایی استان کهکیلویه و بویراحمد؛ با جامعه ای تقریبا یکدست از لحاظ قومی ؛ نژادی و مذهبی ؛ ژئوپلتیک جغرافیائی در داخل ایران ، دور از مرزهای سیاسی ؛ علی رغم توانمندیهای اکولوژیکی؛ طبیعی؛ انرژی فسیلی (نفت و گاز)  از محرومترین استانها بوده ؛ لذا دلایل میزان بالای مشارکت علاوه بر بافت و ساختار اجتماعی ؛ ایلی ؛ عشیره ای و طایفه ای و بعضا فضای رقابتهای احزاب سیاسی ؛ حس تعلق ملی و مذهبی این سرزمین بوده است.
دکتر جوانمردی افزود : مشارکت این استان در دوره های گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۹۶ درصد در دوره ششم در سال ۱۳۷۴ تا ۸۹ درصد در دوره هشتم در سال ۱۳۸۶ متغیر بوده است ؛ یعنی در همه ادوار میزان مشارکت غالبا بالای ۹۰ درصد بوده و در هیچ دوره ای در طی این چهل سال پس از انقلاب اسلامی میزان مشارکت به این مقدار(۷۱ درصد) نرسیده است. علی رغم اینکه همین میزان مشارکت ؛ استان را در صدر ۳۱ استان کشور از لحاظ مشارکت قرار داده است.
وی ادامه می دهد : این کاهش مشارکت علی رغم تمهیداتی است که جنبه های همگرایی ؛ همدلی و وحدت در جامعه را از قبیل تشیع جنازه تاریخی سردار شهید سلیمانی؛ تهدیدهای ترامپ ؛ امنیت و مصالح ملی؛ امید به بهبود شرایط اقتصادی را در بعد ملی تقویت می کرد.
دکتر جوانمردی گفت : دلسوزان نظام باید به خود آیند که چرا میزان مشارکت مردم استان کهکیلویه و بویراحمد به عنوان جامعه نمونه که اتفاقا دارای بالاترین میزان مشارکت بوده از ۹۶ درصد در ادوار گذشته به این میزان (۷۱درصد) رسیده است. همچنان که رای ۹۸ درصدی مردم کشوردر اولین سال پس از انقلاب به ۴۱ درصد کنونی رسیده است.
وی افزود : دلسوزان نظام باید بدانند که این رفتار سیاسی نوعی از اعتراض مدنی به عملکرد دستگاههای مربوطه در انتخابات یازدهم هست. باید بدانند که این واکنشی است به فساد دامنگیر اقتصادی ؛ به ناکارآمدی مجلس؛ به بی عدالتی اقتصادی ؛ به پنهان کاری و دروغگویی و عدم شفافیت با مردم و مهمتر از همه اینکه بدانند مردم ولی نعمتان و صاحبان اصلی انقلاب اسلامی و کشور هستند.
دکتر جوانمردی ادامه داد :طبق نطرسنجی ها مهمترین علل کاهش مشارکت در انتخابات عبارت است از:
۱-عدم تاثیرگذاری انتخابات در بهبود وضعیت کشور
۲-نبودن کاندیدای مورد علاقه
۳-در راس نبودن مجلس و کمرنگ شدن نقش و جایگاه مجلس در امور مختلف.
۴-عملکرد ضعیف دولت و فراکسیون امید در احقاق مطالبات مردم.
اصلاح طلبان خود را اصلاح کنند
وی افزود : مدیریت نامطلوب ؛ پنهان کاری و دروغگویی عدم شفافیت ؛ رد صلاحیت نامزدهای قوی و شایسته باعث عدم اعتماد مردم به نهادهای حکمرانی و کاهش مشارکت و در نتیجه کاهش مشروعیت و مقبولیت مردمی خواهد شد. لذا دلسوزان نظام و به ویژه اصلاح طلبان و اصول گرایان لازم است بطور اساسی عملکرد و رفتار سیاسی خود را مورد اصلاح قرار داده و از این فرصت درس عبرت بگیرند.
دکتر جوانمردی ادامه داد : اصلاح طلبان باید از انتخابات ۱۳۹۸درس عبرت گیرند و به اصلاح خودشان در راستای مطالبات مردمی بپردازند و گفتمان خود را بصورت شفاف ؛ دموکراتیک ؛ فسادستیز و همراه با مردم مورد بازسازی قرار دهند.
اصولگرایان بدانند رویگردانی از اصلاحات رفتن به آغوش پایداری نیست
وی در پایان گفت : اصول گرایان نیز باید بدانند که رویگردانی مردم از اصلاح طلبان و روحانی به معنای برگشت به آغوش جبهه پایداری ؛ قالیباف ؛ میرسلیم و ...نیست؛ بلکه نوعی اعتراض مدنی و قهر سیاسی است و در واقع در جستجوی دوای درد خود در دکان دیگری هستند. و نباید با عملکردشان این باور را در بین مردم تقویت کنند که کاهش میزان مشارکت خواست و هدف آنهاست تا میزان موفقیت خود را با کاهش میزان مشارکت مردم تضمین کنند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
مردم ازچیزهای دیگری ناراحت بودند اصلاح طلبان فک می کنند چون خودشون نبودند کسی رای نداد
دیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
درود بر دکتر جوانمردی عزیز
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
اینایی که دارن از رو عقده وغصه حرف میزنن محض اطلاع بنده به این چندتا سوال پاسخ بدن خواهشاً ۱..سفره ده هزار غذایی که تلویزیون هم پخش کرد رو موحد پهن کرده بود یاعدل وبه چه منظور ...۲...بنزینهای مفتی و ژتونی درپمپ بنزینهای الهی و موسوی امجد رو کی داد موحد یاعدل وبه چه منظور...۳...پتو وبخاری هایی که گرفتند رو کی داد موحد یاعدل وبه چه منظوری .. خواهشاً خود طرفداران عدل هاشمی وجدانشون رو قاضی کنند وجواب بدن ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
درودبردکترجوانمردی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
دکتر جوانمردی یا ... یا خودتو به... زدی : مردم به چه چیز این مسئولان دلخوش باشن که رای بدن یا ندن؟ این همه اختلاس و دزدی و گرونی معیشت سخت و بیکاری رو نمی بینی؟ اینهمه تجاوز و حق خوری و مال مردم خوردنو نمی بینی؟ برای شماها فقط حضور قاطبه مردم مهم هست و نه خود مردم. این است دلیل شرکت نکردن مردم در انتخاباتی که همه چیزش مشخص است. کشتار جوانان در آبان ماه ، بنزین 3 هزار تومنی،فقر و حقارت اکثر مردم، دوستی گرگ و میش و هزاران دلایل دیگه
مردم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
تحلیل به جایی بوده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
حرف مفت گنجشک مفت. ای کاش در انتخابات شرکت نمی کردم. واقعا پشیمانم چون انتخابات ناسالم بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار