مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری از مکان‌یابی برای دایر کردن ۴۵ خانه بهداشت سیار در مناطق ییلاقی این استان خبر داد
کد خبر: ۸۴۲۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵ 27 April 2020

یحیی حسین پور گفت: شتاب‌بخشی در فعال‌سازی این تعداد واحد در مناطق استقرار عشایر با توجه به شیوع ویروس کرونا، یک ضرورت انکارناپذیر است و خانه‌های بهداشت سیار در مناطق عشایری فعال می‌شود.

یحیی حسین‌پور بیان کرد: بنا بر تصویب و ابلاغ شورای‌عالی عشایر کشور، احداث خانه بهداشت برای نخستین بار در استان از سال گذشته بعد از استان فارس، در مناطق عشایری در دستورکار مسئولان این استان قرار گرفته است.

وی گفت: مراقبت از کودکان زیر ۸ سال، مراقبت از زنان باردار و آموزش بهداشت عمومی از عمده اهداف تشکیل خانه بهداشت در مناطق عشایری است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری یادآور شد: سرشماری سالانه و ثبت اطلاعات بهداشت فردی ساکنان و تشکیل گروه‌های داوطلب و شورای محلی بهداشتی از دیگر اهداف تشکیل خانه بهداشت در مناطق محروم عشایری است.

به گفته وی، خانه‌های بهداشت سیار از سوی مرکز بهداشت استان در مناطق ییلاقی شهرستان‌های کوهرنگ، فارسان، کیار، اردل و لردگان فعال شده است و در زمان استقرار عشایر کوچرو  خدمات‌رسانی خواهند کرد و در زمان کوچ پاییزی نیز همراه عشایر به مناطق گرمسیری قشلاق خوزستان عزیمت خواهند کرد.

حسین‌پور، جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری را بیش از ۱۲۶ هزار نفر عنوان و تاکید کرد: به منظور خدمات‌رسانی مطلوب به این قشر، دایر کردن خانه بهداشت در مناطق استقرار عشایری لازم است. 

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری، از اجرایی شدن طرح غربالگری فشار خون در مناطق ییلاقی عشایر کوچرو به صورت سیار در سال جاری خبر داد. 

وی تصریح کرد: سال گذشته نیز  همزمان با سراسر کشور اجرای طرح ملی غربالگری کنترل فشار خون در مناطق شهری و روستایی کشور، این طرح در مناطق ییلاقی عشایر کوچرو جنوب کشور در این استان به صورت سیار برای بیش از ۸ هزار خانوار انجام شد.

حسین‌پور افزود: در این اقدام علاوه بر اندازه‌گیری فشار خون، مراقبین سلامت همراه تیم غربالگری، اقدامات لازم را در خصوص توزیع بسته‌های آموزشی با موضوع راه‌های کنترل فشار خون، انجام مشاوره حضوری در خصوص تغییر شیوه زندگی با محوریت فعالیت‌های بدنی و ورزشی، اجتناب از مصرف نمک و غذاهای پر چرب را برای گروه هدف انجام دادند.

شایان ذکر است چهارمحال و بختیاری با داشتن یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک عشایری بعد از استان فارس دومین استان عشایرنشین کشور محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار