کد خبر: ۸۴۸۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷ 11 May 2020

 

چهارمحال بختیاری به دلیل واقع شدن در منطقه‌ای کوهستانی مملو از گیاهان دارویی است که مردم این استان به خوبی خاصیت درمانی این گیاهان را یافته و سعی کرده‌اند آن‌ها را در غذاهای خود بگنجانند.

شَنگ و مُچه از جمله گیاهانی با خواص دارویی است که در فصل بهار می‌روید و طعم لذیذی به آش می‌دهد.

آش «شنگ و موچه» یکی از غذاهای محلی چهار محال بختیاری است که در این غذا به جای سبزیجات رایج آش‌ها، از شنگ و مچه استفاده می‌شود.

سید ابوالفتح شیرمردی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به خواص دارویی و درمانی گیاه شَنگ اظهار کرد: گیاه شنگ مقوی معده بوده و برای زخم معده مفید و از خونریزی معده و ریه نیز جلوگیری می‌کند.

محقق طب سنتی و سوزنی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ریشه گیاه شنگ فوق‌العاده اشتهاآور است، افزود: برای افرادی که اشتهای ضعیفی دارند از جمله کودکان ریشه این گیاه مورد مصرف قرار گیرد.

وی گفت: ریشه گیاه شنگ دارای لعاب بوده و کمی تلخ است و این‌گیاه التیام‌دهنده زخم ریه است.

شیرمردی با اشاره به اینکه ریشه گیاه شنگ خلط‌آور و نرم‌کننده سینه است، بیان کرد: این گیاه التیام دهنده زخم و ریشه این‌گیاه ضد سختی طحال است و برای مسلولین( گرفتاران بیماری سل) نافع است.

  وی در ادامه اضافه کرد: ریشه گیاه شنگ پادزهر سموم است و برای افرادی که دچار مسمومیت می‌شوند توصیه می‌شود که باید ریشه این گیاه را جوشانده و عصاره آن را بنوشند، عصاره ریشه گیاه شنگ پادزهر قوی است و افراد از دور ریختن عصاره ریشه این گیاه خودداری کنند زیرا برای درمان نقرس، رماتیسم، انواع کولیت‌ها و التهابات روده‌ای به کار برده می‌شود.

شیرمردی ادامه داد: این گیاه در درمان زخم‌های گوارشی و ریه مورد استفاده قرار گرفته و عصاره آن به دلیل قابض بودن برای درمان انواع خونریزی از جمله خونریزی‌های رحمی، دستگاه تنفسی و درمان برخی از انواع اسهال نیز موثر است.

وی در ادامه با بیان اینکه تمام مواد مغذی شنگ در آب پخته شده گیاه یافت می‌شود، به افراد توصیه کرد: به هیچ وجه آب جوشانده این گیاه را دور نریزند.

محقق طب سنتی و سوزنی در چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به خواص دارویی گیاه مُچه یا شیتره عنوان کرد: این گیاه برای تسکین دردهای سیاتیک، رماتیسم و دردهای عصبی موثر است ولی در مصرف آن باید احتیاط کرده و زیاده‌روی نشود.

شیرمردی در ادامه گفت: از دیگر خواص درمانی شیتره تصفیه‌خون و تنظیم‌کننده عوارض ناشی از کمبود ویتامین c است.

وی ادامه داد: گیاه ‌شیتره برای تنظیم ریتم ضربان قلب مفید و ادرارآور و لاغرکننده است.

شیرمردی با بیان اینکه گیاه‌شیتره التیام‌بخش زخم‌های سطحی است، اضافه کرد: این گیاه برای تقویت عمومی بدن و برطرف‌کننده اختلالات هضمی موثر است.

این محقق طب سنتی با اشاره به اینکه گیاه شیتره مسکن و تقویت‌کننده اعصاب است، بیان کرد: این‌گیاه  سیاه‌کننده پوست است بنابراین برای افرادی که مشکلات برص، لک و پیس دارند مفید است.

وی یادآور شد: از دیگر خواص درمانی  گیاه شیتره تسکین دهنده درد طحال،صاف‌کننده صدا و به‌طور کلی دافع بلغم است.

شیرمردی با اشاره به اینکه مصرف بیش از حد گیاه شیتره باعث ایجاد مسمومیت می‌شود، تاکید کرد: مصلح این گیاه صمغ عربی است.

محقق طب سنتی در پایان با اشاره به اینکه بیماران کلیوی و کبدی در مصرف گیاه شیتره یا مُچه احتیاط کنند، خاطرنشان کرد: گیاه‌های مُچه و شَنگ برای خانم‌های باردار منع مصرف دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار