کد خبر: ۸۴۹۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵ 13 May 2020

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: افزایش تولید، مشکل حمل و نقل و عدم ارسال قارچ به‌دلیل شیوع کروناویروس سبب به‌هم خوردن عرضه و تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت قارچ شده، از طرفی تولید قارچ به نصف تا یک‌سوم در برخی واحدهای تولیدی کاهش پیدا کرده است.

ابراهیم شیرانی با اشاره به کاهش تولید قارچ  در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: علت این موضوع شیوع ویروس کرونا و کم‌شدن ارسال قارچ به دیگر استان‌ها به‌دلیل محدودیت حمل و نقل بوده است.

‌ وی افزایش تولید در کنار مشکل حمل و نقل و عدم ارسال قارچ را سبب به‌هم خوردن عرضه و تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت قارچ عنوان کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به کاهش تولید قارچ به نصف تا یک‌سوم در برخی واحدهای تولیدی قارچ اشاره کرد و گفت: مشکلات تولیدکنندگان قارچ بررسی و پیگیری شده است.

شیرانی میزان قارچ تولیدی استان را ۷ هزار و ۵۰ تن در سال برآورد و اضافه کرد: از این میزان، ۶ هزار تن به‌صورت صنعتی از ۲۳ واحد و یک‌هزار و ۵۰۰ تن از واحدهای پرورش قارچ خانگی برداشت می‌شود.

وی به اشتغال ۵۷۰ نفر در صنعت پرورش قارچ استان اشاره کرد و افزود: طبق برنامه ششم توسعه، سالانه ۲۰۰ تن افزایش در تولید قارچ استان پیش‌بینی شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: علاوه بر این، با بهره‌برداری از یک مجتمع قارچ در جونقان، ۲ تا ۳ هزار تن به ظرفیت تولید قارچ استان اضافه می‌شود.

شیرانی مشکل دیگر در رابطه با کاهش تولید قارچ را کمبود یا نبود کمپوست عنوان و بیان کرد: کمپوست مورد نیاز تولید قارچ از خارج از استان تهیه می‌شود.

وی به کاهش ۵۰ درصدی قیمت قارچ دکمه‌ای در استان اشاره و تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم قارچ دکمه‌ای استان، ۱۲۰ هزار ریال است که با شیوع ویروس کرونا، قیمت هر کیلوگرم از این محصول به ۶۰ هزار ریال رسیده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری رتبه پنجم تولید قارچ دکمه‌ای را در کشور داراست، ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد قارچ تولیدی استان به اصفهان و تهران ارسال شده که با توجه به شیوع بیماری و کاهش حمل و نقل، بخش عمده‌ای از محصول روی دست تولیدکنندگان مانده است.

وی میزان اشتغال در زمینه تولید قارچ استان را ۸۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: روستای « قلعه ممکا » در چهارمحال و بختیاری به‌عنوان دهکده پرورش قارچ کشور از مهم‌ترین مراکز تولید قارچ در استان است.

شیرانی توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای را از سیاست‌های جهاد کشاورزی عنوان و اظهار کرد: ۳۰ واحد صنعتی و ۱۵۰ واحد تولید خانگی در خصوص تولید قارچ دکمه‌ای فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: با فعال‌سازی ۱۵۰ واحد تولید قارچ خانگی در مناطق روستایی و شهری، بیش از یک‌هزار تن قارچ دکمه‌ای تولیدی استان به‌صورت خانگی تولید شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار