کد خبر: ۸۵۸۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴ 04 June 2020
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به گرم شدن هوا از همه مردم خواست برای جلوگیری از ایجاد حریق از روشن‌کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع خودداری کنند.
 

تابناک/«ان شالله کولانی» در گفت و گو با ایرنا افزود: متاسفانه در چند روز اخیر و با نزدیک شدن به فصل تابستان و گرم شدن هوا شاهد آتش سوزی‌های گسترده‌ای در سراسر جنگل‌ها و مراتع کشور به خصوص جنگل‌های زاگرس بودیم که باعث از بین رفتن بسیاری‌ از گونه های جنگلی، گیاهی و جانوری شده است.

او با بیان اینکه ۹۵ درصد عامل اصلی این آتش سوزی ها ناشی از خطاهای انسانی است، گفت: به همین سبب از تمامی هم میهنان عزیز دعوت می کنیم که در هر جایی از کشور هستند با انتشار فعالیت ها، متن، عکس یا ویدئوهای های خود پیام های آموزشی و ترویجی در رابطه با اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری و اطفا حریق در جنگل ها و مراتع را با هشتگ #هر ایرانی_یک_جنگلبان به صورت گسترده در فضای مجازی پخش کنند تا بتوانیم نقش کوچکی در جلوگیری از به وجود آمدن حریق های انسانی در جنگل ها و مراتع داشته باشیم.

هشدار؛ در جنگل‌ها و مراتع آتش روشن نکنید

وی در ادامه تصریح کرد: باوجود هشدارهای مکرر مسوُولان در خصوص حفظ نکات بهداشتی و کاهش تردد در محافل عمومی و تفرجگاه‌ها متاسفانه بی توجهی عده ای ناآگاه موجبات گسترش بیماری و ورود استان به مرحله هشدار را فراهم کرده است. ادامه این بی احتیاطی نه تنها گسترش و شیوع بیماری کرونا را به همراه خواهد داشت بلکه زمینه ساز خطرات احتمالی (حریق) برای طبیعتی است که با گرم شدن هوا مواد آتش زادر آن به وفور یافت می‌شود.

وی خطاب به مردم گفت: برای حفظ سلامتی خود، خانواده و طبیعتی که سرمایه ملی است این روزها در خانه بمانید و اگر هم به طبیعت وارد شدید از بی مهری درحق آن خودداری کرده و با روشن کردن آتش عامل این خیانت بزرگ در حق جنگلها نباشید تا حریقی در آنها حادث نشود.

او همچنین از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان با شماره تماس رایگان امداد جنگل به شماره ۱۵۰۴ مراتب را اطلاع دهند.

هفته گذشته منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل در شهرستان پاوه طعمه حریق شد و ۳۵۰ هکتار از سطح این منطقه در آتش سوخت و یکی از رزمندگان سپاه نیز در حین اطفای حریق جان خود را از دست داد.

همچنین بخشی از جنگل های شهرستان دالاهو نیز روز سه شنبه ۱۳ خرداد طعمه آتش شد که با تلاش نیروهای مردمی و دولتی مهار شد.

یک میلیون و ۷۱۷ هزار هکتار از مساحت استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه، منابع طبیعی است که ۵۲۷ هزار هکتار آن را جنگل و یک میلیون و ۱۹۰ هزار هکتار دیگر را یعنی حدود ۱.۵ درصد از وسعت منابع طبیعی کشور مراتع تشکیل می دهند.

استان کرمانشاه با ۲۴ هزار کیلومتر مساحت در غرب کشور واقع شده و به دلیل میزبانی از رشته کوه های زاگرس، مملو از جنگل های بلوط است.

وجود مواد سوختنی فراوان در جنگل ها و مراتع گیلان/ آتش روشن نکنید

مدیرکل منابع طبیعی گیلان گفت: وجود شاخ و برگ های خشکیده و مواد سوختنی فراوان در کف جنگل ها و مراتع، کاهش رطوبت، افزایش دما و وزش باد گرم و بدتر از آن بی توجهی، زمینه وقوع آتش سوزی در طبیعت را فراهم می کند.

محسن یوسف پور در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش دما و احتمال وزش باد گرم در بعضی ساعات در استان گیلان طی امروز، تاکید کرد: گردشگران، دامداران و حاشیه نشینان جنگل ها و مراتع از روشن کردن آتش و یا رها کردن آتش افروخته در عرصه های طبیعی استان به جد بپرهیزند. وجود شاخ و برگ های خشکیده و مواد سوختنی فراوان در کف جنگل ها و مراتع، کاهش رطوبت، افزایش دما و وزش باد گرم و بدتر از آن بی توجهی، زمینه وقوع آتش سوزی در طبیعت را فراهم می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان تصریح کرد: به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ها ابلاغ شده تا تمهیدات لازم را برای مقابله با هر حادثه احتمالی در این زمینه فراهم کنند.

بوسف پور با بیان اینکه متاسفانه ۲۵۶ فقره حریق در سال ۹۸ داشتیم که ۵۰۱ هکتار از اراضی جنگلی ما را درگیر کرد، گفت: البته حریق ها سطحی بود و آسیب جدی به درختان جنگلی وارد نشده است.  سامانه ۱۵۰۴ امداد جنگل ها و مراتع، به طور شبانه روزی آماده پاسخگویی و دریافت گزارش مردم عزیز از هرگونه اتفاق در عرصه های طبیعی استان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار