حفظ سلامتی با رسیدن فصل پاییز، نیازمند داشتن تغذیه سالم و همچنین رعایت نکات خود مراقبتی است، در این فصل با استفاده از دمنوش‌های گیاهی می‌توان از بروز برخی بیماری‌ها جلوگیری کرد.
کد خبر: ۹۰۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ 04 October 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: با فرا رسیدن فصل پاییز افراد برای حفظ سلامتی خود و عزیزانشان باید نکات خود مراقبتی و افزایش دهنده سطح ایمنی بدن را بیشتر از هر فصل دیگری رعایت کنند. خشک شدن پوست بدن به ویژه در نواحی دست و صورت و پیدایش انواع التهابات پوستی یکی از مهمترین عوارض سرد شدن هوا و البته بلایی است که هوای خشک و سرد پاییز بر سر پوست می‌آورد.

ایرانی‌ها از گذشته‌های دور تا کنون با ترکیب برخی از مواد غذایی مثل دارچین، زعفران، گل‌محمدی، زنجبیل و دیگر مواد نظیر این اقلام، دمنوش‌های ساده و پر طرفداری را تهیه و مصرف می‌کردند.

 

فرزانه خدایاری، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: فصل پاییز شروع خشکی و سردی هوا است و مدل آب و هوایی آن می‌تواند سبب ایجاد درد در ناحیه‌های مختلف بدن انسان‌ها به ویژه در ناحیه پوست شود.

او افزود: خشک شدن پوست و پیدایش برخی از بیماری‌های پوستی و همچنین دیگر ناراحتی‌ها مثل کمر درد، بخشی از بیماری‌هایی است که با سرد شدن هوا بیشتر در افراد مشاهده می‌شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: حساسیت و تورم مخاط ناحیه گوش، حلق و بینی نیز یکی دیگر از عوارضی است که در صورت عدم مراقبت از خود در فصل پاییز بیشتر به آن مبتلا می‌شویم.

خدایاری گفت: استفاده از دمنوش‌های پاییزی علاوه بر اینکه طرز تهیه ساده و البته کم هزینه‌ای که دارند، بسیاری از مشکلات جسمی و روحی افراد را که با تغییر فصل برای آن‌ها ایجاد شده است نیز بهبود می‌بخشند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: اولین پیشنهاد دمنوش پاییزی، چای قرمز است که هیچ گونه کافئینی در آن وجود ندارد و به راحتی می‌توانید آن را بجای چای و قهوه‌ای که در خواب شما اختلال ایجاد می‌کنند، جایگزین کنید. چای قرمز منبع خوبی از آنتوسیونین‌ها بوده و مصرف آن برای کنترل فشار خون بالای افرادی که فشار خون دارند، بسیار مفید است.

او افزود: چای قرمز برای درمان سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه ادراری سودمند بوده و مصرف آن در فصل پاییز بسیار توصیه می‌شود.

خدایاری ادامه داد: دمنوش چای قرمز حاوی مواد معدنی کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است و همچنین وجود ویتامین‌هایی مثل نیاسین و فولیک اسید است که به حفظ سلامت پوست ما در فصل پاییز کمک می‌کند.

 

بهبود خواب شبانه با چای چینی

این متخصص تغذیه گفت: چای پوئر چینی یکی دیگر از دمنوش‌های مفید فصل پاییز است. تحقیقات نشان می‌دهد این نوشیدنی علی رغم داشتن کافئین، حاوی ترکیبات آرامبخش طبیعی بوده و به بهبود خواب شبانه کمک می‌کند.

خدایاری همچنین افزود: چای پوئر چینی مقادیر قابل توجهی از آنتی اکسیدان‌ها را در خود دارد و به همین دلیل مصرف آن به کاهش رادیکال‌های آزاد بدن کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.

او بیان کرد: چای پوئر یک دمنوش ضد التهاب خوب است که به کاهش التهابات بدن کمک می‌کند و این خواص ضد التهابی در درمان درد ناشی از آرتروز تاثیر چشمگیری دارد.

این پزشک متخصص تغذیه تصریح کرد: در فصل پاییز بخاطر کاهش میزان سروتونین و افزایش ملاتونین، استرس برخی از افراد بیشتر می‌شود که مصرف دمنوش پوئر موجب کاهش استرس و اضطراب شده و خطر ابتلا به بیماری افسردگی را کاهش می‌دهد.

خدایاری با بیان اینکه پوست برخی از افراد در فصل پاییز، حساس‌تر از قبل می‌شود، گفت: دمنوش پوئر با خاصیت ضد التهابی که دارد به از بین بردن قرمزی و تورم پوست و بهبود التهابات پوستی کمک می‌کند.

او تاکید کرد: اضافه کردن پرتقال خشک، لیمو، دارچین و زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان هستند، افزودن آن‌ها به چای، طعم خوبی را به سایر دمنوش‌های مصرفی در فصل پاییز می‌دهد و از همه مهمتر منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

 

سبک زندگی سالم با ایجاد تغییرات کوچک

خدایاری یادآوری کرد: تغییرات آب و هوایی فصل پاییز در برخی از افراد به تغییر خلق و خوی آن‌ها نیز منجر می‌شود. یکنواخت شدن زندگی و دنبال نکردن علاقه مندی‌ها منجر به کسل شدن افراد و از دست دادن روحیه هیجان طلبی آن‌ها می‌شود.

این پزشک متخصص تغذیه تاکید کرد: سبک زندگی سالم مهمترین مسئله‌ای است که افراد می‌توانند با ایجاد کوچکترین تغییرات به تحقق آن کمک کرده و سلامت خود را تامین کنند.

برچسب ها: دمنوش ، فصل پاییز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار