مدیرکل بنیاد حفظ آثار چهارمحال و بختیاری:
تابناك شهركرد- مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری گفت: مرکز فرهنگی دفاع مقدس ترکیبی از موزه‌های دفاع مقدس، فرهنگسراها و یادمان‌ها است که برای تشریح در روند پیشرفت فیزیکی آن تلاش شود.
کد خبر: ۹۱۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰ 08 September 2015

عباس عباسی اظهار داشت: عامل اصلی برای احداث این مرکز، نیاز به‌زنده نگه‌داشتن یاد قهرمانی‌ها، شجاعت‌ها و فداکاری‌های قهرمانان ملی و شهدای ایران با 2 هدف ادای دین به‌شخصیت آن‌ها و انتقال فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس که مجموعه‌ای از شجاعت، دلیری و فداکاری از نسل گذشته به نسل حال و آینده است.

وی با اشاره به اینکه مرکز فرهنگی دفاع مقدس ترکیبی از موزه‌های دفاع مقدس، فرهنگسراها و یادمان‌هاست، افزود: دفاع مقدس تمام جذابیت‌های لازم برای جذب انسان‌های تشنه حقیقت را در خود به‌عنوان گنجینه‌ای مهم دارد و باید این ارزش‌ها نسل به نسل همچون رودخانه‌ای شفاف و سیال حرکت کند و همه انسان‌های تشنه معنویت و ارزش‌ها را سیراب کند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری بیان کرد: طراحی این مرکز فوق‌العاده با اهمیت بود در همین راستا در سال 1387 قرارگاه احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس تشکیل و اهداف کلی طرح تشریح و در مدت دو سال 9 طرح پیشنهادی توسط گروه مشاورانی از استان و همچنین تهران و اصفهان پیشنهاد شده که پس از بررسی‌های لازم از بین طرح‌های ارائه شده، طرح فعلی توسط بنیاد حفظ آثار مرکز مورد تأیید قرار گرفت.

عباسی، گنجینه دفاع مقدس، دروازه قرآن، محور عروج، محور آب، محل نمایش ادوات نظامی و دیدارهای نمایشی مورد استفاده در جنگ‌های کوهستانی را از مهم‌ترین ویژگی‌های این طرح عنوان و خاطرنشان کرد: میدان موانع، خط الرأس و سنگرهای دیده بانی، پل اروند، پل ورودی و سیاه چادرها، اِلِمان‌های نصب تصاویر شهداء و یادمان‌های سرداران و فرماندهان شهید و دسترسی‌های سواره از دیگر ویژگی‌های بارز این مرکز فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین عنصر گنجینه دفاع مقدس مجموعه یادمانی بوده و جهت نمایش آثار و جلوه‌های گوناگون دفاع مقدس در استان مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: این بنا با جهت‌گیری به سمت قبله نگاه توحیدی و اسلامی جامعه ایرانی به ویژه مردم منطقه را به نمایش می‌گذارد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: هر یک از اجزای هشت‌گانه این بنا نمادی از دوران هشت ساله دفاع مقدس است و ‌روی بدنه آن تصویر‌سازی‌های متناسب با موضوع گنجینه انجام می‌شود.

عباسی با اشاره به عملیات اجرای این مرکز ادامه داد: مراسم آغاز عملیات اجرایی مرکز فرهنگی در هفته دفاع مقدس 1389 رسماً آغاز شد که زیربنای ساختمان اصلی به مساحت 5200 متر مربع و تاکنون فونداسیون، اسکلت فلزی پارت‌جنوبی و سقف 3 طبقه از این مجموعه اجرا شده است.

وی افزود: در سفر ریاست‌جمهوری به استان مبلغ 36 میلیارد ریال از اعتبارات ملی و 5 میلیارد ریال از اعتبارات استانی مصوب شد و پیرو آن مناقصه فاز دوم پروژه انجام پذیرفت که پیگیر تخصیص بودجه مذکور و ادامه روند‌کار هستیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری گفت: مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان متعلق به گروه و نهاد خاصی نبوده و به عنوان تابلوی معرفی نقش استان در دفاع مقدس به کشور است و این امر مشارکت، همدلی و همزبانی همه مسئولان استان و عموم آحاد مردم را می‌طلبد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار