معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه ایران صادرات تولیدات نمدی از استان به خارج از کشور به ۴۶ هزار دلار در سال‌جاری کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۴۱۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳ 17 February 2021

 

مهرداد رئیسی پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح دبیرخانه شهرکرد، با اشاره به مشارکت توسعه شهری، ارتقای مشاغل خُرد و اشتغال‌زایی در حوزه صنایع‌دستی تصریح کرد: ثبت جهانی شهرها در حوزه صنایع‌دستی سبب گفتمان‌سازی، برگزاری رویدادهای بین‌المللی، تقویت امور اقتصادی بین کشورها و معرفی آداب و رسوم در سطح جهانی می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه شهر ملی نمد، یک برند ملی برای حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان است، گفت: از مجموع 48 شهر جهانی صنایع‌دستی در دنیا، 14 شهر متعلق به ایران است که ایران در ثبت شهرهای جهانی صنایع‌دستی رتبه نخست در دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی برخورداری از دو نشان یونسکو، دو دیپلم افتخار، 16 نشان ملی و تشکیل 4 تعاونی فعال را از مهم‌ترین دستاوردهای تبدیل شهرکرد به شهر ملی نمد عنوان کرد و گفت: شهرکرد تا پایان سال‌جاری به‌عنوان نقطه جغرافیایی ایران در حوزه نمد ثبت و معرفی می‌شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: برگزاری جشنواره‌های ملی سالانه، راه‌اندازی خانه نمد استان، راه‌اندازی موزه نمد، تشکیل انجمن نمدمالان، نام‌گذاری خیابان، میدان و کوچه‌هایی با عنوان نمد، ساخت المان‌ها و راه‌اندازی مراکز فروش دائمی محصولات نمدی در دستور کار قرار گیرد و راستای راه‌اندازی نخستین مرکز تخصصی فنی و حرفه‌ای آموزش نمد کشور در شهرکرد از سوی فنی و حرفه‌ای اقدام مؤثری در راستای حمایت از هنر صنعت نمد به‌شمار تلاش شده است.

وی با اشاره به فعالیت 500 نمدمال در شهرهای شهرکرد و بروجن گفت: از این تعداد 400 نفر در شهرکرد و 100 نفر در بروجن هستند و در سال‌های گذشته 25 تا 300 هزار دلار صادرات تولیدات نمدی از استان به خارج از کشور انجام شده که این میزان با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه ایران به 46 هزار دلار در سال‌جاری کاهش یافته است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان ظرفیت تولید سالانه 100 تن انواع محصولات نمدی را دارد، تصریح کرد: در حال حاضر به‌ علت گرانی مواد اولیه و خروج پشم از استان به‌صورت خام این میزان تولید تنها 50 تن در سال است.

تخریب بافت تاریخی شهرکرد; تنها تک‌بناها و راسته‌هایی از بافت قدیمی شهرکرد باقی‌مانده است

مهرداد جوادی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه با بیان اینکه هنر صنعت نمد یک پتانسیل برای شهرکرد است، اظهارداشت: تلاش برای تبدیل شهرکرد به شهر جهانی نمد از مهم‌ترین اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، است که در این راستا شهرداری شهرکرد یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها با اثرگذاری بالا به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه شهرکرد باید در حوزه گردشگری نیز تقویت تا بتوان نسبت به معرفی تمامی نقاط استان اقدام کرد، افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته در حوزه میراث‌فرهنگی این استان اقدام جدی انجام نشده اما اکنون با پیگیری‌های مستمر در راستای حفاظت از میراث‌فرهنگی استان و شهرکرد گام‌های جدی برداشته شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تخریب‌هایی در بافت تاریخی شهرکرد در گذشته و نبود بافت منسجمی از آن بیان کرد: درحال حال حاضر تنها تک‌بناها و راسته‌هایی از بافت قدیمی شهرکرد باقی‌مانده که نیاز به محافظت جدی دارد چراکه میراث‌فرهنگی و بافت‌های تاریخی به‌عنوان هویت شهرها و جوامع باید برای نسل‌هی بعد حفظ شود.

جوادی با بیان اینکه متأسفانه برخی افراد سودجو به‌دنبال تخریب بیشتر بناهای تاریخی با هدف تبدیل آن به ساختمان‌های جدید هستند، خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها می‌توانند با کمک میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به حفظ و گسترش فضاهای تاریخی و فرهنگی اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار