حاشیه‌ای بر اظهارات اخیر استاندار قم
به نظر می‌رسد با وجود تمهیدات مسئولان و گاه استفاده از ابزار‌های نظارتی و تنبیهی و به طور کلی قوه قهریه، آن چه می‌تواند نگرانی‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد، همکاری مردم، اصناف و گروه‌های اجتماعی مختلف در سایه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسب و شفاف است.
کد خبر: ۹۴۶۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۸ 06 March 2021

به گزارش تابناک قم، در حالی بیش از یک سال از شیوع کرونا در کشورمان می‌گذرد که این ویروس منحوس با وجود بروز نوساناتی در میزان ابتلا به آن، همچنان خطرناک و نگران کننده است، کما این که وزیر بهداشت و معاونان وی در روز‌های اخیر، شدیدترین هشدار‌ها را نسبت به آسیب‌های ناشی از بی خیالی و بی توجهی در قبال موج چهارم شیوع کرونا داده اند، خصوصاً این که شواهد امر نشان می‌دهد، خطرناکی ویروس جهش یافته انگلیسی به مراتب بیشتر از نمونه‌های قبلی است.

در حال حاضر متأسفانه استان خوزستان با افزایش صد در صدی میزان ابتلا به نسبت آمار ثبت شده هفته قبل، در وضعیت قرمز و بلکه سیاه قرار دارد و این بیم می‌رود که در صورت بی توجهی و کم توجهی مسئولان و شهروندان قمی، خدای ناکرده، چنین وضعیتی نیز برای استان و شهر قم حاصل شود.

همین نگرانی به خصوص در آستانه سال جدید باعث شد که استاندار قم به صراحت اعلام کند که"نظارت و غربالگری کرونایی در قم تشدید می‌شود"

بهرام سرمست اخیراً در گفتگو با خبرنگاران اعلام داشته، هر چند که خوشبختانه قم همچنان در وضعیت آبی کرونایی تعریف شده و محدودیت‌های آن نیز بر اساس محدودیت شهر‌ها و استان‌های آبی است، اما با این حال به جهت شناسایی چند نمونه ویروس جهش یافته در قم، این نگرانی وجود دارد که مبادا، وضع قم از این حالت به شرایط نامساعد تغییر کند.

البته وی گفت: "هم اکنون، وضعیت تحت کنترل است و تمام افرادی که احتمال داده می‌شد با این دو بیمار شناسایی شده در ارتباط بوده باشند مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته اند"

آقای استاندار همچنین تأکید کرده است: "دستور افزایش نظارت، غربالگری، نمونه گیری و رهگیری‌های لازم در استان صادر شده، ضمن آن که در صورت نیاز، تدابیر لازم دیگر نیز در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان اتخاذ خواهد شد".

به هر صورت همان طور که مسئولان استان نیز هشدار داده اند، وضعیت قرمز برخی شهر‌های استان خوزستان و همچنین موضوع ویروس جهش یافته انگلیسی می‌تواند برای استان‌های با مقصد زیارتی همچون قم یک هشدار و نگرانی جدی را به همراه داشته باشد، کما این که مسلم است که چنانچه مراقبت‌های لازم از سوی مردم و مسئولان در قم صورت نگیرد، شاهد شکل گیری موج چهارم کرونا به خصوص با توجه به بُعد زیارتی استان خواهیم بود.

به نظر می‌رسد با وجود تمهیدات مسئولان و گاه استفاده از ابزار‌های نظارتی و تنبیهی و به طور کلی قوه قهریه، آن چه می‌تواند نگرانی‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد، همکاری مردم، اصناف و گروه‌های اجتماعی مختلف در سایه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسب و شفاف است.

به تعبیر جالب یکی از اساتید دانشگاه، راهکار ما جنگیدن با کرونا در بیمارستان‌ها نیست، بلکه باید قبل از هر چیز فرهنگ سازی مطلوب و اطلاع رسانی اقناع کننده در دستور کار قرار گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار