با تمام وعده‌های مسوولان مبنی بر کاهش قیمت مرغ شاهدیم قیمت مرغ مانند ارز و طلا نرخی روزانه پیدا کرده و از طرفی هم نایاب شده است و تنها میتوانید در تعدادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر مرغ پیداکنید که ان هم باید خطر ویرووس کرونارا به جان بخرید.
کد خبر: ۹۴۶۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۴ 06 March 2021

به گزارش تابناک قم، بعد از افزایش بی حد و مرز قیمت مرغ این روز‌ها نوبت به کمبود و سهمیه بندی این کالای گرانبها رسید.

امروز برای خرید مرغ باید صبح زود در صف‌های عریض و طویل فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی بایستید و بعد از صرف مدت‌ها زمان اگر بخت با شما یار باشد مرغ قسمتتان شود.

این در حالی است که باتوجه به شرایط شکننده قم در وضعیت کرونایی مسوولیت این صف‌های طولانی که میتواند محل انتقال ویرووس و بیماری باشد با چه کسانی است؟

حدود یک ماه پیش بود که خبر وجود انفلوانزای مرغی در کشور باعث نگرانی درسطح جامعه به ویژه مرغداران بابت کمبود مرغ شد، اما به گفته مدیرکل دامپزشکی استان قم موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از هیچ یک از مرغداری‌های صنعتی و روستایی استان گزارش نشده است.

ساماندهی بازار مرغ در قم

روز گذشته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز از تلاش و پیگیری مسؤولان استان برای تزریق مرغ گرم مازاد دیگر استان‌ها به بازار مرغ قم برای ساماندهی این بازار خبر داد.

محمود سیجانی اضافه کرد: متأسفانه در بحث مُرغ و در سطح کشور شاهد افزایش قیمت در روز‌های اخیر و همچنین تشکیل صفوف طولانی برای دریافت مُرغ هستیم که البته برای ساماندهی این بازار، نشست‌هایی هم در سطح ملی انجام شده است.

وی یکی از دلایل تشکیل صف در بازار مرغ قم را تلاش مسؤولان این استان برای رعایت قیمت مصوب تنظیم بازار خواند و گفت: شرایط به گونه‌ای است که سرانه مصرف استان ۱۱۰ تُن در روز است، در حالی که مُرغ تولیدی استان از ۶۰ تا ۷۰ تن در روز تجاوز نمی‌کند، ضمن آن که تقاضای مصرف مرغ نیز در روز‌های اخیر در قم روندی افزایشی را نشان می‌دهد.

توزیع هزار تُن مرغ منجمد در بازار استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز از توزیع همزمان گوشت مرغ گرم و منجمد در فروشگاه‌های استان برای رفع کمبود موجود خبر داد.

مهرداد غضنفری با اشاره به این که سقف تولید مرغ در استان حدود ۶۰ تا ۷۰ تُن در روز است خاطر نشان کرد: آمار‌ها نشان از مصرف سرانه ۱۱۰ تُن در استان دارد و از این رو باید حدود ۵۰ تُن کسری موجود را جبران کرد، ضمن آن که بررسی‌ها نشان از افزایش مصرف مرغ توسط هم استانی‌های عزیز در روز‌های اخیر دارد.

وی به تشکیل صف تحویل مرغ در برخی فروشگاه‌های استان اشاره کرد و گفت: ایجاد صف به دلیل رعایت قیمت مصوب تنظیم بازار در استان قم یعنی قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان برای هر کیلو مُرغ است، در حالی که این رعایت قیمت مصوب تنظیم بازار در بسیاری از دیگر استان‌های کشور و بر خلاف قم محقق نشده است.

غضنفری توزیع مرغ منجمد را در کنار توزیع مرغ گرم به عنوان اهرم کمک کننده به تعدیل این بازار دانست و اذعان کرد: تاکنون سهمیه ۲۰۰ تُن مرغ منجمد به قیمت هر کیلو ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به استان قم اختصاص داده شده و در ادامه پیگیر هستیم تا حداقل ۸۰۰ تُن دیگر نیز به استان تخصیص داده شود.

با تمام این حرف‌ها و وعده‌های مسوولان مبنی بر کاهش قیمت مرغ شاهدیم قیمت مرغ مانند ارز و طلا نرخی روزانه پیدا کرده و از طرفی هم نایاب شده است به شکلی که اگر داخل فروشگاه‌های سطح شهر چرخی بزنیم آن هم در ساعات اولیه صبح با جمله مرغ تمام شد و یا مرغ نداریم مواجه میشوید و تنها میتوانید در تعدادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر مرغ پیداکنید که ان هم باید خطر ویرووس کرونارا به جان بخرید.

اما گذشته از کم کاری مسوولان در کمبود و افزایش قیمت مرغ رفتار شهروندان نیز بی تاثیر نمی‌باشد.

اگر فرهنگ مصرف بهینه در بین مردم حاکم شود و تامین کالا‌هایی همچون مرغ به میزان نیاز باشد و به نوعی شهروندان دست از احتکار خانگی بکشند شاید بی تدبیری مسوولان در این حوزه زیاد به چشم نیاید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار