دامدارهای استان با کمبود تامین نهاده دامی روبرو و مجبور به تامین آن از بازار آزاد با هزینه‌های گزاف هستند که موجب افزایش قیمت شیر و لبنیات می‌شود.
کد خبر: ۹۵۳۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶ 05 April 2021

 

اهمیت توجه به امنیت غذایی در سراسر دهکده جهانی نکته‌ای است که مسئولان نسبت به آن حساسیت بالایی داشته و با استفاده از امکانات موجود تلاش می‌کنند به بهترین شکل آن را مهیا کنند. این درحالی است که استان چهارمحال و بختیاری هم به واسطه شرایط جغرافیایی خود دارای پتانسیل‌های بالایی در بخش کشاورزی داشته و دامپروری یکی از مهمترین بخش‌ها در این زمینه است.

اما با توجه به مشکلات موجود بخش دامپروری در این استان با چالش‌های جدی روبرو شده و به نوعی تولید برای سرمایه‌گذاران این بخش را از اقتصادی بودن انداخته تاجایی که گروهی از کارشناسان بخش کشاورزی تاکید می‌کنند ادامه دار شدن این مشکلات می‌تواند دامداری‌ها را خالی از دام کرده و در نهایت امنیت غذایی را با مشکلات عمده روبرو کند.

علی رئیسی یکی از دامداران استان چهارمحال و بختیاری دراین‌باره به خبرنگار تسنیم در شهرکرد ، گفت: نحوه تهیه و مصرف نهاده‌های دامی بزرگترین مشکل بخش دامداری است چراکه برای تامین آن در سامانه ثبت‌نام انجام و هزینه پرداخت می‌کنیم اما مشخص نیست چه زمانی نهاده به دستمان برسد، چندین ماه است که نهاده به موقع نرسیده و مجبوریم از بازار به صورت آزاد با دو و نیم برابر قیمت خریداری کنیم و قیمت آن به قیمت شیر و لبنیات اضافه می‌شود.

وی افزود: بخش عمده درآمدمان صرف خرید نهاده‌های جایگزین نهاده دولتی در بازار آزاد می‌شود و اگر نهاده آزاد را حذف کنیم، دامداری برایمان سود خواهد داشت اما الان حدود 80 درصد درآمدمان صرف خرید نهاده از بازار آزاد می‌شود و نهاده وجود دارد اما اقداماتی که جهاد کشاورزی انجام می‌دهد سبب زمان‌بر شدن طی مراحل تامین آن می‌شود و زمان در دامداری بسیار مهم است.

این دامدار با اشاره به تصمیمات ناصحیح، عنوان داشت: به افرادی که دام نداشتند نهاده داده شده بود که تا حدی با بازدید میدانی و آمارگیری تعداد دام هر مجتمع دامداری برطرف شده است.

رئیسی با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری شیر باید از سوی دامدار و خریدار مطرح شود، تصریح کرد: فروش شیر با مشکل نرخ‌گذاری روبرو است و یک نرخ واحد از سوی مسئولان جهاد کشاورزی اعلام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چندین ایستگاه جمع‌آوری شیر فعالیت دارند که هر کدام به قیمت متفاوتی شیر را خریداری می‌کنند اما باید قیمت یکسانی به آن‌ها اعلام و براساس قیمت یکسان شیر خریداری شود.

در ادامه مهدی کریمی از دیگر دامداران استان چهارمحال و بختیاری درباره تامین نهاده‌های دامی، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد ، تشریح کرد: توزیع نهاده دامی در استان به خوبی انجام نمی‌شود و با کمبود نهاده مواجه هستیم، دستگاه اجرایی مربوطه آمار دام مولد را تهیه و فقط برای مصرف دام مولد نهاده اختصاص می‌دهد که این مقدار برای همه دام‌های یک دامداری کفایت نمی‌کند و باید مابقی نهاده را از بازار آزاد تهیه کنیم.

وی افزود: تامین نهاده از بازار آزاد با حدود یک‌ونیم برابر قیمت برای دامدار مقرون به صرفه نیست و همین امر موجب شده بسیاری از دامداری‌ها خالی از دام شده و حتی دام‌هایی که آبستن هستند به علت کمبود نهاده راهی کشتارگاه می‌کنند.

این دامدار اضافه کرد: شیر را الان مانند چهار ماه پیش با قیمت مصوب ٤500 تومان از ما خریداری می‌کنند اما با تهیه نهاده به صورت آزاد قیمت شیر حدود 6.5 الی 7 هزار تومان یا برای دامدارانی که از مکمل‌ها نیز استفاده می‌کنند حدود 8 هزار تومان تمام می‌شود. باید فهرستی از مقدار نهاده موجود تهیه و با توجه به شرایط دامداری و تعداد دام‌ها نهاده توزیع شود.

کریمی خاطرنشان کرد: خرید گوشت نیز به دلیل اشباع شدن بازار استان از دام و گوشت خریدار ندارد، اتحادیه نیز با چک مدت‌دار گوشت را خریداری یا با قوانین جدید که وضع کرده‌اند قرارداد یک‌طرفه منعقد و هزینه پس از بسته‌بندی و فروش به دامدار پرداخت می‌شد که به سود دامدار نیست و استقبالی از آن نشد.

وی با اشاره به عدم توفیق در صادرات گوشت از استان، ادامه داد: گوشت فقط از سوی خریدارن اصفهان خریداری می‌شود که عملاً سودی برای ما ندارد چون با قیمت کمتر خریداری و با قیمت بالا به فروش می‌رسانند که سود آن فقط در جیب دلال می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار