آنگونه که مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری می گوید ۱۰۰ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی است.
کد خبر: ۹۶۶۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲ 26 May 2021

مهران چراغپور با اشاره به تشدید خشکسالی‌های یک دهه اخیر در این استان، گفت: بر اساس آخرین گزارش‌ها ۱۰۰ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی شدید تا خفیف شده است.

وی افزود: وضعیت خشکسالی در استان در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته تشدید شده به‌ طوری که تمامی مناطق استان درگیر خشکسالی شده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری از کاهش ۴۰ درصد میانگین بارش‌ها در این استان طی سال آبی جاری خبر داد و گفت: این موضوع سبب شده تا چهارمحال و بختیاری پس از استان کرمانشاه در ردیف دومین استان خشک کشور قرار گیرد.

چراغپور افزود: حدود ۲۰ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی بسیار شدید، ۳۰ درصد خشکسالی شدید و بیش از ۲۳ درصد درگیر خشکسالی متوسط است.

وی با بیان اینکه تابستان سختی در خصوص تامین منابع آبی در پیش رو داریم، اظهار داشت: با کاهش بارش‌ها و تغییر الگوی بارش برف به باران سبب شده است تا منابع آب پایدار به ویژه منابع آب زیرزمینی کاهش شدیدی پیدا کند.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری افزود: انتظار می‌رود نسبت به مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف اهتمام جدی به کار گرفته شود تا بتوان تابستان امسال را کمترین تنش پشت سر بگذاریم.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

خشکسالی‌های اخیر از سال ۱۳۸۶ در چهارمحال و بختیاری آغاز شده و پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به‌ویژه در بخش کشاورزی داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار