طرح مدیریت چَرا، کنترل پروانه چَرای دامدار با تعداد دام موجود است تا پوشش گیاهی مرتع حفظ شود.
کد خبر: ۹۷۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳ 04 July 2021

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: بعد از صدور پروانه‌های چَرای دام برای نظارت بر این پروانه‌ها، ورود و خروج دام به مرتع و همچنین تعداد دامی که وارد مرتع می‌شود و اینکه آیا متناسب با کارت پروانه چَرا است یا خیر، طرح مدیریت چَرا تعریف شده است.

فرامرز مردانی با اشاره به اینکه در اصل طرح مدیریت چَرا کنترل پروانه چَرای دامدار با تعداد دام موجود است، افزود: تیمی از هر شهرستان چهارمحال و بختیاری در مرتع حضور پیدا کرده، پروانه چَرای دامدار را بازبینی می‌کند و چنانچه دامدار پروانه چَرا نداشته باشد نامش به‌عنوان دامدار بدون پروانه چَرا یادداشت می‌شود.

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: اگر دامدار پروانه چَرا داشته باشد آنگاه تعداد دام موجود در مرتع با تعداد دامی که در پروانه چَرا ذکر شده است مقایسه می‌شود و درصورتی‌که دامدار دام مازاد داشته باشد به وی اعلام می‌شود که سریعاً دام مازاد را از مرتع خارج کند، اگر دامدار دام مازاد را از مرتع خارج نکرد برای برخورد قانونی مراجع قضایی به دادگاه معرفی می‌شود.

اگر دامدار متخلف سال بعد هم تخلف خود را تکرار کند پروانه چَرای وی ابطال می‌شود.

مردانی گفت: طرح مدیریت چَرا در جهت تنظیم تعداد دام است تا پوشش گیاهی مرتع از بین نرود، امسال برای اجرای این طرح از اعتبارات صندوق توسعه ملی بالغ‌بر ۳۰۰ میلیون تومان به استان اختصاص یافت، با یک شرکت برای پوشش پروژه مدیریت چَرا در ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری قرارداد بسته شد که مشغول فعالیت است.

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: در مناطقی که قُرق هستند حق هیچ‌گونه چَرای دام وجود ندارد، ولی در مابقی مراتع استان در سراسر سال مدیریت چَرا اعمال می‌شود، در مناطق ییلاقی مشکلی وجود ندارد، چون عشایر به سمت مناطق قشلاقی خوزستان کوچ می‌کنند.


وی یادآور شد: در دشت شهرکرد هم مدیریت چَرا انجام و تعداد دام دامدار با تعداد دام مجازی که در پروانه چَرا آمده است کنترل می‌شود.

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: طرح ممیزی مراتع از دهم تیرماه امسال آغاز شده و مراتعی که فاقد ممیزی هستند یعنی تاکنون پروانه چَرا برای آن‌ها صادر نشده است شناسایی می‌شوند، برای هر شهرستان یک تیم چهارنفره مشخص شد است تا، دامدار‌هایی که ذی‌حق و ساکن منطقه هستند شناسایی و با توجه به ظرفیت مرتع، دام مجاز برای چَرا احصا و ظرف مدت یک سال کارت پروانه چَرا برای دامداران صادر می‌شود.

به گفته مردانی کارت پروانه چَرا ملاک عمل برای پروژه مدیریت چَرا خواهد بود که در سال‌های بعد انجام می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار