تدوین طرح‌های مشترک با همکاری دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری به‌ منظور توسعه کتابخانه‌های سیار در مناطق عشایری این استان انجام می‌شود.
کد خبر: ۹۷۸۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳ 14 July 2021

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری روز چهارشنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به ضرورت انجام مطالعات زمینه‌ای و بررسی بازدهی ایجاد پایگاه‌ها و کتابخانه‌های سیار در مناطق عشایری استان گفت: تنوع در ارائه خدمات را نیز در این موضوع باید مد نظر قرار داد و هر یک از دستگاه‌های اجرایی نیز بنا به ماموریت خود می‌تواند در این برنامه فرهنگی مشارکت داشته باشد.

شهرام مقدس افزود: حفظ جایگاه کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه با توجه به شرایط کنونی و رشد گسترده فضای مجازی کاری دشوار است اما لازم است برای برانگیختن میل و اشتیاق به کتاب برنامه‌ریزی‌های راهبری تعریف شود.

وی با بیان اینکه بستر مطالعه و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی میان جامعه عشایری به دلیل رشد آرام فضای مجازی بین آن‌ها در مقایسه با جوامع شهری و روستایی بیش‌ازپیش فراهم است، یادآور شد: برگزاری نشست‌های تخصصی با هدف شناخت ظرفیت‌های هریک از دستگاه‌های اجرایی در این زمینه می‌تواند به اجرای هرچه بهتر برنامه‌های اجرایی کمک کند.

مقدس افزود: به منظور گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و ارائه مطلوب خدمات فرهنگی و کتابخانه‌ای و همچنین به‌کارگیری روش‌های دقیق با بازدهی بالاتر، تدوین طرح‌های مشترک توسعه کتابخانه‌های سیار عشایری با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی، سازمان بسیج عشایر، اداره کل امور عشایر، آموزش‌وپرورش و دیگر دستگاه‌های مرتبط در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی همچنین بر لزوم محسوس بودن فعالیت‌های فرهنگی حوزه کتاب در جامعه تاکید کرد و گفت: اجرای این برنامه‌ها در فضای مجازی به طور معمول با حضور مخاطبان خاص صورت می‌پذیرد و باید برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای پیش برود که اثرات عمومی این اقدامات فرهنگی در فضای جامعه بیشتر درک شود.

مشاور استاندار در امور هماهنگی روحانیت، ائمه جمعه و جماعت استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست به تعریف ردیف‌های اعتباری ویژه عشایر در دستگاه‌های مختلف اجرایی اشاره و تصریح کرد: نیاز است کمیته‌ای مشترک برای ساماندهی این اعتبارات در راستای اقدامات اثرگذار در حوزه عشایر تشکیل شود.

حجت‌الاسلام سید جعفر مرتضوی افزود: در صورتی که همکاری با استان‌های هم‌جوار که مقاصد قشلاقی عشایر هستند افزایش یابد می‌توان از ظرفیت‌هایی که در هر یک از استان‌ها وجود دارد برای توسعه راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار استفاده کرد.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری در ادامه گفت: موضوع کتاب و کتاب‌خوانی عشایر در اوایل انقلاب اسلامی با قدرت بیشتری دنبال می‌شد اما این روند در سالیان اخیر دیگر چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و به نوعی حقوق عشایر نادیده گرفته شده است.

یحیی حسین‌پور به ماده پنج آیین‌نامه ساماندهی عشایر اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه سرانه مطالعه بین عشایر نزدیک به صفر است، لازم است هر دستگاه اجرایی بر اساس این آیین‌نامه نسبت به صرف اعتبارات و انجام وظایف خود در این زمینه اقدام کند.

وی تصریح کرد: در صورت اختصاص ۲ خودرو می‌توان تا حدودی کتابخانه سیار عشایری را در استان ساماندهی کرد.

پیشخوان کتاب در مناطق کمتر برخوردار شهرستان‌های کوهرنگ و اردل راه‌اندازی می‌شود

سرپرست امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این نشست گفت: با هماهنگی‌های انجام ‌شده با فرمانداری‌های شهرستان‌های کوهرنگ و اردل به زودی برای ایجاد پیشخوان کتاب در مناطق کمتر برخوردار این شهرستان‌ها اقدامات لازم انجام خواهد شد.

احمد فرهادی به خرید کانکس برای راه‌اندازی پیشخوان کتاب در شهرستان‌های لردگان و شهرکرد نیز اشاره کرد و افزود: بر اساس مصوبات پیشین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی قرار بود شهرداری شهرکرد ۲ دستگاه اتوبوس را برای ایجاد کتابخانه سیار شهری در اختیار امور کتابخانه‌ها قرار بدهد که این موضوع نیز در حال پیگیری است که در صورت تحقق آن، اهالی ساکن در مناطق ۳۲ غرب شهرکرد، منظریه، کوی پلیس و مهدی‌آباد از خدمات کتابخانه‌ای بهره‌مند ‌می‌شوند.

وی همچنین از اقدامات انجام شده برای جابه‌جایی کتابخانه عمومی شهر وردنجان خبر داد و تصریح کرد: ۲ فضای جدید برای این کتابخانه به صورت موقت در نظر گرفته شده است که با پیش‌بینی زمین برای احداث کتابخانه در این شهر، سعی خواهد شد عملیات عمرانی این کتابخانه تا پایان امسال در برنامه‌های عملیاتی اداره کل امور کتابخانه‌ها قرار گیرد.

فرهادی درباره آغاز فراخوان یازدهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی هم‌زمان با میلاد امام رضا (ع) یادآور شد: با طراحی نرم‌افزار «سماک» امکان دسترسی علاقه‌مندان به کتاب‌های این جشنواره به صورت فایل‌های pdf و صوتی فراهم شده است.

وی اظهار داشت: با هماهنگی‌های انجام شده، کارکنان دستگاه‌های اجرایی با شرکت در بخش بزرگسالان این جشنواره ملی نیز گواهی‌نامه آموزشی مطابق با سر فصل معرفت و بصیرت حسینی دریافت می‌کنند.

سرپرست امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری بر اجرای طرح امکان‌سنجی راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار عشایری در شهرستان‌های اردل و لردگان تاکید کرد و افزود: همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی می‌تواند روند توسعه این طرح را شتاب بدهد.

به گزارش ایرنا، اعلام آمادگی سازمان بسیج عشایر استان برای گسترش فعالیت‌های مشترک با اداره کل امور کتابخانه‌های عمومی، توجه به نیازسنجی جامعه عشایری در خصوص کتاب و ارائه کتاب متناسب با فضای زندگی و سطح سواد و آگاهی آن‌ها، پیگیری اعتبارات ملی فصل فرهنگ و هنر و لزوم بهره‌گیری از امکانات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار از دیگر مواردی مطرح شده در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی به شمار می‌رود.

هم‌اکنون ۵۵ باب کتابخانه در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که آمار اعضای این کتابخانه‌ها افزون بر ۲۰۰ هزار نفر است. از این تعداد جمعیتی معادل ۴۵ هزار نفر به‌صورت مستمر فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی را دنبال می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار