کد خبر: ۹۸۲۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳ 31 July 2021

در این مقاله، به جذاب‌ترین حقایق حاضر در فیلم تحسین شده «جوکر» خواهیم پرداخت.

 

به گزارش تابناک سمنان مردم نظرات مختلفی را در رابطه با این فیلم دارند. برخی‌ها اعتقاد دارند که فیلم Joker، بهترین فیلم منتشر شده در یک دهه اخیر است در حالی که برخی دیگر نیز بر این باور هستند که (داستان) این فیلم به قدری حساس است که پخش آن باید ممنوع شود. در این بین نیز تعدادی از مردم، با در آغوش گرفتن ماهیت کاراکتر جوکر، به لذت بردن از این بحث‌ها و اختلاف نظری که در رابطه با این فیلم به وجود آمده، پرداخته‌اند.

فرقی نمی‌کند که نظر شما در رابطه با این فیلم چگونه باشد چرا که توجه‌های جلب شده و بحث‌های به وجود آمده توسط این فیلم درباره مسائلی از جمله شخصیت‌های منفی، جامعه، خشونت و آزادی کلام را، نمی‌توان انکار کرد.

در این مقاله، جذاب‌ترین حقیقت‌ها در رابطه با این فیلم را جمع کرده‌ایم تا با خواندن آن‌ها، به عمق این فیلم پی ببرید.

بازیگر کاراکتر جوکر یعنی واکین فینیکس (Joaquin Phoenix) در به تصویر کشیدن خنده این شخصیت از افرادی که دارای بیماری ناخویشتن‌داری عاطفی (اختلالی عصبی که با گریه کردن بی‌اختیار یا خنده غیرقابل کنترل نمود پیدا می‌کند) هستند، الهام گرفته است.


Joker

 

قبل از فیلم‌برداری این فیلم، کارگردان آن یعنی تاد فیلیپس (Todd Phillips)، به واکین فینیکس گفته بود که او نحوه خنده کاراکتر جوکر را به مانند چیزی تقریباً دردناک مجسم کرده است.

Joker

 

جهت آماده شدن برای بازی در نقش جوکر، واکین فینیکس از رژیم غذایی بسیار سخت و دشواری پیروی کرده و توانست حدود ۲۳ کیلوگرم از وزن خود را برای بازی در این نقش از دست بدهد.

Joker

 

صحنه رقصیدن کاراکتر جوکر در دست‌شویی، در همان لحظه و بدون برنامه قبلی توسط واکین فینیکس بدیهه‌‌گویی شده است.

Joker

 

واکین فینیکس و بازیگر افسانه‌ای نقش جوکر یعنی هیث لجر (Heath Ledger) دوستان خوبی با یکدیگر بوده‌اند.

Joker

 

طبق صحبت‌های تاد فیلیپس، به این علت داستان فیلم Joker در سال ۱۹۸۱ روایت شده که از تداخل آن با (جریانات حاضر در) دنیای گسترده DC جلوگیری شود.

Joker

 

در این فیلم می‌توان حداقل سه نوع متفاوت از خنده کاراکتر جوکر را مشاهده کرد: خنده ناشی از درد و رنج کشیدن، خنده ناشی از خندیدن شخصی دیگر و خنده ناشی از ابراز شادی واقعی این کاراکتر در پایان این فیلم.

Joker

 

فیلم Joker برای مدتی، در میان ۱۰ فیلم برتر سایت IMDb قرار گرفته بود.

Joker

 

جهت آماده شدن برای بازی در این نقش، واکین فینیکس حرکات ستارگان نمادینی از فیلم‌های صامت مانند باستر کیتون (Buster Keaton) و ری بولگر (Ray Bolger) را مورد مطالعه و بررسی قرار داده است.

Joker

 

پله‌هایی که کاراکتر جوکر در این فیلم به طور مرتب از آن‌ها عبور کرده و در آن‌ها رقصیده، اکنون به عنوان مقصد مذهبی در گوگل مپ علامت‌گذاری شده است.

Joker

 

بسیاری از بازیگرانی که نقش کاراکتر جوکر را ایفا کرده‌اند، برای به تصویر کشیدن این نقش مجبور شده‌اند که ذهن خود را به مکان‌هایی تاریک ببرند ولی واکین فینیکس گفته که او چنین تجربه‌ای را نداشته است.

Joker

 

یکی از بزرگ‌ترین منابع الهام این فیلم، فیلم صامتی با عنوان The Man Who Laughs در سال ۱۹۲۸ بوده است.

Joker

 

مخاطبان حاضر در افتتاحیه‌ فیلم Joker در جشنواره فیلم ونیز (دومین جشنواره فیلم از نظر قدمت و یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان به شمار می‌آید)، به مدت ۸ دقیقه این فیلم را به صورت ایستاده تشویق کرده‌اند.

Joker

 

واکین فینیکس (در سر صحنه فیلم‌برداری این فیلم) از پاپاراتزی‌هایی (عکاسانی که کارشان تهیه عکس‌های جنجالی از چهره‌های سرشناس به‌ویژه هنرمندان و ورزشکاران و فروش این تصاویر به مجلات مختلف است) که از هر زاویه و فاصله‌ای به دنبال گرفتن عکس از او در این فیلم بوده‌اند، عصبانی و خشمگین شده بود. او سرانجام تصمیم گرفت که خودش عکس‌های باکیفیتی را (از کاراکترش) منتشر کند.


 

خط داستانی این فیلم که داستان استندآپ کمدین ناموفقی را دنبال می‌کند، از رمان گرافیکی با نام Batman: The Killing Joke الهام گرفته شده است.

Joker

 

نحوه دویدن کاراکتر جوکر در این فیلم توسط واکین فینیکس، یک روش بسیار خاص برای توسعه این کاراکتر بوده و حتی این روش، با عنوان Arthur’s Run نیز، نام‌گذاری شده است.

Joker

 

آرایش صورت کاراکتر جوکر در این فیلم، از قصد به شکلی کهنه و از مد افتاده انجام شده و همچنین لب‌هایش با رنگ قرمز-قهوه‌ای آرایش شده تا تداعی‌گر رنگ خون باشد.

Joker

 

فیلم‌نامه این فیلم اغلب، درست قبل از آغاز فیلم‌برداری آن تغییر می‌کرده و بازیگران آن مجبور می‌شدند که یا با فیلم‌نامه جدید (در زمانی بسیار کوتاه) خود را هماهنگ کرده یا این‌که دیالوگ کاراکترهایشان را بدیهه‌گویی کنند.


 

نقش کاراکتر آرتور فلک ملقب به جوکر در این فیلم، به طور اختصاصی برای واکین فینیکس خلق شده است.

Joker

 

بیمارستان Arkham State Hospital در دنیای واقعی، انباری بسیار بزرگ در منطقه‌ای با نام Sunset Park در شهر نیویورک می‌باشد.

Joker

 

واکین فینیکس در مصاحبه‌هایش گفته است که او برای توسعه دادن کاراکترش در این فیلم، به هیچ کدام از نسخه‌های قبلی این کاراکتر مراجعه نکرده است.

Joker

 

با وجود این‌که رابرت دنیرو (Robert De Niro)، بازیگر آمریکایی مورد علاقه واکین فینیکس می‌باشد ولی این دو نفر به ندرت در سر صحنه فیلم‌برداری این فیلم با یکدیگر صحبت کرده‌اند که علت آن را می‌توان در روش‌های بازیگری بسیار مشابه این دو نفر یافت.

Joker

 

«پله‌کان جوکر» در مکانی بین خیابان اندرسون و شکسپیر، در شمالی‌ترین محله نیویورک با نام برانکس واقع شده است.

Joker

 

کارگردان این فیلم یعنی تاد فیلیپس، از موسیقی‌دان ایسلندی برنده جایزه اسکار با نام هیلدور گودنادوتیر (Hildur Guðnadóttir) برای نوشتن آهنگ‌های این پروژه (براساس فیلم‌نامه آن)، درخواست کرده که این کار معمولا در فیلم‌ها به ندرت انجام می‌شود.

Joker

 

در سر صحنه فیلم‌برداری این فیلم، کشمکش کوچکی بین رابرت دنیرو و واکین فینیکس اتفاق افتاده بود. علت آن نیز این بوده که رابرت دنیرو اصرار داشت که تمام گروه بازیگری این فیلم قبل از فیلم‌برداری صحنه‌هایشان با یکدیگر تمرین کنند در حالی که واکین فینیکس از انجام این کار کاملاً خودداری کرده بود. خوشبختانه آن‌ها توانستند به توافقی مشترک در این باره برسند و مسئله را بین خودشان حل کنند.

Joker

 

صحنه کتک خوردن کاراکتر آرتور فلک در این فیلم، صحنه‌ برنامه‌ریزی شده‌ای بود تا شبیه به رمان‌های گرافیکی از آب درآید.

Joker

 

ساختمان The Wayne Hall در این فیلم که میزبان تظاهرات وحشیانه معترضین بوده، در دنیای واقعی دادگاهی با نام The Hudson County Superior Court در شهر جرزی سیتی آمریکا می‌باشد.

Joker

 

عنوان این فیلم، در ابتدا به صورت واقعی فیلم‌برداری شده بود (مانند برچسبی که روی دوربین می‌زنند تا عنوانش روی فیلم بیفتد) و سپس به صورت دیجیتالی، دوباره بر روی این فیلم قرار داده شد تا به گفته کارگردان آن، ظاهری قدیمی داشته باشد.

Joker

 

پس از تماشای پشت صحنه این فیلم، می‌توان مشاهده کرد که برخی از صحنه‌های فیلم‌برداری شده برای آن، از محصول نهایی حذف شده است.

Joker

 

بسیاری از فیلم‌های اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ (میلادی) که تمرکزشان تنها بر روی کشمکش‌های داخلی کاراکترهایشان بوده، تأثیر بزرگی را روی فیلم Joker گذاشته‌اند و تشابه تصویری آن‌ها با این فیلم را نیز می‌توان در تصویر زیر مشاهده کرد:

Joker

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تکفارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار