رئیس پلیس فتای استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به عدم جرم‌انگاری برخی از جرایم سایبری، گفت: حدود ۹۰ درصد پرونده‌های سایبری منجر به کشف شده و جرایم سایبری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۹۹۵۴۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹ 21 September 2021

مرتضی عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، اظهار داشت: در جرایم فضای مجازی بیشترین میزان جرم‌ مربوط به جرایم مالی بخصوص کلاهبرداری است که ناشی از کمبود سواد رسانه‌ای و عدم توجه به هشدارهای پلیس فتا در خصوص استفاده از سایت‌های نامعتبر است.

وی افزود: در حالی که هشدارهای بسیاری در مورد پیام‌های جعلی داده شده اما برخی شهروندان توجه نکرده و وارد این سایت‌ها می‌شوند، نمونه آن ارسال پیام از شماره شخصی با عنوان دادگستری بوده که به کاربر اطلاع می‌دهد از او شکایت شده و کاربر در اثر نگرانی از شکایت وارد سایت می‌شود، سایت کاملا مشابه سایت دادگستری است و فقط از روی آدرس لینک می‌توان اعتبار آن را متوجه شد، حتی از کاربر خواسته شده بود به اپلیکیشن خاصی وارد شوند که با ورود به سایت و اپلیکیشن و پرداخت هزینه، مجرمین به اطلاعات بانکی کاربر دسترسی پیدا کرده و به راحتی از حساب آنان برداشت می‌کنند.

رئیس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری بیان کرد: شهروندان نباید به لینک‌های نامعتبر وارد شوند، چرا که مبالغ کلاهبرداری تا 200 میلیون تومان نیز بوده است، هرچند که همکاران در اسرع وقت پیگیری و اقدام به توقیف حساب مجرم می‌کنند، اما در بسیاری موارد مجرمین به سرعت از دسترس خارج و امکان پیگیری آن‌ها وجود ندارد.

عسگری با تاکید بر اینکه شهروندان باید از سایت‌های معتبر و دارای نماد اعتماد که مجوزهای لازم از مراجع رسمی را دارند خرید کنند، عنوان داشت: سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور اگرچه معتبر هستند اما هر شخصی آگهی هر کالا یا خدماتی را در آن‌ها بارگزاری می‌کند که احتمال جعلی یا سرقتی بودن آن وجود دارد و کاربر نباید بدون مشاهده و بررسی حضوری کالا یا خدمات، اقدام به خرید کند، اما برخی به دلیل قیمت بسیار نازل بدون برسی حضوری کالا و خدمات، تطمیع و خرید می‌کنند.

وی با اشاره به مبحث بازی‌‌های رایانه‌ای و تاثیر آن روی کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: بسیاری از شخصیت‌های بازی‌های رایانه‌ای، غربی و پوشالی بوده که طرز تفکر پوچی را به کودکان و نوجوانان ما القا می‌کند در حالی که در کشور و استان شخصیت‌های ارزشمندی چون شهید حججی و سایر شهدا، علیمردان‌خان بختیاری، بی‌بی مریم و... وجود دارند که می‌توان بازی‌های رایانه‌ای را براساس آن‌ها ساخت چراکه شخصیت رایانه‌ای مانند مربی است که والدین برای رشد فکری فرزندانشان به خانه می‌برند و باید به طرز فکر و اندیشه او توجه داشته باشند که چه نوع تربیتی را به فرزندشان القا می‌کند.

عسگری با اشاره به عدم جرم‌انگاری برخی از جرایم سایبری خاطرنشان کرد: حدود 90 درصد پرونده‌های سایبری منجر به کشف شده و کشفیات جرایم سایبری در سال جاری نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش و جرایم سایبری نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد رشد داشته است.

وی با تاکید بر ضرورت مجازات متناسب با جرم اضافه کرد: ضروری است قانون در بخش جرایم سایبری ویرایش و مدام به‌روزرسانی شود، مجازات باید متناسب با جرم باشد تا مجرمین احساس خطر کرده و از انجام جرم خودداری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار