رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در استان سالانه ۲۷۰ هزار تن شیر تولید می‌شود، گفت: این استان یکی از قطب‌های تولید محصولات دامی کشور است.
کد خبر: ۹۹۹۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹ 06 October 2021

عطاءالله ابراهیمی روز چهارشنبه در آیین افتتاح آزمایشگاه مرجع سلامت شرکت تولید شیر خشک نوزاد پگاه استان افزود: تامین سلامت غذایی کشور بر عهده سازمان دامپزشکی است و شیر به عنوان یکی از محصولات اساسی است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان شیر مورد نیاز کارخانه‌های لبنی و به خصوص شیر پگاه به دلیل استانداردهای سخت‌گیرانه از خارج استان تامین می‌شود، گفت: با اجرای طرح کشاورزی قراردادی و همچنین توسعه واحدهای دامداری صنعتی بتوان ورود شیر خام را از سایر استان‌ها به استان کم و از ظرفیت استان استفاده کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع سلامت شرکت تولید شیر خشک گفت: این آزمایشگاه برای انجام آزمایش و تامین سلامت تولیدات محصولات دامی اثر گذار است و به عنوان یک ظرفیت خوب برای استان است.

به گفته وی، شرکت شیر پگاه استان سالانه ۱۰ هزار تن صادرات شیر به خارج از استان دارد و پارسال ۷۳ تن میزان تولیدات شیری فرآوری شده این از کارخانه شیر به خارج از کشور صادر شد.
ابراهیمی اظهار داشت: در شرایط تحریم، میزان صادرات این کارخانه ۱۵ میلیارد دلار است.

وی به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مجتمع دامپروری سه هزار راسی دام توسط بنیاد مستضعفان در استان به عنوان یک ظرفیت اشاره کرد و گفت: برای راه‌اندزی این مجتمع موافقت اصولی و پروانه تاسیس صادر شده و عملیات اجرایی آغاز شده است.

به گفته وی، هم‌اکنون ۱۲ مجتمع دامپروری در استان فعال است که باید برای کاهش واردات شیر از سایر استان‌ها به استان و استفاده از شیر تولیدی استان از یک مرحله قبل از تولید شیر استانداردها رعایت شود تا استاندارد مد نظر کارخانجات فراهم شود.

۶۲۵ واحد گاوداری در چهارمحال و بختیاری فعال است

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین گفت:هم‌اکنون ۶۲۵ واحد گاوداری در استان فعال است که نظارت بر تمام فرآیند تولید این واحدها مورد ارزیابی و بازرسی کارشناسان دامپزشکی قرار دارد و شیر مصرفی این واحدها در داخل و خارج استان مصرف می‌شود.

محمد اسدی افزود: ۱۰ هزار تن شیر تولیدی استان به خارج از استان صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه در ۶ ماه نخست امسال ۷۳ تن شیر خشک نوزاد از این کارخانه به خارج کشور از جمله سوریه، لبنان و عراق صادر شده است، گفت: راه‌اندازی این آزمایشگاه در راستای نظارت بر تولید و ارزش غذای شیر و نظارت بر کیفیت بهداشتی شیر فعال شده است.

اسدی اظهار داشت: این واحد آزمایشگاهی در راستای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ارتقا کیفیت بهداشتی محصولات دامی فعال شده است و توسعه آزمایشگاه همکار در سایر کارخانه‌ها و مراکز آموزشی دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا، کارخانه شیرخشک پگاه شهرکرد با سرمایه گذاری بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال و ظرفیت تولید سالانه ۱۰ هزار تن شیرخشک و اشتغال ۲۴۰ نفر در ۱۵ کیلومتری شهرکرد قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار