موسیر گیاهی با نیاز آبی کم و مقاوم به خشکی است، کشت موسیر در چهارمحال و بختیاری به‌صورت کاملاً دیم امکان‌پذیر است، این گیاه به‌عنوان طلای سفید زاگرس شناخته می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۸۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۶ 28 May 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، کشت موسیر به‌علت کم آب‌بر بودن مورد استقبال کشاورزان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است و این استان به‌عنوان استان معین در کشت موسیر انتخاب شده است.

کشت گیاهان دارویی و به‌ویژه موسیر در دو سال اخیر جزء کشت‌های توصیه شده به کشاورزان توسط سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری است.

ارتفاع بالای چهارمحال و بختیاری از سطح دریا و اختلاف دما در شب و روز در دوران رشد گیاه موجب شده تا موسیر کشت شده در این استان از نظر کمیت و کیفیت بالا برود.

به گفته مسئولان حدود ۱۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری به کشت انواع گیاهان دارویی اختصاص یافته است که حدود ۳۲ درصد آن را موسیر تشکیل می‌دهد.

باید با استفاده از دانش بومی و محققان کشت این گیاه تلاش کنیم تا گیاه موسیر شناسنامه‌دار شود و بتوانیم از ظرفیت برای بهبود معیشت کشاورزان و ایجاد اشتغال بهره‌مند شویم، گیاه موسیر ظرفیت تبدیل شدن به برند جهانی را دارد.

۵۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری زیر کشت موسیر است

یزدان احمدزاده- مجری گیاهان دارویی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با ایسنا، در خصوص سطح زیر کشت موسیر در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این استان دومین تولیدکننده کشت موسیر در کشور شناخته می‌شود، اظهار کرد: حدود ۵۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان تحت پوشش موسیر قرار گرفته است.

وی افزود: شهرستان کوهرنگ با ۴۵۰ هکتار بیشترین سطح زیر کشت و تولید موسیر را در چهارمحال و بختیاری به خود اختصاص داده است، موسیر کاملاً به‌صورت دیم در این استان کشت می‌شود.

احمدزاده بیان کرد: میانگین برداشت موسیر در هر هکتار در چهارمحال و بختیاری حدود چهار تن و پیش‌بینی می‌شود از این سطح زیر کشت در سال‌جاری بالغ بر ۲۲۰۰ تن موسیر برداشت شود.

مجری گیاهان دارویی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: البته لازم به ذکر است در برخی از مزارع آبی کشت موسیر در این استان، بالغ بر ۱۰ تن موسیر در هکتار نیز برداشت می‌شود.

کشت موسیر با آب و هوای چهارمحال و بختیاری سازگار است

مکوندی- رئیس اداره تولیدات گیاهی اداره جهادکشاورزی شهرکرد نیز در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه گیاه موسیر با آب و هوای چهارمحال و بختیاری سازگاری دارد، گفت: گیاه موسیر به‌علت چند ساله بودن، آب بسیار کمی را مصرف می‌کند.

وی افزود: کشت موسیر در سالیان اخیر مورد استقبال کشاورزان برای تغییر الگوی کشت قرار گرفته است.

کشت موسیر برای کشاورزان به‌صرفه است

سبحانی- یکی از کشاورزان تولیدکننده موسیر در چهارمحال و بختیاری در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه کشت گیاه موسیر از نظر اقتصادی بسیار با صرفه است، گفت: در حدود دو دهه گذشته بنده کشت جو و گندم را انجام می‌دادم.

وی تاکید کرد: کشت موسیر آب کمتری را نسبت به سایر محصولات کشاورزی مصرف می‌کند و همچنین درآمد بالاتری برای کشاورز دارد، زیرا قیمت آن بالاتر از یونجه، گندم و جو است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار