رسانه ها چارچوب انتقاد از مسئولان را رعایت کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: رسانه‌ها در مورد انتقاد از سایر مسئولان باید حدود و چارچوب نقد صحیح را رعایت کنند و صد البته هیچ کس بهتر از اهالی رسانه که سال‌ها در حوزه‌های مختلف قلم می‌زنند بر خطوط قرمز و مصالح کشور واقف نیست.
کد خبر: ۷۶۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸ 13 August 2015

بهزاد مدیری در مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه فرهنگ اظهار داشت: در جامعه امروز فرهنگ و هنر از ارتباطات جدا نیست و از سویی علم ارتباطات نیز علم نوینی نیست بلکه ریشه در حوزه‌های زبان‌شناختی دارد و فلسفه زبان و ارتباطات جدای از هم ارزیابی نمی‌شود.

وی افزود: منابع اصلی حوزه‌های زبانی و بقا و دوام آن درگرو ارتباطات اجتماعی است و بدون این ارتباطات و تعاملات اجتماعی، در حوزه رسانه حرفی برای گفتن نمی‌ماند.

مریدی ادامه داد: مسئولان توجه کنند قرار نیست این ارتباطات یک‌سویه باشد و قرار نیست همواره خبرنگاران ملتمسانه به دنبال مسئولان باشند و اگر مسئول دوست داشته باشد حرفی را بزند یا نزند و به‌دلخواه خود نشست خبری بگذارد یا بالعکس سال‌ها از خبرنگاران و رسانه‌ها فراری باشد.

وی اضافه کرد: در دسترس بودن یک مدیر حسن نیست، لازمه مسئول بودن است که مسئول مورد سؤال است و باید پاسخگو باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تصریح کرد: خبرنگار نیز باید به شاخصه‌های فکری و ذهنی رسیده باشد که سعه‌صدر را در خود تقویت کند و فضایی را ایجاد نکند که مباحث فردی در خبررسانی وی ارجحیت پیدا کند چراکه در نبود این پختگی ارتباط دوسویه ایجاد نمی‌شود.

وی بیان کرد: ممکن است من خبرنگار به در اتاق مدیری بروم و وی توجه نکند و آنگاه من تا مدت‌ها به دنبال مچ‌گیری از آن مدیر بروم درحالی‌که کظم غیض، سعه‌صدر و کنار نهادن پیش‌داوری‌ها از ابتدایی‌ترین اصول خبرنگار بودن و خبرنگار ماندن است.

مریدی خاطرنشان کرد: پزشکان و وکلا سوگندنامه دارند و ما خبرنگاران نیز باید سوگند یاد کنیم از رجحان دادن تمایلات شخصی بپرهیزیم و عدالت را فدای دوستی و دشمنی‌هایمان نکنیم.

این مدیر فرهنگی ابراز داشت: من خبرنگار باید سوگند یاد کنم از جبر و زور برخی نهراسم و در مقابل پیشنهاد بعضی دگر سست نشوم، هرجایی و هر محفلی نروم، هر اندیشه‌ای را منعکس نکنم و شأن خبرنگاری را پاس بدارم.

مریدی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن توصیه خبرنگاران به قانونمداری، اظهار داشت: آنجا که هر فردی در حوزه خود مطابق قانون عمل کند کسی نمی‌تواند در فعالیت او اخلال ایجاد کند چنانکه خود ما در برخی موارد از قبیل برگزاری کنسرت‌های قانونی تسلیم خواسته‌های غیر قانونی نشدیم و خواهیم شد و به مانند همین خبرنگاران نیز تا زمانی که مطابق قانون عمل کنند فرهنگ و ارشاد حامی آنها است.

وی تصریح کرد: رویه خود من این بوده که هیچ گاه در اثر انتقاد یا حتی پیشداوری یک رسانه با آن رسانه برخورد حذفی و حتی بازخواست نداشته و نخواهم داشت اما رسانه‌ها در مورد انتقاد از سایر مسئولان باید حدود و چارچوب نقد صحیح را رعایت کنند و صد البته هیچ کس بهتر از اهالی رسانه که سال‌ها در حوزه‌های مختلف قلم می‌زنند بر خطوط قرمز و مصالح کشور واقف نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار