اجرای برنامه خودکفایی پنبه در مازندران

روند تولید این محصول مهم از سال ۹۵ در استان‌ مازندران روند صعودی داشته است و از کشت ۳۶۵ هکتار در سال ۹۵ امسال به یک‌هزار و ۱۸۱ هکتار رسیده‌ایم و چند قدمی تا رسیدن به برنامه پیش‌بینی شده کشت یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار پنبه در مازندران فاصله داریم
کد خبر: ۱۰۷۷۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰ 17 November 2022
به گزارش تابناک مازندران ، کارشناس زراعت پنبه سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت:
اجرای برنامه خودکفایی پنبه در مازندران همانند سراسر کشور با قوت در دستور کار است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در سال‌های گذشته، سیر نزولی تولید پنبه متوقف شده است

 سحر انصاری طی گفتگویی درباره زراعت پنبه در مازندران اظهار کرد: براساس برنامه 10 ساله وزارت جهاد کشاورزی  رسیدن به خودکفایی در تولید پنبه، از سال 99 کلید خورد و برنامه خودکفایی پنبه در مازندران براساس این برنامه تا سال ۱۴۰۳ کشت یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار پنبه است.

 

وی افزود: روند تولید این محصول مهم از سال ۹۵ در استان‌ مازندران روند صعودی داشته است و از کشت ۳۶۵ هکتار در سال ۹۵ امسال به یک‌هزار و ۱۸۱ هکتار رسیده‌ایم و چند قدمی تا رسیدن به برنامه پیش‌بینی شده کشت یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار پنبه در مازندران فاصله داریم.

 

در دولت سیزدهم چشم‌انداز خودکفایی در تولید پنبه به عنوان  اولویت‌ مهم به طور گسترده‌ آغاز شده و استان مازندران در سال جاری با کشت یک هزار و ۱۸۱ هکتار کشت پنبه که ۹۵ درصد این کشت در بهشهر و روستای قره تپه اجرایی  شد،  تلاش دارد تا در این بخش پیشتاز باشد و به رشد قابل توجهی در کشت پنبه برسد.

 

به گفته این کارشناس زراعت پنبه جهاد کشاورزی مازندران، با توجه به اینکه بهشهر، گلوگاه و ساری مهمترین شهرهای زیر کشت پنبه در سال‌های گذشته بودند، خاطر نشان کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده و رسیدن به خودکفایی اکنون شهرهای نکا، میاندورود و جویبار هم به عنوان پایلوت کشت پنبه معرفی شدند تا با توجه به وجود پتانسیل در تولید پنبه، شاهد رونق تولید و کاهش واردات باشیم.

 

انصاری گفت: با توجه به اینکه در روزها و سال‌های اوج پنبه کاری در مازندران قرار داریم، متاسفانه وجود برخی مشکلات ومعضلات همچنان گریبانگیر کشاورزان‌ ما است و نبود مکانیزاسیون‌ مناسب، وجود دستگاه‌های قدیمی و نبود ردیف کار مناسب، تجهیزات‌ مناسب آبرسانی و آب و خاک و... از مشکلات کشاورزان‌ ما است و این در حالی است که در برداشت هم فاقد دستگاه مناسب برداشت هستیم.

 

وی افزود: برداشت پنبه همچون همه دهه‌های گذشته  دستی انجام‌ می‌شود و کشاورزان پنبه کار برای رسیدن به اوج پنبه‌کاری و خودکفایی در این بخش نیازمند کمک بلاعوض، بودجه‌های مناسب، بسته‌های تشویقی و در مجموع بسته های حمایتی مناسب هستیم تا به رونق پنبه کاری امیدوار شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار