رسالت اجتماعی خبرنگار؛ پرهیز از روایتگری خاص و تاکید بر واقعیت‌گرایی

کد خبر: ۱۱۱۹۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸ 08 August 2023

به گزارش تابناک مازندران ، هر ساله  در  روز و مراسم هفته ‌ویژه خبرنگار حرف‌های تکراری و کلی زده می شود و بعضاً به مسائل معیشتی و مباحث صنفی بدون ارائه گزارش کار واقعی صورت گرفته و صرفاً در مقام آمال و آرزو ها و رویاها گفته می شود.خانه مطبوعاتی که نزدیک به ۳۰سال یک اتاق ۱۲متری مسنتقل و مجهز ندارد!

بگذریم که احوالمان از تکرار مصایاب و مسائل این خانه ملال آور می شود. اما آنچه رسالت اجتماعی خبرنگار را را مجاب می کند این است که  روی موضوع و تشویق روزنامه نگاری تحقیقی در مازندران پر از مساله ،کار کند.به این معنی که کوشش کرد تا از کنشگران رسانه ای به سمت تولید  گزارش‌های تحقیقی بروند و از روایتگری خاص و کارفرمایی اندکی دور شوند.

جشنواره ها، کانونی مناسب برای  تحقق چنین هدف و تقویت وجه گزارش‌نویسی تحقیقی و واقعیت  گرایی موضوعی در رسانه‌های  مازندران می تواند باشد.

تدوین سند توسعه  رسانه‌ ها در مازندران تاکنون تهیه و منتشر نشده  که آن هم اقدام مهم دیگری است که ضرورت دارد.

 در فضای  مبهم ،متنوع و متکثر رسانه ای (رسمی و  شبکه های اجتماعی )تاکید صرف که رسانه های محلی  باید «روایتی و خبری و گزارشی » سفارشی ،تعیین شده و مشخصی را از وضعیت موجود ارائه دهند و با این متر و معیار  فعالیت کنند،قابلیت دوام و استناد آنچنانی ندارد چرا که انتشار بی شمار خبر و عکس و فیلم و صوت درفضاهای رسانه ای غیررسمی و شبکه های اجتماعی و پیشی گرفتن آنها از رسانه های شناسنامه دار به چالش روایت ها و پرهیز از واقعیت ها به دلیل اعتبار کم و روایی پایین منجر می شود.

البته اصل وجود روایت‌ها و برداشت ها و زاویه پردازی رسانه های  مختلف در مازندران و احیانا نگاه های  تقابل آنها قابل کتمان نیست. اما این روایت‌ها و برداشت ها باید  در یک متن از حقیقت رخ دهد. موضوعاتی  پیرامون  حوزه ها و دامنه های محیط زیست، زراعت ، صنعت، تجارت، اقتصاد، آموزش، پژوهش ،فرهنگ ، هنر، ورزش ، خدمات، سیاست، مذهب، اجتماع ، رسانه و در ابعاد مختلف و سطوح متفاوت عبارت دیگر باید روایتی واجد حقایق قابل توجه و ملموسی داشته باشد.فی المثل  نوع ورود و واکنش رسانه های محلی به موضوعاتی چون پتروشیمی و منطقه آزاد تجاری صنعتی یا هجوم مسافران و میهمانان تعطیلات اعلام شده یا آخر هفته به مازندران و یا طرح های استقرار گردشگران و مسافرین درسواحل دریا، فروش محصولات دامی و زارعی از جمله مرکبات، برنج، گندم و....  می تواند معیار خوبی برای سنجش توانمندی  و ظرفیت رسانه های محلی ازحیث واقع گرایی باشد والا ساختن روایتی خیالی و روی هوا که فایده‌ای ندارد. 

بنابراین  به دنبال تبلیغ روایت خاص و غیر مبتنی بر واقعیت رفتن دررسانه ها  و از خبرنگار و رسانه هم بخواهیم آن را به جامعه تزریق کنیم درقبال شبکه های اجتماعی سریع السیر به ناکامی منجر می شود و این در حالی است که این روایت از طرف مصرف کنندگان واقعی بعضاً پس زده می‌شود چون واجد حقایق جدی و واقعیت‌های قابل اثبات آنچنانی نیست. 

با کم اعتبار شدن رسانه های  رسمی، متاسفانه جای آن را فضای مجازی گرفته که به دلیل پرداخت آنی، روزنامه‌نگاران باید بتواند جنگ روایت‌ها و ستیز رویدادها  را در قالب بیان حقیقت و واقعیت مدیریت کنند. وگرنه اگر بخواهند از خودشان حرف بزنند که چندان فایده‌ای ندارد. 

به دلیل ضعف اقتصادی شدیدی که رسانه‌ها با آن مواجه شدند، رسانه‌های رسمی محلی  ضعیف شده و قادر به تامین نیازهای جامعه نیستند، درآمد کافی ندارند و بنابراین بنیه روزنامه‌نگاری حرفه‌ای هم ضعیف شده است و بخش های عمده ای از روزنامه نگاری حرفه ای ،شغل اصلی و اولیه شان روزنامه نگاری نیست. چه بسیار نیروهایی که این حرفه را ترک کرده‌اند و برخی دیگر هم با خوف و رجا به دلیل کاهش  امنیت شغلی چه از سوی کارفرما به دلیل ناتوانی اداره اقتصادی رسانه و چه از سوی برخی  ساختار ها و رویکردهای با تاب آوری پایین  از جهت سختگیری‌ها و حساسیت ها، مشغول به این کار هستند. 

رسانه‌های مازندران کمتر به سمت و سوی کار تحقیقی می‌روند. اساساً روزنامه‌نگاری تحقیقی در کجای فضای روزنامه‌نگاری استان است، ما نمی دانیم؟

دربین انواع فعالیت های روزنامه‌نگاری، روزنامه  نگاری  تحقیقی زمان‌بر و هزینه‌بر است. کار روزنامه‌نگاری تحقیقی ممکن است فقط برای تولید یک گزارش ،ساعت ها  وحتی  یک ماه یا بیشتر وقت می برد و هزینه آن هم چندین و دهها میلیون شود.
انتظار می رود در شرایط شتابنده دگرگونی ها و کشاکش رویدادها،روزنامه نگاران محلی باهدف اعتبارسنجی و افزایش روایی به سمت روزنامه نگاری تحقیقی درراستای مسئولیت اجتماعی حرکت کنند.

حسین برزگر ولیک چالی 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار