آیا آموزش و پرورش قادر به حل کمبود فضای آموزشی است؟

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با تأیید این‌که آموزش و پرورش استان فضای آموزشی مناسبی ندارد، گفت: این استان از نظر تراکم کلاسی در رتبه 28 کشوری است در حالی که از نظر تعداد دانش‌آموز با 570 هزار نفر در رتبه هشتم کشوری هستیم.
کد خبر: ۲۲۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵ 13 April 2015

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با تأیید این‌که آموزش و پرورش استان فضای آموزشی مناسبی ندارد، گفت: این استان از نظر تراکم کلاسی در رتبه 28 کشوری است در حالی که از نظر تعداد دانش‌آموز با 570 هزار نفر در رتبه هشتم کشوری هستیم.

آموزش و پرورش، زير بناي توسعه اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي هر جامعه است. بررسي عوامل مؤثر بر پيشرفت وترقي جوامع پيشرفته نشان ميدهد که همة اين کشورها، آموزش و پرورش توانمند و کارآمدي داشته اند. همچنين در هر نظام آموزشي، عوامل بسياري با يكديگر عمل ميکنند تا يادگيري و پيشرفت تحصيلي براي دانش آموزان حاصل گردد.یکی از مسائل مهم در این امر ،عوامل فیزیکی میباشد.فضای آموزشی بعنوان عاملی مهم و موثر در یادگیری دانش آموزان یکی از مشکلات پایه ایی مسئولین استان آذربایجان غربی را تشکیل میدهد.این استان علیرغم فضای کافی برای احداث مراکز آموزشی از فقر فضای آموزشی رنج میبرد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس کشور از اختصاص بیشترین اعتبار عمرانی به مناطق محروم خبر داد و گفت: متوسط سرانه زیربنای آموزشی سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی نسبت به دیگر استان ها کمتر است.

در همین راستا،مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با تأیید این‌که آموزش و پرورش استان فضای آموزشی مناسبی ندارد، گفت: این استان از نظر تراکم کلاسی در رتبه 28 کشوری است در حالی که از نظر تعداد دانش‌آموز با 570 هزار نفر در رتبه هشتم کشوری هستیم.

فریدون سیدمصطفوی اظهار کرد: متأسفانه تراکم دانش‌آموز در برخی مدارس 5/24 نفر و در برخی مدارس شهری تعداد دانش‌آموزان یک کلاس 40 تا 50 نفر است.

وی گفت: به‌صورت متوسط در هر کلاس درس در استان بیش از 40 دانش‌آموز تحصیل می‌کنند که فقط با فراگیر شدن کمک‌های خیران و مشارکت‌های مردمی می‌توان از این مشکلات کاست.

طبق آمار موجود نیز 570 هزار دانش آموز استان آذربایجان غربی در 5500 مدرسه استان مشغول به تحصیل هستند.که برای رسیدن به استانداردهای سرانه فضای آموزشی فاصله زیادی وجود دارد.

به گفته فریدون سید مصطفوی ،فضاهای آموزشی در استان در اختیار سه نهاد آموزش و پرورش، مسکن و شهرسازی و اشخاص میباشد.

از طرف دیگر به گفته اسماعیل‌زاده مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی با بیان این‌که 35 پروژه با 513 کلاس درس و زیربنای 81 هزار‌مترمربع از مدارس قدیمی تخریب شده به‌صورت نیمه‌تمام باقی مانده و بقیه نیز در دست تکمیل است، گفت: 1683 کلاس تخریبی باقی مانده است که در صورت تأمین اعتبار لازم در سال‌های آینده تخریب و بازسازی خواهند شد.

به گفته وی ،سهم استان در تخریب و بازسازی 4011 کلاس تخریبی شامل 3‌درصد از کل کشور و 5950 کلاس نیازمند مقاوم‌سازی شامل 7/4‌درصد در کشور است.

با توجه به آمار ارائه شده ،نامناسب بودن وضعیت فضای آموزشی در استان کاملا مشهود است.که برای رفع آن باید اقدام عاجلی صورت گیرد.

بطوریکه رئیس کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به احتمال سه شیفته شدن مدارس در این استان می گوید: سرانه فضای آموزشی استان به اندازه ای نگران کننده است که امسال شاید برخی مدارس حتی به صورت سه شیفتی اداره شوند و در این زمینه قرار بر این بود که در سال 91، اعتباری در این رابطه تخصیص یابد در حالی که حتی یک ریال نیز پرداخت نشد.

آموزش و پرورش استان در حالی با کمبود فضای آموزشی درگیر است که طبق تحقیقات انجام شده ، ريشه علاقه هر دانش‌آموز به آموختن در مدرسه و قرار گرفتن در محيط آموزشي شكل مي‌گيرد و در صورت ناهماهنگ بودن محيط با انتظارات فرد حس دافعه و عدم علاقه به يادگيري در دانش آموز شكل مي‌گيرد.محصلين و دانش‌آموزان پس از محيط مسكوني خود بيشترين ساعات روز را در واحدهاي آموزشي مي‌گذرانند. با توجه به نقش اساسي آموزش در فرآيند شكل‌دهي به فرهنگ جامعه لازم است علاوه بر اهميت دادن به فرآيند آموزش به ايجاد محيط مطلوب كه شوق و انگيزه را نسبت به فرآيند ياددهي-يادگيري در دانش‌آموزان ايجاد كند توجه كافي و وافي داشت.

حال به نظر میرسد که با شرایط فضای آموزشی در استان و وجود کلاسهای 40 نفره و یا مدارس سه شیفته ،ایجاد چنین محیطی غیر ممکن باشد.در این بین با عنایت به اینکه فضای آموزشی استان در اختیار سه نهاد،آموزش و پرورش، مسکن و شهرسازی و اشخاص میباشد،لزوم ایجاد هماهنگی و روحیه همکاری بین آنها ضروری است.ایجاد همدلی و همزبانی بین نهادهای درگیر و حتی سایر نهادهای دولتی و سرمایه گذاران بخش خصوی میتواند در امر رفع مشکل مذکور راهگشا باشد.

چنانچه مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در این خصوص ابراز داشته اند:سال 93 توانستیم با جذب اعتبارات مالی خیرین مدرسه ساز، حدوداً 35 میلیارد تومان اعتبار را تعهد کنیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار