واحدهای تولیدی قربانی سودهای بانکی بالا

اشتغال زمانی افزایش چشمگیر خواهد داشت که از واحدهای تولیدی حمایت لازم با اعطای وام‌های کم بهره و دریافت مالیات‎های کم و یا معافیت مالیاتی انجام شود و بازار فروش خوب نیز وجود داشته باشد.
کد خبر: ۲۳۸۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹ 30 May 2016
طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان تامین اجتماعی سال گذشته 9 هزار و 850 نفر بیمه شده جدید در استان ثبت شده که در پی اعلام چندباره استاندار همدان در خصوص راستی‎آزمایی آمار اشتغال استان مرحله دوم این راستی‎آزمایی انجام شد.

به گزارش فارس، صبح امروز مرحله دوم راستی‌آزمایی خبرنگاران و مدیرکل تامین اجتماعی استان همدان در راستای بررسی آمار بیمه شدگان جدید و اشتغال ایجاد شده در استان انجام شد.

مرحله نخست راستی‌آزمایی خبرنگاران نیز هفته گذشته با حضور در چهار کارگاه خرد انجام شده بود و به علت عدم کسب نتیجه لازم مقرر شد مرحله دوم نیز با بررسی از آمار اشتغال و بیمه شدگان کارگاه‎های بزرگتر انجام شود.

هفته گذشته از کارگاه تولیدی لباس در همدان، مزرعه سبزیجات و تولیدی لباس در جورقان و صنایع چوب اسکاف در شهرک صنعتی بوعلی بازدید به عمل آمد.

در مرحله دوم راستی‎آزمایی خبرنگاران از آمار اشتغال استاندار، به همراه مدیرکل تامین اجتماعی استان به صورت سرزده به کارگاه تولیدی کیف جوان در شهرک صنعتی بهاران، دو کارگاه جوراب‌بافی جوراب آریا و جوراب سون در روستای لتگاه، شرکت هگمتان تیز رو پرش ماماهان در شهرک صنعتی ویان، شرکت پخش دی آروین هگمتانه، کارخانه صنایع موکت همدان و کارخانه همدان ترانس در شهرک صنعتی بوعلی بازدید به عمل آمد.

در مرحله نخست راستی‎آزمایی محمدمهدی رضایی کارفرمای کارگاه تولیدی لباس در همدان از فعالیت 20 نفر در کارگاه خود خبر داد و گفت که از این 20 نفر پنج نفر در سال گذشته بیمه بوده‎اند و از ابتدای امسال برای چهار نفر ترک کار زده و اکنون فقط یک نفر بیمه شده دارد.

در ادامه خبرنگاران از مزرعه سبزیجات و تولیدی لباس در جورقان بازدید کردند که این کارگاه‎ها به صورت خانوادگی اداره می شد و یکی از اعضای خانواده به عنوان کارفرما دیگر اعضا خانواده را بیمه کرده بود.

شهرک صنعتی بوعلی و بازدید از صحبت با مدیر کارخانه صنایع چوب اسکاف مقصد دیگر خبرنگاران در مرحله نخست راستی‏‎آزمایی بود.

شرکت صنایع چوب اسکاف که 22 بهمن سال گذشته افتتاح شده بود از ابتدای امسال تعطیل بود و مدیر شرکت در حال تخلیه سوله خود برای اجاره دادن بود.

مصطفی مثنی تعداد بیمه‎شدگان کارگاه خود را دو نفر دانست و گفت: شرکت صنایع چوب اسکاف توانایی ایجاد اشتغال برای یکصد نفر را دارد اما از آنجایی که حمایت لازم انجام نمی‎شود کارگاه تعطیل شده است.

مرحله دوم راستی‎آزمایی با حضور خبرنگاران خبرگزاری‎ها و روزنامه‎های ملی و محلی با حضور در شهرک صنعتی بهاران آغاز شد که در ابتدا از حضور خبرنگاران در کارگاه ممانعت به عمل آمد اما پس از چند دقیقه خبرنگاران به داخل کارگاه راه داده شدند.

مدیر کارگاه تولیدی کیف جوان از وضعیت مالی موجود انتقاد کرد و با اشاره به اینکه مسؤولان وعده وام با بهره 22 درصد دادند، اظهار کرد: وام 22 درصد را خود کارگاه بدون حمایت هم می‌تواند بگیرد اما کارگاه به وام‌های چهار و یا هشت درصد نیاز دارد.

اصغر وثیقی جوان با اشاره به اینکه 50 نفر در این کارگاه مشغول به کار هستند، ادامه داد: بیش از 200 نفر نیز در خارج از کارگاه و در منزل کار می کنند.

وی ساعت کاری کارگران را طبق قانون کار دانست و با بیان اینکه همه 50 نفر در کارگاه بیمه هستند، افزود: 99 درصد تولید کارگاه در تهران به فروش می‎رود.

مدیر کارگاه تولیدی کیف جوان با بیان اینکه کیف‎های تولیدی کارگاه ما به عنوان محصول خارجی در بازار فروخته می‎شود، ادامه داد: توانایی تولید انواع کیف‌ها در کارگاه ما وجود دارد.

در ادامه برنامه خبرنگاران به روستای لتگاه رفتند تا از کارگاه‌های جوراب‌بافی این روستا بازدید کنند چراکه در این روستا بیش از 2 هزار کارگاه جوراب‎بافی وجود دارد.

حبیب مختاری مدیر کارگاه تولیدی جوراب آریا با اشاره به اینکه در کارگاه ما 15 نفر مشغول به کار هستند که از این تعداد 10 نفر بیمه دارند، اظهار کرد: متاسفانه اکنون بازار فروش مناسب نیست.

وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون کارگری به کارگاه اضافه نشده و فقط سعی کرده‌ایم اشتغال موجود را حفظ کنیم، ادامه داد: کارگاه جوراب آریا از سال 85 فعالیت خود را آغاز کرده است.

مدیر کارگاه جوراب‌بافی سون در ادامه با اشاره به اینکه 18 نفر در این کارگاه فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: ما نیز مشکل بیمه داریم چراکه برای بیش از پنج نفر نمی‌توانیم از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنیم.

در ادامه خبرنگاران با حضور در شهرک صنعتی ویان از کارخانه هگمتان تیزرو پرش تولیدکننده باک موتورسیکلت بازدید کردند که نماینده مدیرعامل کارگاه با اشاره به اینکه 53 نفر به طور مستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستند، اظهار کرد: 250 نفر نیز به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

رضا وکیلی با بیان اینکه کارخانه تیزرو پرش هگمتان ظرفیت تولید 300 هزار باک موتورسیکلت در سال را دارد، افزود: ظرفیت ایجاد اشتغال برای 150 نفر در این کارخانه وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای ساخت این کارخانه 3 میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: برای طرح توسعه نیاز به 4 میلیارد تومان تسهیلات داریم.

نماینده مدیرعامل کارخانه تیزرو پرش هگمتان با اشاره به اینکه اکنون فقط باک موتورسیکلت تولید می‌کنیم و تک‎محصولی هستیم، بیان کرد: توانایی تولید 70 قطعه و حتی قطعات خودرو در این کارخانه وجود دارد اما متاسفانه مشکلات مالی اجازه چنین کار را نمی‎دهد.

وی تعداد بیمه شدگان کارخانه تیزرو پرش هگمتان در سال گذشته را 37 نفر اعلام کرد و ادامه داد: امسال 25 نفر به تعداد بیمه شدگان کارخانه اضافه شد.

وکیلی با بیان اینکه در بحث رنگ‌آمیزی، بسته‎بندی، پرداخت حقوق کارکنان و... مشکل وجود دارد، افزود: البته تولیدات کارخانه ما باعث جلوگیری از واردات باک‎های چینی شده است.

مدیرعامل شرکت پخش دی آروین هگمتان در شهرک صنعتی بوعلی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته 11 نفر بیمه شده داشتیم، اظهار کرد: از نظر بیمه و تامین اجتماعی مشکلی وجود ندارد اما در صورتی که اداره اقتصاد و دارایی به فشارهایی که وارد می‎کند ادامه دهد شرکت را تعطیل خواهم کرد.

عزت‎الله مکرمی با بیان اینکه هم اکنون 24 نفر در شرکت دی آروین فعالیت می‌کنند، افزود: اداره اقتصاد و دارایی برای سه ماهی که در حال جابجایی محل شرکت بودیم 48 میلیون تومان مالیات بسته است در حالی که در این سه ماه هیچ کاری صورت نگرفته است.

وی در ادامه میزان مالیات بسته شده برای شرکت دی آروین در سال 93-92 را 900 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: اداره دارایی هزینه‎ها را در نظر نمی‎گیرد.

کارخانه صنایع موکت همدان مقصد خبرنگاران نبود اما به علت موفقیت این کارخانه بنا شد که بازدیدی نیز از کارخانه صنایع موکت همدان انجام شود.

مدیر کارخانه صنایع موکت همدان در ادامه از وضعیت کارخانه ابراز رضایتمندی کرد و با بیان اینکه سال گذشته 15 نفر استخدام کردیم، اظهار کرد: در صورت گسترش کارخانه امسال نیز 15 تا 20 نفر را استخدام خواهیم کرد.

ناصر زنگنه با بیان اینکه هم اکنون 85 نفر در کارخانه مشغول به کار هستند، ادامه داد: کارخانه در سه شیفت کار می‎کند و در صورتی که وضعیت بازار مطلوب باشد کارخانه به صورت چهارشیفته کار خواهد کرد.

وی با بیان اینکه موکت‎های تولیدی کارخانه به کشورهای عراق، آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و... صادر می‎شود، افزود: هم اکنون توانایی تولید 4 تا 5 میلیون مترمربع موکت در این کارخانه وجود دارد.

کارخانه همدان ترانس که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‎کند آخرین محل برای بازدید خبرنگاران و شنیدن حرف‎های مدیر و کارکنان این شرکت بود.

مدیر کارخانه همدان ترانس در ادامه با اشاره به اینکه کارخانه همدان ترانس سال 60 افتتاح شد، اظهار کرد: همدان ترانس از سال 85 وارد شهرک صنعتی بوعلی شد.

علی شریفیان با بیان اینکه کارخانه همدان ترانس، هسته ترانس تولید می‎کند، افزود: بدهکاری کارخانه به بانک ملت 700 میلیون تومان است؛ حقوق اسفندماه کارگران نیز امروز تسویه شد.

وی با بیان اینکه اگر به کارخانه سرمایه در گردش داده شود مشکلات کارخانه حل می‎شود، افزود: هم اکنون 53 نفر در کارخانه کار می‎کنند که هر 53 نفر بیمه هستند.

مدیر کارخانه همدان ترانس با اشاره به اینکه کارخانه در سال 86 با 120 نفر کار می‎کرد، بیان کرد: کارخانه همدان ترانس می‎تواند برای 250 نفر اشتغالزایی داشته باشد در حالی که اکنون با 30 درصد ظرفیت مشغول به کار است و هم اکنون بیش از 2 میلیارد تومان محصول در انبار کارخانه وجود دارد.

یکی از کارکنان کارخانه همدان ترانس که تمایلی به ذکر نام خود نداشت نیز با بیان اینکه شب عید را بدون دریافت حقوق گذراندیم، اظهار کرد: امروز به قصد ترک کار به کارخانه مراجعه کردم که مدیر کارخانه حقوق اسفندماه را واریز کرد و خواست که به کار خود ادامه دهم.

این کارگر همدان ترانس با بیان اینکه به مدت 20 سال در این کارخانه فعالیت می‎کنم، ادامه داد: مشکلات مالی هم به کارگران و هم به کارفرمایان فشار آورده است و به من گفته شد که با کار خود بساز؛ چراکه اگر کار خود را رها کنید بیرون خبری از کار نیست.

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی همدان همچنان معتقد است که کار، کارگاه و شاغل زیاد است اما ثبت نام‌ها در بیمه کم است چراکه برخی از کارگاه‌ها جواز کسب ندارند.

محمد عسگری یکی از علل عدم رغبت برخی از کارفرمایان به بیمه کارگران را وجود ذهنیت منفی در خصوص بیمه در بین کارفرمایان دانست.

متاسفانه مشکلات مالی کارگران و کارفرمایان موجب شده تا کارخانه‎ها با توجه به ظرفیت موجود فعالیت نکنند از طرفی دستگاه‎هایی مانند اداره اقتصاد و دارایی نیز مشکلات بیشتری را برای کارخانه‎ها و واحدهای تولیدی ایجاد کرده است.

ناگفته نماند بی‌اطلاعی کارفرمایان در خصوص برخی از قوانین موجود نیز تا حدی به مشکلات کارگاه‎ها دامن می‏‎زند چراکه کارفرمایی که اطلاع و آگاهی کافی را نداشته باشد نمی‎توانند قوانین و معافیت‎ها در زمینه‎های مختلف را مورد استفاده قرار دهد.

اشتغال زمانی افزایش چشمگیر خواهد داشت که از واحدهای تولیدی حمایت لازم با اعطای وام‌های کم بهره و دریافت مالیات‎های کم و یا معافیت مالیاتی انجام شود و بازار فروش خوب نیز وجود داشته باشد.

با این تفاسیر بیمه را نمی‎توان تنها ملاک برای ارزیابی اشتغال ایجاد شده در استان دانست چراکه در بحث بیمه‎های ایجاد شده، میزان ترک از کار، آمارهای سال‎های 93 و پیش‌تر نسبت به سال گذشته و ... نیز باید در نظر گرفته شود.

در پایان راستی‎آزمایی خبرنگاران از آمار بیمه‎شدگان جدید و اشتغال استان مقرر شد مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان، کل آمار بیمه شدگان با ریز جزئیات از سال 90 تا سال 94 را در اختیار خبرنگاران قرار دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار