ویژه برنامه‌های تابستانه دستگاه‌ها برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان

با توجه به آغاز فصل تابستان یکی از دغدغه‌های همیشگی که در این ایام مد نظر خانواده‌ها قرار دارد پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است و بر همین اساس دستگاه‌های متولی برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته‌اند.
کد خبر: ۷۵۷۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹ 25 June 2019
ویژه برنامه‌های تابستانه دستگاه‌ها برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان

فراغت در فرهنگ فارسی معانی مختلفی دارد از جمله در فرهنگ دهخدا به معنی فرصت ،آسایش  و ضد گرفتاری از کار و شغل مطرح شده است و مردمان ایران در گذشته نیز در اوقات فراغت خود به ورزش‌های بدنی می‌پرداختند و بعضی از افراد نیز با حضور در مکان‌های فرهنگی آن زمان به شاهنامه خوانی و قصیده سرایی می‌پرداختند.

در قرن حاضر به‌ویژه از نیمه دوم قرن بیستم، توجه به اوقات فراغت اقشار مختلف مردم و سیاست‌گذاری در این خصوص از وظایف دولت‌ها محسوب شده و در اغلب کشورهای جهان سازمان‌ها و نهادهای مختلفی در این خصوص ایجاد شده است.

برای ایجاد نشاط در جامعه نیازمند مدیریت اوقات فراغت هستیم

چنانچه کارکردهای فراغت را نشاط و شادابی، تفریح و سرگرمی سالم و بالاخره رشد و شکوفایی استعدادها و تکوین شخصیت بدانیم، با توجه به اینکه ایران جز کشورهای جوان دنیا محسوب می‌شود می‌توان گفت هدایت و ایجاد امکانات برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان می تواند در شکل گیری شخصیت و هویت آنان و سازندگی جامعه ایرانی و اسلامی نقش بسزایی داشته باشد.

 

پژوه‌های انجام شده در ایران حاکی از این مطلب است که بسیاری از معضلات اخلاقی و فرهنگی در بین نوجوانان و جوانان موازی کاری ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط و فقدان برنامه ریزی صحیح جهت گذراندن اوقات فراغت در بین آنان بوده است.

 برنامه ریزی برای اوقات فراغت 300 هزار دانش‌آموز لرستانی

سرپرست معاونت پرورشی آموزش و پرورش لرستان در زمینه برنامه‌های این ارگان برای اوقات فراغت دانش‌آموزان،  بیان کرد: اوقات فراغت، بخش جدایی ناپذیر زندگی امروزی است که نحوه گذراندن آن می‌تواند باعث سلامت رشد و کمال فرد یا موجب کندی، انحراف و انحطاط آدمی گردد.

حجت‌الله مومنی با بیان اینکه در لرستان بیش از 300 هزار دانش‌آموز وجود دارد، اظهار کرد: تحقیقات انجام شده در زمینه بررسی علل بزهکاری نوجوانان کانون های اصلاح و تربیت ایران نشان می‌دهد که بیکاری و نداشتن برنامه برای اوقات فراغت، در مورد نوجوانان، از عوامل اصلی گرایش آنان به بزهکاری بوده و این امر نشان دهنده اهمیت برنامه ریزی در راستای اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان  است.

 آمادگی 31 کانون فرهنگی و 14 موسسه قرآنی جهت ارائه برنامه‌های اوقات فراغت 

سرپرست معاونت پرورشی آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: با توجه به امکانات آموزش پروش لرستان در فصل تابستان 31 کانون فرهنگی و تربیتی و 14 دارالقرآن در استان در حوزه‌های فرهنگی و پرورشی فعالیت خواهند کرد، همچنین از ظرفیت چند اردوگاه تفریحی سازمان نیز در راستای اوقات فراغت دانش‌آموزان استفاده خواهد شد.

 

مومنی در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار داشت: با توجه به سیل فروردین‌ماه پلدختر، علاوه بر برنامه‌های روتین برنامه‌های ویژه‌ای مانند برپایی اردو برای یک هزار دانش‌آموز پسر مناطق سیل زده در اردوگاه آیت‌الله کمالوند و اردوی یک هفته‌ای 440 دانش‌آموز دختر پلدختری را در شهر رامسر خواهیم داشت.

آغاز کلاس‌های هنری و فرهنگی کانون پرورش فکری برای نوجوانان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان لرستان با اشاره به آغاز کلاس‌های تابستانه مراکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان لرستان گفت: تا پایان خردادماه سال جاری کودکان و نوجوانان 5 تا 17 ساله در کلاس‌های کانون ثبت‌نام کردند.

وی افزود: کلاس‌های ویژه تابستان از هفته نخست تیرماه آغاز شده و تا شهریورماه ادامه دارد و  این کلاس‌ها در رشته‌های نقاشی، عکاسی، قصه‌گویی، نمایش خلاق، نویسندگی، شعر و داستان (متون تخصصی) فعالیت‌های علمی و نجومی و ... برگزار می‌شود.

 

محمدجواد محمدی در رابطه باهدف از برگزاری این کلاس‌ها با هزینه‌ای بسیار کمتر از مؤسسات خصوصی بیان کرد: هدف ما غنی‌سازی اوقات فراغت است نه پر کردن اوقات فراغت؛ از سویی کودکان ما امروزه بیش‌ از حد معمول با تبلت و موبایل در ارتباط هستند و خانواده برای کمتر شدن این ارتباط می‌توانند فرزندان خود را در این کلاس‌ها به یادگیری هنری مشغول کنند.

 

برپایی 100 پایگاه فرهنگی در راستای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان نیز در مورد برنامه‌های این سازمان برای اوقات فراغت دانش‌آموزان لرستانی، بیان کرد: این سازمان از تاریخ 15 تیر ماه لغایت 25 مرداد در رده‌های سنی 9 تا 30 سال برنامه‌های فرهنگی و مذهبی برای برگزار خواهد کرد.

مهدوی امین با اشاره به اینکه 100 پایگاه سازمان تبلیغات فرهنگی لرستان در ایام تابستان در حوزه اوقات فراغت به جوانان و نوجوانان خدمت رسانی خواهند کرد، افزود: در این مراکز برنامه‌هایی مانند قرائت و حفظ قرآن، تاریخ اسلام و بازدید از خانواده شهدا برگزار می‌شود.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: در شهرستان پلدختر با توجه به آسیب‌هایی که از سیل اخیر دیده طرح آمایش علمی دانش‌آموزان این شهرستان را برگزار می‌کنیم؛ همچنین 8 پایگاه اوقات فراغت که 20 روحانی در آن فعالیت می‌کنند در این شهرستان ایجاد شده است.


 

برپایی چند کارگاه مهارت آفرینی و سلامت روان در پلدختر

نماینده سازمان‌های مردم نهاد استان لرستان نیز با اشاره به اینکه  اوقات فراغت، فرصتی مناسب برای آموزش‌های مفید و سرگرم کننده است، تصریح کرد: اوقات فراغت نوجوان و جوان باید سرشار از برنامه‌های فرهنگی و ورزشی باشد، زیرا مطالعات نشان داده که میزان جرائم و فسادهای اجتماعی در محیط های فرهنگی، ورزشی به طور محسوس و چشمگیری کاهش می‌یابد.

 

مهدی بابایی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر نوجوان برای گذراندن اوقات فراغت، درست راهنمایی نشود ممکن است به انجام اموری گرایش پیدا کند که آثار نامطلوبی برای او داشته باشد و برای مقابله با این آسیب باید سازمان‌های مدیریتی استان به خوبی از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده کنند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: با همکاری سازمان ملل متحد چند کارگاه مهم در حوزه کارآفرینی و کارگاه سلامت روان و مهارت اجتماعی در فصل تابستان در مناطق سیل زده برگزار می‌کنیم که مراحل نهایی این توافق نامه در حال انعقاد است.

گزارش از محمد عبدالله‌زاده

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار