ساخت سامانه ثبت سیگنال های چشمی با قابلیت کمک به ناتوانان حرکتی

سامانه ثبت سیگنال های چشمی با قابلیت کمک به ناتوانان حرکتی در دانشگاه آزاد خمینی شهر طراحی وساخته شد.
کد خبر: ۹۱۷۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲ 16 November 2020
مدیر گروه رشته مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر گفت: بهزاد کریمیان دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی پزشکی این واحد دانشگاهی، موفق به طراحی و ساخت سامانه ثبت سیگنال‌های چشمی(الکترواکولوگرافی) برای کنترل وسایل و تجهیزات از جمله ویلچر برای ناتوانان حرکتی طراحی و پیاده‌سازی شده است.

سیدایمان موسویان، ایجاد سهولت در تامین نیازهای جامعه معلولان را از مهمترین انگیزه مهندسان تجهیزات پزشکی دانست و افزود: استفاده از سیگنال‌های چشمی، علاوه بر ثبت آسان و پردازش‌های راحت در کمترین سطح از سلامت و انرژی نیز قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه از این سیستم و فناوری، می‌توان به‌عنوان رابط انسان و ماشین بهره گرفت، گفت: علاوه بر افزایش پویایی افرادی که مشکل حرکتی دارند در فناوری‌های ثبت مسیر حرکت چشم در زمینه‌های نظامی، آموزشی، حوزه‌های مدیریتی و تبلیغاتی نیز کاربرد دارد که برای این موضوع ابتدا نیاز است سیگنال‌ها از چشم دریافت و به شکل قابل فهم برای رایانه تبدیل شده تا برای پردازش قابل استفاده شود.

طراح سامانه ثبت سیگنال‌های چشمی افزود: برای ثبت سیگنال EOG می‌توان از الکترودهای مقرون به صرفه نقره، نقره کلرید استفاده کرد که جفت الکترودها به‌صورت بالا و پایین برای ثبت حرکت عمودی و دو الکترود در طرفین چشم برای ثبت حرکت افقی قرار می‌گیرند، سپس سیگنال ثبت‌شده از طریق الکترودها به دستگاه ساخته‌شده وارد می‌شود.

بهزاد کریمیان گفت: در این قسمت سیگنال تقویت و آماده پردازش می‌شود و پس از آن با استخراج ویژگی‌های سیگنال می‌توان این سیگنال را طبقه‌بندی کرد که در نهایت حرکات‌های مختلف چشم از جمله حرکات اصلی چپ، راست، بالا و پایین قابل دسته‌بندی و استفاده در کاربردهای مختلف است.

وی مزیت ویژه سامانه طراحی‌شده را قیمت پایین آن دانست و افزود: امید است با حمایت مسئولان این طرح به تولید انبوه برسد و مشکلات بیماران  برطرف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار