فیروزآبادشهر جهانی دست بافته های می شود؟

سید کمال علوی :امیدواریم با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مسوولان استانی بتوانیم در سال ۱۴۰۰ شاهد ثبت جهانی دستبافته‌های شهرستان فیروزآباد باشیم و بی شک با تحقق این مهم می‌توان به شکل بسیار حرفه‌ای تر، تخصصی تر و با رویکرد ویژه‌تر به این مهم توجه کرد.
کد خبر: ۹۲۹۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰ 05 January 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا:سید کمال علوی افزود: در حال حاضر برخی از روستاهای ما به طور ویژه به عنوان روستاهای هدف دستبافته‌ها شناخته شده‌اند و تعداد قابل توجهی از جمعیت بانوان در این زمینه فعالیت دارند.
وی ادامه داد: پس از ثبت ملی دستبافته‌های عشایری و روستایی فیروزآباد، هدفگذاری ما این است که این مهم را به ثبت جهانی نیز برسانیم.
فرماندار شهرستان فیروزآباد بیان کرد: به دلیل ارزش دستبافته‌های عشایری و روستایی این شهرستان، ثبت جهانی آنها با توجه به برخورداری از نیروی انسانی کارگری توانمند و نیروی انسانی آموزش دیده و متبحر، دور از دسترس نیست و می‌تواند به معرفی بیشتر این آثار و هنرهای دستی کمک کند.
علوی گفت: با توجه به اینکه پنج اثر ما در محور ساسانی از جمله قلعه دختر، شهر گور، آتشکده و چند نقش برجسته ثبت جهانی شده، به رغم تاثیر کرونا بر کاهش حضور گردشگران، اما همین ثبت جهانی شدن کمک کرد که این آثار هدف گردشگری، گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.
او بیان داشت: با هدف توسعه و تقویت هنر دستبافته‌ها در شهرستان فیروزآباد، موفق شدیم که از طریق مشارکت و امضای تفاهم نامه بین نیروهای توانمند و هنرمند شهرستان با مجموعه فنی و حرفه‌ای، یک سری آموزش‌های مهارتی را برای تعدادی از بانوان به ویژه در مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها فعال کنیم و بی‌شک این ظرفیت وجود دارد که بتوانیم رشته‌های دانشگاهی را نیز در حوزه دست بافته‌ها که میراث ملی ما هست، راه‌اندازی کنیم.
وی اضافه کرد: بسیای از آثار و هنرها علاوه بر ارزش اقتصادی، دارای ارزش فاخر ملی و بازمانده از فرهنگ کهن ما نیز هستند که نباید به دست فراموشی سپرده شوند.
او اظهار داشت: هرچند که ماشین‌های صنعتی به نوعی جای کارهای هنری را گرفته و از جمله شاهدیم که انواع فرش‌های ماشینی در ابعاد و طرح‌های مختلف در جهان تولید می‌شود، اما آنچه برای جامعه بشری مهم است، ارزش‌گذاری بر روی آثار و هنرهای دستی است که نباید بگذاریم در هیاهوی دنیای صنعت فراموش شود.
وی گفت: اتفاق خوبی که در این حوزه شاهد هستیم، تلفیق دستباافته‌هاست و هنرمندان ما آنقدر دارای مهارت و تبحر هستند که با تلفیق دستبافته‌هایی همچون گلیم، جاجیم و گبه آثار بدیعی را خلق می‌کنند.
فرماندار شهرستان فیروزآباد، با اشاره به تاثیر رونق دستبافته‌ها بر اقتصاد خانوارهای روستایی و عشایری بیان کرد: در همین راستا حمایت‌هایی از طریق راه‌اندازی صندوق‌های خُرد زنان شهرستان داشته‌ایم و تسهیلاتی در این حوزه به فعالان پرداخت شده است.
علوی افزود: همچنین در این حوزه تسهیلاتی از سوی صندوق کارآفرینی امید به متقاضیان پرداخت شده که پرداخت این تسهیلات همچنان به قوت خود باقی است.
وی ادامه داد: امیدواریم با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مسوولان استانی بتوانیم در سال ۱۴۰۰ شاهد ثبت جهانی دستبافته‌های شهرستان فیروزآباد باشیم و بی شک با تحقق این مهم می‌توان به شکل بسیار حرفه‌ای تر، تخصصی تر و با رویکرد ویژه‌تر به این مهم توجه کرد.
شهرستان فیروزآباد در فاصله ۹۳ کیلومتری جنوب غرب شیراز واقع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار