اضافه وزن دو هزار دانش‌آموز نی ریزی

مدیر آموزش و پرورش نی‌ریز عنوان کرد: در مدارس شهرستان، ٢١٤١ دانش‌آموز( ۱۰۱۴ دختر و ۱۱۲۷ پسر) با اضافه وزن روبه‌رو هستند. همچنین ۳۰۵ نفر دختر و ۶۲۱ نفر پسر چاق هستند.
کد خبر: ۹۳۳۳۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰ 19 January 2021

دغدغه پزشکان را گوش کنید


تابناک فارس به نقل از هورگان: دکتر مریم صادق رئیس نظام پزشکی شهرستان نی‌ریز در این جلسه خطاب به سرپرست فرمانداری گفت: پزشکان واقعاً در مدت کرونا زحمات زیادی کشیدند و انتظار می‌رود جلسه‌ای با پزشکان بگذارید و دغدغه‌های آنان را گوش کنید.

در ادامه با هدایایی از داور آل‌داوود‌، ساوه‌ای، محمدعلی شمس، زهراسادات خامسی و مریم مزیدی‌مرادی به پاس تلاشهایی که در بخش ویژه کرونا داشتند، توسط نظام‌پزشکی تجلیل شد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان در این جلسه، از اجرای طرح جامع «ایران اکو» سخن گفت.

در این طرح کنترل چاقی، اضافه وزن و نوع تغذیه کودکان، نوجوانان و جوانان در دستور کار قرار می‌گیرد.

داور آل‌داوود تصریح کرد: درگذشته این برنامه مقطعی بود اما با تصمیم استان، بنا شده این طرح به حالت پیشگیری تغییر یابد.

بیماران قلبی پیشتازند


رئیس بهداشت نی‌ریز گفت: آمار بیماران قلبی و عروقی در شهرستان از مجروحان تصادفات بیشتر شده است و آمار نخست مرگ و میرها را از آن خود کرده است.

تغذیه‌های مضر


این مقام مسئول، دیگر عامل مرگ‌ومیرها را مربوط به بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، قلب و عروق، چاقی و سرطان‌ها در سنین کودکی و نوجوانی بر اثر تغذیه نادرست و رعایت نکردن بهداشت دانست.

این متخصص افزود: قبلاً که مدارس دایر بود نکات را به مربیان بهداشت ابلاغ می‌کردیم تا به دانش‌آموزان بیاموزند اما متأسفانه خانواده‌ها استقبال نمی‌کردند و بجای دادن تغذیه مفید به فرزندانشان از تغذیه‌های مضر(کیک، کلوچه، شکلات و...) بعنوان صبحانه استفاده می‌‌نمودند و آن را یک وعده غذایی کامل می‌شمردند. با شیوع ویروس کرونا نکات را به کارشناسان مدارس و مهدکودکها ارسال کرده‌ایم.

او همچنین از شهرداری خواست بیلبوردهای شهری را در اختیار شبکه بهداشت و درمان قرار دهد تا بتوانند از طریق بنر، نکات را به مردم اطلاع دهند.

آل‌داوود ادامه داد: اداره ورزش باید نظارت کافی بر باشگاه‌های ورزشی داشته باشد و مکملهایی که میان ورزشکاران توزیع می‌شود را بررسی کند.

او افزود: والدین هم باید کمک کنند تا فرزندانشان از غذاهای سالم استفاده کنند و آنان را به تغذیه مضر عادت ندهند.

اضافه وزن دو هزار دانش‌آموز


مدیر آموزش و پرورش نی‌ریز عنوان کرد: در مدارس شهرستان، ٢١٤١ دانش‌آموز( ۱۰۱۴ دختر و ۱۱۲۷ پسر) با اضافه وزن روبه‌رو هستند. همچنین ۳۰۵ نفر دختر و ۶۲۱ نفر پسر چاق هستند.

ولی‌زاده ادامه داد: توسط سامانه الکترونیکی «سِناد» وزن دانش‌آموزان را ثبت کردیم و قرار است مرحله دوم این سنجش، در اسفندماه برگزار شود.

تب شالیزار


آل‌داوود در ادامه در مورد تَب شالیزار گفت: بیماری لپتوسپیروز(تَب شالیزار) یکی‌از شایع‌ترین بیماری واگیردار بین حیوانات و انسان‌ها است و بیشتر در مناطقی که دام وجود دارد و دارای آب و هوای مرطوب و پوشش گیاهی می‌باشد، رخ می‌دهد، ابتدا علائمی در انسان مشاهده نمی‌شود و پس ‌از گذشت ۱۰ روز علائم آن بر بدن انسان نمایان می‌گردد.
بنابراین علائم لپتوسپیروز مانند کویید-۱۹ و آنفولانزا می‌باشد و ممکن است مردم آن را اشتباه بگیرند.

آل‌داوود ادامه داد: این نوع بیماری از طریق زخم‌های پوستی و ترشحات حیوانات(ادرار و...) منتشر می‌شود و چنانچه قرنطینه‌ دام‌ها انجام نشود خطر مرگ دیگر دامها وجود دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان، راه پیشگیری از این بیماری را قرنطینه نامید، که به گفته مدیر شبکه دامپزشکی نی‌ریز، چندی پیش در روستای عباس‌آباد به همین خاطر حدود ۱۱۰ رأس دام تلف شدند و تنها ۱۵ رأس دیگر زنده ماندند.

حمیدرضا ممتازیان افزود: جَوَنده‌کشی در آن منطقه با کمک جهادکشاورزی انجام شد و دامهای تلف شده را با آهک دفن کردیم. خوشبختانه پس‌از آن گزارشی مبنی بر تلفات نداشتیم.
ممتازیان گفت: می‌بایست تا شعاع ۳ کیلومتری دام بیمار، قرنطینه کامل انجام شود و تا فاصله ۵۰۰ متری هر حیوان زنده باید معدوم شود چرا که ویروس پخش می‌شود و این ماجرا را به کارشناسان استان گزارش دادیم و آنها گفتند تاکنون بیماری با این شدت نداشته‌ایم!

آل‌داوود در این رابطه اعلام کرد: چند روز پیش اکیپ کارشناسی به روستای عباس‌آباد رفته و وضعیت سلامت مردم آنجا را بررسی کردند.

حمیدرضا ممتازیان در ادامه صحبت‌های آل داوود گفت: آنفولانزایی در بین پرندگان آبزی پیدا شده است که بوقلمون حساس‌ترین نوع آن در مبتلا شدن می‌باشد و واحدهای پرورش مرغ نیز باید مراقب باشند چرا که پرندگان مهاجری که به دریای بختگان می‌آیند گاهاً دچار بیماری هستند و با حضور در منطقه، بیماری را منتشر می‌کنند و باعث مرگ ناگهانی و بی‌حالی شدید پرندگان بومی می‌شوند.

به گفته مدیر دامپزشکی در نی‌ریز نزدیک به ٤۰ واحد صنعتی مرغ گوشتی، ۱ واحد مرغ تخم‌گذار، ۲ واحد پرورش بوقلمون گوشتی و یک واحد پرورش کبک وجود دارد که گسترش این بیماری، زنگ خطریست برای شهرستان

 

تخم‌مرغ‌ها در یخچال


ممتازیان همچنین گفت: دستورالعملی صادر شده است که از ابتدای بهمن‌ماه به دلیل مسائل بهداشتی، تخم مرغ‌ها به صورت بسته‌بندی و در یخچال‌ فروشگاه‌ها عرضه شود.

افزایش مصرف مشروبات الکی
رئیس بهزیستی هم اشاره کرد: آمار تلفات مصرف مشروبات الکی بین جوانان افزایش یافته است و فرد آگاهی ندارد و باید آگاه‌سازی‌های دینی و سلامت فردی به خانواده‌ها انجام شود.
زینب اسفندیاری گفت: قرار است کارشناسی را به نی‌ریز بیاوریم تا توصیه های این معضل را برای پیشگیری خانواده‌ها بیان کند.

هدایت سرپرست فرمانداری در این جلسه گفت: اضافه وزن و چاقی کودکان هشداری برای جامعه است و باید نظارت بر مطب‌هایی که اقدام به رژیم درمانی می‌‌کنند در دستور کار خود قرار دهید. هدایت در مورد تَب شالیزار گفت: بخشداران و شهرداران این موضوع را جدی بگیرند و نگذارند تلفات بیشتری داشته باشیم.

نماینده دولت تدبیر و امید در نی‌ریز گفت: با کمک خیّرین و مسئولان در شهرستان توانستیم اولین شهرستانی باشیم که ماسک را تهیه کنیم و هیچ سازمانی در این مدت کوتاهی نکرد. جا دارد از همکاری مردم نیز تشکر کنم.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار