رئیس پلیس فتای قزوین هشدار داد
رئیس پلیس فتای استان قزوین به استفاده صحیح کاربران فضای مجازی پرداخت و گفت: کلاهبرداران با هدف ازدواج و تشکیل خانواده وارد چت‌روم‌ها می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۱۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴ 27 September 2015

به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس، مهدی مختاری‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین، به کاربران فضای مجازی هشدار داد و اظهار کرد: تمام سایت‌های معتبر و مهم در فرم‌های ورود اطلاعات خود و برای ارتباط امن، از «http‌s» استفاده و از کلمه «http» خودداری کنند.

وی عنوان کرد: کاربران فضای مجازی به آدرس و جزئیات صفحه‌ای که در آن وارد می‌شوند، دقت کرده و مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان قزوین بیان کرد: هرگز لینک‌های موجود در چت روم و ایمیل‌ها را باز نکنید مگر از فرستنده آن مطمئن شده باشید.

مختاری‌نسب یادآور شد: افراد هنگام وارد کردن اطلاعات خود در فضای مجازی از صفحه کلید مجازی ویندوز و یا صفحه کلیدهایی که سایت‌ها ارائه می‌دهند، استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین کاربران از دانلود و اجرای فایل‌های پیوست ایمیل‌های مشکوک و ناشناس خودداری کرده و نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را از سایت‌های معتبر دارای اصالت، خریداری و دانلود کنند.

رئیس پلیس فتای استان قزوین گفت: شهروندان هنگام مراجعه به دستگاه خودپرداز و دستگاه‌های کارت‌خوان نسبت به عدم وجود هر گونه شیء اضافی و مورد مشکوک، مطمئن شده و رمزهای عبور و بانکی خود را به صورت ترکیبی طراحی و از کلمات متداول شامل شماره شناسنامه، تلفن همراه و سال تولد برای این موضوع استفاده نکنند، بلکه آن را به صورت دوره‌ای تغییر دهند.

وی خطاب به کاربران فضای مجازی عنوان کرد: برای وارد کردن اطلاعات مهم و حساس خود از کامپیوترهای مستقر در مکان‌های عمومی استفاده نکنید، زیرا امکان سرقت اطلاعات شما به وسیله کیلاگرها وجود دارد.

مختاری‌نسب تأکید کرد: افرادی که قرار است وجهی را دریافت کنند، ارائه شماره کارت و یا شماره حساب به فرد واریز کننده پول کفایت می‌کند و نیازی به ارائه دیگر اطلاعات مهم نظیر رمز اول و دوم، CVV2، تاریخ انقضاء و غیره به فرد مذکور نبوده و این اطلاعات مخصوص برداشت از حساب و یا خرید اینترنتی است.

وی با بیان اینکه برای واریز وجه به حساب افراد احتیاجی به مراجعه به دستگاه ATM نیست، افزود: در مواردی که به فرد مال باخته اعلام می‌شود برنده قرعه‌کشی شده است، وی را با بهانه‌های مختلف پای دستگاه ATM کشانده و اهداف خود را عملی می‌کنند.

رئیس پلیس فتای استان قزوین ادامه داد: مردم برای اطمینان از واریز شدن وجه به حساب خود از گزینه نمایش و یا چاپ موجودی استفاده کنند و نیازی به ورود به بخش انتقال نیست، بنابراین اگر شخصی آنان را ترغیب به وارد شدن به بخش انتقال کرد، احتمالاً کلاهبردار است، پس دقت لازم را داشته باشید.

وی گفت: مردم از کارت بانکی خود برای انجام مبادلات با حجم بالا استفاده نکرده و از اتصال حساب‌هایی با گردش مالی بالا به کارت بانکی خود پرهیز کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک در دستگاه‌های کارت‌خوان مثل شکستگی، وجود شیء اضافی در دستگاه و غیره سریعاً به شعبه مورد نظر اطلاع دهند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان قزوین اضافه کرد: ارسال پیامک یکی از شیوه‌هایی است که کلاهبرداران با استفاده از شیوه‌های خاص و مهندسی اجتماعی (مثل برنده شدن در انواع قرعه‌کشی‌ها که امروزه خیلی شایع شده، درخواست کمک‌های مردمی، یا با عنوان‌هایی که مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد) سعی می‌کنند، کاربر را به انجام خواسته‌هایشان که همان برداشت غیرمجاز از حساب بانکی است، ترغیب کنند.

مختاری‌نسب به والدین هشدار داد: به فرزندان خود بیاموزید، افراد آنلاین در فضای مجازی همان غریبه­‌ها در فضای واقعی هستند و به درخواست کاربرانی که نمی‌شناسند، پاسخ نداده و تحت هیچ شرایطی اطلاعات شخصی و مالی خود را برای آنان ارسال نکنند.

وی توصیه کرد: والدین بر خرید و استفاده از بازی­‌های رایانه‌ای فرزندان خود نظارت کافی داشته و فرهنگ استفاده صحیح از رایانه و به خصوص بازی­‌های رایانه‌ای را به آنان بیاموزند.

رئیس پلیس فتای استان قزوین گفت: کاربران اطلاعات و عکس‌های خصوصی خود را در هیچ کجا از جمله در محیط‌های مجازی در اختیار افرادی که نمی‌شناسند قرار نداده و فریب عبارات جذاب آنان را نخورند.

مختاری‌نسب یادآور شد: در دنیای چت‌روم که محیطی است که افراد قادر به پنهان کردن هویت خود هستند، نتیجه آن عدم رعایت موارد اخلاقی است و می‌تواند موجب ایجاد سوء تفاهم شود.

این مسئول در پایان با اشاره به افرادی که با هدف ازدواج و تشکیل خانواده وارد چت روم‌ها می‌شوند، تأکید کرد: افراد با هر هویتی می‌توانند در این فضا فعالیت داشته و خود را آن طور که دوست دارند، جلوه دهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار