اگر قرار است محمد جمالی، در مسیر رفع این ناهنجاری‌ها و مشکلات حرکت کند، اولا به اراده قوی خود وی و ثانیا به همکاری و حمایت کامل استاندار و نمایندگان با مدیر کل جدید نیاز است.
کد خبر: ۱۱۶۰۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹ 02 April 2024

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مهدی مرادی ، تا ذهن‌ها یاری می‌کند، آموزش و پرورش در استان کهگیلویه و بویراحمد با شدت و ضعف در دوره‌های مدیریتی مختلف متاثر از نفوذ سیاسیون و حتی قوم و قبیله گرایی‌ها بوده و متاسفانه تاثیرپذیری خارج از معمول از این حوزه‌ها باعث بروز مشکلات متعددی برای این دستگاه تربیتی و آموزشی شده است از جمله تحت تاثیر قرار گرفتن مسائل آموزشی از سیاسی کاری و قوم گرایی‌ها!
اخیرا مدیر کل آموزش و پرورش تغییر کرده و محمد جمالی به عنوان سرپرست اداره کل آموزش و پرورش تعیین شده که در این خصوص چند نکته مهم لازم است برای عموم روشن شود.
در وهله اول محمد جمالی از جمله نیرو‌های باسابقه و دارای عملکرد خوب در سطوح مختلف مدیریتی از منطقه‌ای تا استانی و همچنین در حوزه آموزشی بوده که در میان گزینه‌های مطرح بدون دخالت و اصرار خارج از معمول سیاسیون، گزینه اصلی خود وزارت است به این معنی که وزارت علی رغم اصرار‌های مختلف، تاکید بر انتخاب و انتصاب وی داشته است و به نوعی نسبت به بسیاری از انتخاب و انتصاب‌های دیگر در این دستگاه، یک انتصاب تخصصی بوده است بنابراین در اولین شاخص، وی گزینه‌ای مناسب به نظر می‌رسد.
نکته دیگر اینکه، محمد جمالی علیرغم، تاثیرگذاری سیاسی مستقیم در موفقیت نماینده فعلی حوزه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده، اما چندان تاثیرپذیری خاصی از حوزه‌های سیاسی ندارد و کارنامه وی تا اینجای کار کمتر بوی سیاسی کاری معمول در میان مدیران داده و عمدتا در حوزه تخصصی قابل بحث و بررسی است و این می‌تواند نویدی برای متعادل‌تر شدن تعاملات آموزش و پرورش با حوزه‌های سیاسی به نفع سیستم آموزشی و تربیتی باشد.
و، اما یک نکته بسیار مهم و جالب دیگر اینکه پیگیری‌ها نشان می‌دهد، محمد جمالی در همین بدو ورود خود به راس مدیریت آموزش و پرورش استان، دست بر مهمترین ناهنجاری‌ها و کج روی‌ها در این دستگاه گذاشته و در حال شناسایی و رفع این مشکلات آن هم با قدرت هر چه تمام‌تر است.
از زمان شروع به کار استاندار فعلی کهگیلویه و بویراحمد، تاکید وی بر چند نکته مهم در انتصابات بوده است از جمله، داشتن صلاحیت و شاخص‌های مدیریتی، توجه به همسویی با دولت و به اصطلاح خود استاندار استفاده از نیرو‌های جریان انقلاب و نکته سوم هم تاکید بر توازن منطقه‌ای که در هر سه مورد به نظر می‌رسد جمالی دارای شاخص‌های مد نظر استاندار است.
مدیر کل جدید آموزش و پرورش در مورد مقابله با ناهنجاری و کجروی‌های موجود آموزش و پرورش در همین اوایل کار نشان داده که بسیار قاطع و ضربتی کار می‌کند به گونه‌ای که پیگیری‌های تابناک کهگیلویه و بویراحمد، نشان می‌دهد، وی در همین ابتدای کار، مناطق آلوده‌تر را در اولویت اصلاح و بازگرداندن به اعمال قوانین و بخشنامه‌ها قرار داده است که در صورت صلاحدید اطلاع رسانی، مشخص خواهد شد که چه اقدامات کلیدی در حال انجام شدن است. ضمن اینکه باید گفت، عیار واقعی استاندار و نمایندگان در اعتقاد داشتن به شعار‌های انقلابی گری و فساد ستیزی خود، در مواجهه با اقدامات مدیر کل جدید آموزش و پرورش مشخص می‌شود.
در مورد وضعیت آموزش و پرورش و تخلفات و کج روی‌های بعضا عجیب و غریب و ساختارشکنانه، بر کسی پوشیده نیست که به نسبت تاثیرپذیری مدیران کل این دستگاه از سیاسیون و یا قوم گرایی‌ها در استان، شاهد این معضلات که گا‌ها به دور شدن شدید از مسیر اجرای سیاست‌های واقعی آموزش و پرورش منتهی شده ، بوده ایم.
عمده این وضعیت مستقیما به نوع نگاه و میزان قدرت و نفوذ مدیر کل بستگی داشته که متاسفانه در برهه‌هایی شاهد نفوذ شدید برخی سیاسیون و یا لیدر‌های آن‌ها بر تصمیم گیری آموزش و پرورش هستیم. در این زمینه ذکر یک نکته هم ضروری است که معمولا مدیران کل انتخابی از حداقل‌هایی در داشتن شاخص‌ها برخوردار بوده اند، اما چون نتوانسته اند فاصله خود با سیاسیون و یا قوم گرایان در تعاملات و خطوط قرمز را رعایت کنند عملا به بیراهه رفته و سوابق خوب خود را هم زیر سوال برده اند.
مشکلات آموزش و پرورش در چند حوزه خاص نیازمند مدیریت قوی، قاطع و تخصصی است که باید حتما در این زمینه‌ها عملکرد یک مدیر بررسی و سنجش شود.
سازماندهی نیرو‌ها همیشه پاشنه آشیل آموزش و پرورش بوده است از انتصاب‌های بدون در نظر گرفتن شایسته سالاری تا ابلاغ‌های صوری برای افرادی که نورچشمی محسوب می‌شوند. در خصوص سازماندهی نیروی انسانی مشکلات متعدد و ریز و درشت زیادی وجود دارد که عیار محمد جمالی در سر و سامان دادن به این مشکلات به مرور مشخص خواهد شد.
ارتقاء کیفیت آموزشی از جمله سیاست‌های همیشگی آموزش و پرورش است که به نسبت توانایی در چینش نیرو‌های تخصصی و استفاده بهینه از ابزار و داشته‌ها، برنامه ریزی، سیاست گذاری و اجرای دقیق این برنامه‌ها، در دوره‌های مختلف شاهد تفاوت معنی داری در رسیدن به این مهم بوده ایم؛ بنابراین جمالی در خصوص ارتقاء این شاخص کار بسیار سختی در پیش دارد چرا که در این زمینه بسیاری از موارد تاثیرگذار از برنامه ریزی‌های آموزش و پرورش هم تبعیت نمی‌کند به عنوان مثال در بحث توازن رشته‌ای، عمده مشکلات از طرف خانواده‌های دانش آموزان ایجاد می‌شود. در مورد توازن رشته‌ای ذکر این نکته ضروری است که به دلیل عدم توجه به توانایی دانش آموزان و اصرار خانواده‌ها بر تحصیل در رشته‌هایی مانند تجربی، عملا شاهد افت معدل نمره هستیم که فائق آمدن بر این مشکل، بسیار سخت و نیازمند همکاری همگانی است. اما به هر جهت ارتقاء کیفیت آموزشی، بالا بردن میانگین معدل نمره دانش آموزان و همچنین ارتقاء جایگاه آموزشی استان مهمترین چالش جمالی خواهد بود.
سر و سامان دادن به حوزه‌های رفاهی فرهنگیان و تعیین تکلیف املاک آموزش و پرورش در استان یکی دیگر از چالش‌های مهم جمالی خواهد بود. متاسفانه در مورد املاک آموزش و پرورش، مشکلات زیادی وجود دارد به عنوان مثال در خصوص منازل سازمانی، عده‌ای این منازل را به ملک شخصی تبدیل کرده اند و حاضر به خروج نیستند و شاهدیم که برخی افراد بالای ۱۰ سال در این منازل زندگی می‌کنند و با وجود برخی اقدامات حقوقی، اما باز هم در این منازل حضور دارند و اجازه استفاده دیگر فرهنگیان از این امکانات را نمی‌دهند و این هم یک چالش بزرگ برای جمالی خواهد بود.
آنچه که گفته شد بخشی خلاصه، اما مهم از چالش‌های آموزش و پرورش در کهگیلویه و بویراحمد است که در دوره‌های مدیریتی قبل بوده و الان هم وجود دارد ضمن اینکه سال به سال و دوره به دوره شاهد حادتر شدن این مشکلات هستیم؛ بنابراین اگر قرار است محمد جمالی، در مسیر رفع این ناهنجاری‌ها و مشکلات حرکت کند، اولا به اراده قوی خود وی و ثانیا به همکاری و حمایت کامل استاندار و نمایندگان با مدیر کل جدید نیاز است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرهنگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
نویسنده هیچ دقت نکرده که بهرامی وتاجگردون با دولت همسونیست پس نیازی به نظر اینها نیست.
مدیرکل انتخاب موحد وروشنفکر بوده.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار