فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک با حضور در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی با حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۱۱۶۳۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۸ 20 April 2024

به گزارش تابناک قزوین، فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک با حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی کشور دیدار کرد، در این دیدار فرشاد پیله‌چی، رئیس جهاددانشگاهی استان قزوین گزارشی از فعالیت‌های جهاددانشگاهی قزوین ارائه کرد.

پیله‌چی در این دیدار با اشاره به اینکه موضوع توانمندی‌های جهاددانشگاهی در سطح کشور و استان مسئله مهمی است، اظهار کرد: جهاددانشگاهی استان قزوین در حوزه صنعت بسیار فعال عمل می‌کند، هم اکنون نیز در حوزه تکمیل زنجیره ارزش در حال فعالیت است و به موضوع صنایع و کارآفرینی با برگزاری دوره‌های اشتغالزایی و تفاهم‌نامه‌هایی که با سازمان فنی حرفه‌ای دارد کمک کرده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان قزوین در ادامه خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی استان قزوین در حوزه پژوهش، هنر و معماری سرآمد است و در این زمینه کتاب‌های خوبی را نیز منتشر کرده است، مرکز چاپ و نشر جهاددانشگاهی بسیار فعال است اما باید این مرکز تقویت شود تا بتواند جایگاه مرجعیت علمی کشور را تقویت کند.

وی بیان کرد: برای تکمیل فاز اول مرکز غربالگری و پیشگیری از سرطان‌ که در جنب بیمارستان ولایت قرار دارد نیاز به اعتبارات بیش از هزار میلیارد ریال داریم، مجتمع تحقیقاتی غربالگری، پیشگیری و درمان سرطان در سه فاز، ۳۵۰۰ متر و ۲ طبقه در نظرگرفته شده که امیدواریم با افتتاح فاز اول و درآمدزایی که از این فاز صورت می‌گیرد بتوانیم فازهای بعدی را هم به نتیجه برسانیم.

نداشتن ملک یکی از مشکلات جهاددانشگاهی قزوین

حسن مسلمی نائینی نیز در این جلسه اظهار کرد: هم اکنون جهاددانشگاهی کشور در مجموع ۱۰ هزار نفر نیرو دارد که حدود ۱۰۰ نفر از این نیروها در استان قزوین هستند، جهاددانشگاهی قزوین با توجه به پتانسیل‌های کشاورزی، صنعتی، علم و فناوری، هنر، فرهنگی و اجتماعی ظرفیت گسترش دارد و ما درخواست می‌کنیم که برای بهره‌برداری بیشتر از توانمندی‌های جهاددانشگاهی اقدام به تهیه ملک شود چراکه یکی از مشکلات جهاددانشگاهی استان قزوین اجاره‌ای بودن املاک است و به همین دلیل در بسیاری از پروژه‌ها با هزینه‌های هنگفت مواجه می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به مشکلات بودجه‌ای در جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: هم اکنون در مجموع در کشور ۴۳ پروژه ناتمام در جهاددانشگاهی داریم که با بودجه ۱.۳ همت سالانه‌ای که امسال برای جهاددانشگاهی در نظر گرفته شده به هیچ عنوان هم‌خوانی ندارد و خواستار افزایش بودجه جهاد دانشگاهی در مجلس هستیم.

مسلمی نائینی بیان کرد: با توجه به وجود الگوهایی همچون زنده یاد آشتیانی که جهادگر برجسته کشور بودند، انتظار داریم دولت و مسئولین تصمیم‌ساز و برنامه‌ریز کشور برای ارتقای جهاددانشگاهی همت کنند تا جهاددانشگاهی رشد و توسعه یابد زیرا امکان مشارکت مردم در جهش تولید و به طور کلی مشارکت مردم در کلیه امور کشور از طریق ارگان‌هایی مثل جهاددانشگاهی که محوریت آن بر اساس خودگردانی است امکان پذیر است.

حذف ردیف بودجه طرح‌های نوآورانه جهاددانشگاهی

فاطمه محمدبیگی در این دیدار با اشاره به اینکه در استان قزوین نیروی انسانی متخصص بسیاری داریم اما متأسفانه بیکاری هم وجود دارد، اظهار کرد: بهترین راه پیوند دادن حوزه‌های صنعت با کار ورود و اقدام ارگان‌هایی همچون جهاددانشگاهی است زیرا این نهاد برآمده از انقلاب اسلامی است و هرجایی که جهاد دانشگاهی قوی عمل کرده شاهد خیر و برکت برای مردم آن نقطه از کشور بوده‌ایم.

وی بیان کرد: در طول چهار سال گذشته در ۲ مرحله موفق شدیم به جهاد دانشگاهی کمک کنیم اما در این زمینه گلایه‌ای وجود دارد، اینکه چرا وزارت بهداشت و مسئولین استانی برای راه‌اندازی مرکز پیشگیری و غربالگری سرطان‌های زنان تلاش چندانی نکردند، این مرکز اکنون به حداقل ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در مرحله اول راه‌اندازی و در فاز یک به بهره‌برداری برسد.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک خاطرنشان کرد: در مجلس یازدهم با رایزنی‌هایی که داشتیم و کمک مجمع خیرین سلامت توانستیم یک دستگاه آزمایشگاهی به جهاد دانشگاهی استان اضافه کنیم و به زودی به دنبال راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک، مرکز جامع توانبخشی، مرکز پیشگیری و غربالگری سرطان‌های زنان در استان هستیم و روی کمک جهاد دانشگاهی حساب می‌کنیم.

وی تصریح کرد: با حضور دکتر شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در بهمن ماه سال گذشته در استان قزوین و بازدیدی که از مرکز تحقیقات و پیشگیری از سرطان جهاد دانشگاهی قزوین انجام شد دستوری برای مساعدت و کمک به این مرکز صادر شد و در هفته آینده طی جلساتی که با دانشگاه علوم پزشکی برگزار خواهیم کرد منابع جدیدی را برای تکمیل این پروژه نیمه‌کاره اختصاص خواهیم داد که بتوانیم این پروژه را به نتیجه برسانیم.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک بیان کرد: در بحث بررسی بودجه جهاددانشگاهی کشور اولاً اینکه ردیف طرح‌های نوآورانه جهاددانشگاهی علی‌رغم اینکه هر سال به شکل یک ردیف ویژه بود متأسفانه حذف شده و ما مطلع هستیم که مقام معظم رهبری بارها در خصوص مباحث نوآوری در جهاددانشگاهی تأکیدات ویژه داشتند و این ردیف باید ماندگار می‌شد.

وی با اشاره به بیانات رهبری درباره جهاددانشگاهی، گفت: مسئولیت جهاددانشگاهی بالاتر از آن است که حتی به عنوان وظیفه جهاددانشگاهی یعنی تحقیقات و کار فرهنگی معین شده است، جهاددانشگاهی می‌تواند آن دستگاهی باشد که موج جوان کشور را در داخل دانشگاه‌ها هدایت کند و به پختگی و کمال لازم برساند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: متأسفانه علی‌رغم اینکه بیش از یک کتاب فقط از رهنمودها و بیانات مقام معظم رهبری در لزوم تقویت جهاددانشگاهی و الگو قراردادن افرادی چون دکتر آشتیانی که در حوزه نوآورانه، تحقیقات و علم فناوری همواره به دنبال کسب مرجعیت علمی جهاددانشگاهی بودند، دغدغه وجود دارد اما امسال در حوزه بودجه شاهد مسائلی هستیم که خلاف منویات مقام معظم رهبری است.

محمدبیگی در پایان گفت: مسئولین درباره اینکه چرا ردیف طرح‌های نوآورانه جهاددانشگاهی حذف شده باید پاسخگو باشند و همچنین ردیف تعمیر و بازسازی جهاددانشگاهی به جدول وزارت علوم رفته و باز هم جهاد از ردیف اختصاصی تعمیر و بازسازی حدف شده در حالی که ۴۳ پروژه ناتمام دارد که چندین هزار میلیارد تومان مبلغ تکمیل این پروژه‌ها است و تکمیل آن به نفع مردم است زیرا  این پروژه‌ها مسائلی مربوط به درمان ناباروری، آزمایشگاه‌های مختلف، مراکز تحقیقاتی و مراکز نوآوری هستند که کشور ما را از وابستگی به بیگانه بی‌نیاز می‌کنند.

بنا بر این خبر در پایان اعضای حاضر در جلسه به موضوع هم‌افزایی بیشتر دستکاه‌های دولتی و قانون‌گذاری برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی تأکید کردند.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار