سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: فروشگاه‌های دارای enamad اجازه به‌کارگیری کدهای پاپ‌آپ و کلیک دزد را ندارند و کاربران در صورت مشاهده چنین مواردی می‌توانند آن را به پلیس فتا اطلاع بدهند.
کد خبر: ۱۱۸۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰ 28 October 2015
به گزارش تابناک یزد، سرهنگ دوم علی رضا آذردرخش، سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه بیشتر کاربران در جست‌وجوهای اینترنتی خود به سایت‌های نامرتبطی که هیچ سنخیت و نشانه‌ای از موضوع جست‌وجو شده ندارد هدایت می‌شوند، گفت: این امر از سوی کلیک دزدها با تنظیم کدهای «پاپ آپ» (پنجره‌های بازشونده ناخواسته) اتفاق می‌افتد، لذا کاربران باید هوشیار باشند که در دام کلاهبرداران و مجرمان سایبری نیافتند.

وی تصریح کرد: هرچند تنظیم کدهای پاپ آپ برای افزایش رنکینگ و بازدید از سایت‌ها طراحی می‌شود، اما مجرمان سایبری از این ترفند سوءاستفاده کرده و از کدهای پاپ آپ برای انجام فعالیت مجرمانه استفاده می‌کنند.

سرهنگ آذردرخش افزود: وب ‌سایت‌هایی كه در جهت هدایت كلیک‌ها از موتورهای جستجو به وب ‌سایت خود (كلیک دزدی) در جهت افزایش رنك خود در موتورهای جستجو، از كلمات كلیدی نامرتبط در وب ‌سایت خود استفاده می‌كنند، آگاه باشند که این عمل مجرمانه است. کیلک دزدی منجر به اتلاف وقت و هزینه برای كاربران شده كه بر اساس قانون، هركس در بستر مبادلات الكترونیكی با سوءاستفاده و یا استفاده غیرمجاز از «داده پیام» برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و با وسایل ارتباط از راه دور دیگران را فریب داده و یا موجب گمراهی سیستم‌های پردازش خودكار و نظایر آن شود و از این طریق وجوه، اموال یا امتیازات مالی به‌دست آورد، مجرم محسوب شده و علاوه بر برگشت اموال به صاحبان آن، به حبس از یك تا سه سال و پرداخت جزای نقدی محكوم می‌شود.

وی با بیان این‌که در گذشته هدف مدیران سایت‌ها برای استفاده از پاپ‌آپ، افزایش رتبه جهانی سایت در الکسا و گوگل بود و افزایش بازدید از یک سایت باعث افزایش اعتبار آن سایت در گوگل و الکسا می‌شد، گفت: در سال‌های اخیر با تغییر این دیدگاه، بسیاری از مالکان سایت‌های فروشگاهی تلاش دارند تا در معرض دید بیشتر قرار گیرند، از این‌رو با استفاده از ترفند کدهای پاپ آپ کلیک دزد، خود را در معرض دید کاربران قرار می‌دهند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا در توصیه به کاربران فضای سایبر گفت: متأسفانه مجرمان سایبری با تنظیم کدهای پاپ‌آپ و کلیک‌دزد در صفحات خود، کاربران را به سایت‌های فروشگاهی هدایت می‌کنند که برخی از این فروشگاه‌ها تقلبی بوده و کاربران بازدیدکننده از این سایت‌ها در دام کلاهبرداران اینترنتی قرار می‌گیرند.

این مقام انتظامی به کاربران توصیه کرد که به‌هیچ عنوان از سایت‌های فروشگاهی که توسط کلیک دزدی هدایت می شوند، خرید نکنند و با بیان اینکه حتی برخی از کلیک دزدها کاربران را به سایت‌های جعلی فیشینگ شده هدایت می‌کنند، افزود: کاربران به هیچ عنوان در این صفحات که از طریق کدهای پاپ آپ (کلیک دزد) هدایت شده‌اند اطلاعات شخصی و مهم خود را وارد نکنند و بهترین کار این است که به‌سرعت پنجره این‌گونه سایت‌ها را ببندند.

وی با بیان این ‌‎که فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی (enamad) ملزم به پرهیز از استفاده و به‌کارگیری کدهای پاپ‌آپ و کلیک دزدی هستند، گفت: در صورت مشاهده، برخورد قانونی با این فروشگاه‌ها صورت می‌گیرد و کاربران می‌توانند در صورت مشاهده سایت‌های فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک آن را به پلیس فتا اطلاع بدهند.

سرهنگ آذردرخش همچنین به کاربرانی که با سایت های کلیک دزد همکاری می‌کنند، هشدار داد: این کاربران باید همکاری خود با گردانندگان سایت‌های کلیک دزد، پاپ‌آپ و ایمیل‌های ناخواسته را قطع کنند، چراکه در صورت کلاهبرداری، سرقت آنلاین و دیگر موارد مجرمانه آنها نیز مسئول خواهندبود و به محاکم قضایی معرفی می‌شوند.


پلیس فتا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار