رئیس پلیس فتای کردستان:
رئیس پلیس فتای کردستان گفت: با پیشگیری‌ها و تشریح جرائم و خطرات فضای مجازی به کاربران توانسته‌ایم تا پایان آبان‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 21 درصد جرائم سایبری را کاهش دهیم.
کد خبر: ۱۳۷۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹ 30 November 2015

به گزارش تابناک کردستان، فرامرز شاکری امروز در مصاحبه با خبرنگاران رسانه‌های گروهی در سنندج، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های امروز استفاده از فضای مجازی برای خانواده و آحاد جامعه و افزایش روزافزون جرائم در این بخش است.

وی گفت: با رشد شبکه‌های اینترنتی، جرائم از فضای سنتی و واقعی به فضای مجازی و سایبری کوچ کرده و لازم است رسانه‌ها در این خصوص اطلاع‌رسانی کنند تا امنیت افراد و اطلاعات آنها در فضای مجازی حفظ شود.

رئیس پلیس فتای کردستان تصریح کرد: ما قصد محدود کردن افراد را نداریم و اگر به صورت صحیح و اصولی از آن استفاده شود و امنیت سایر کاربران به مخاطره نیفتاد، قطعا فضای مجازی مفید خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته و سال‌ جاری بیش‌ترین تمرکز به پیشگیری در فضای مجاز اختصاص داده شده است، گفت: در بحث پیشگیری تعاملات خوبی با دانشگاه و آموزش و پرورش ایجاد شده است و با آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها حضور فعال داشته‌ایم.

شاکری افزود: با پیشگیری‌ها و تشریح جرائم و خطرات فضای مجازی به کاربران توانسته‌ایم تا پایان آبان‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 21 درصد جرائم سایبری را کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال توانسته‌ایم 93 درصد از پرونده‌ها را شناسایی و تحویل مراجع قانونی دهیم که از حدود 106 متهم بازداشت شده، 96 مورد مرد و 12 نفر زن بوده‌اند.

رئیس پلیس فتای کردستان با اشاره به اینکه بیشترین قشر از دانشجویان و محصلین مرتکب جرم شده‌اند، گفت: سایر گروه‌ها به تفکیک، گروه سنی 17 سال به پایین حدود 5 درصد، 18 تا 25 سال درحدود 30 درصد و 26 سال به بالا 51 درصد از متهمین را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: 40 درصد از جرائم مربوط به ناآگاهی اشخاص و خرید اینترنتی از درگاه جعلی بوده و مجرمان از طریق به دست آوردن رمز و شماره کارت کاربر اقدام به برداشت مکرر از حساب شخص مورد نظر می‌کردند.

شاکری افزود: کاربران در خریدهای اینترنتی باید 3 فاکتور از جمله توجه به آدرس دقیق الکترونیکی سایت، کد امنیتی در پایین صفحه که با (refresh) کردن صفحه متن تغییر کند و استفاده از کیبورد مجازی خود سایت، را مدنظر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه 23 درصد از جرائم در استان مربوط به نشر اکاذیب و هتک حرمت افراد است، افزود: هدف این افراد انتقام‌جویی، تسویه‌حساب شخصی و شغلی بوده و این افراد بدون توجه به عواقب این کار و تنها از روی احساسات و انتقام‌جویی، اقدام به انجام این اعمال می‌کنند.

رئیس پلیس فتای کردستان خاطرنشان کرد: در اسفندماه سال‌ جاری که انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود نباید افراد به قصد تخریب چیزی را به کسی نسبت دهند تا بتوانیم انتخابات را در فضای سالم برگزار کنیم.

وی گفت: بیش از 9درصد از جرائم نیز مربوط به انتشار عکس‌ها و فیلم‌های خانوادگی بوده که از کل این جرائم حدود 39 درصد مربوط به تلگرام است.

شاکری افزود: ضریب‌نفوذ اینترنت در بین کردستانی‌ها به 51 درصد رسیده‌ است و همین میزان پوشش پلیس فتا نیز افزایش پیدا کرده تا از امنیت روانی جامعه محافظت کند.

وی گفت: استان کردستان جزو یکی از پاک‌ترین استان‌ها در کشور است و شهرستان بیجار کم‌ترین میزان تخلفات سایبری را در کل استان دارد.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار