همایش حافظ پژوهی در آذربایجان، با حضور حافظ شناسان برتر و فرماندار شهرستان تبریز از سوی موسسه تحقیقاتی علوم اسلامی- انسانی دانشگاه تبریز در تالار خاقانی دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۸۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴ 01 December 2015
به گزارش  تابناک تبریز، رییس دانشگاه تبریز در این آیین با تاکید بر اینکه در میان بزرگان عرصه تحقیقات ادبی نام حافظ پژوهان آذربایجان به ویژه استادانی چون دکتر منوچهر مرتضوی، دکتر رشید عیوضی و دکتر سلیم نیساری در تصحیح دیوان حافظ و رمز گشایی از ادبیات دشوار سخن پرداز اهل راز می درخشد، گفت: تحقیقات اساتید دانشگاه تبریز در کتاب مکتب حافظ، از جمله بهترین رهیافت ها به شعر این شاعر و مرجعی مطمئن برای رمز گشایی از مفاهیم کلیدی و نمادهای اساسی هنر این شاعر است.
دکتر محمد رضا پورمحمدی اضافه کرد: این استادان و محققان توانمند ادبی، از آخرین یادگاران عصر فروزانفری هستند، که عمر بابرکت خود را در راه نشر آثار علمی و ترویج فرهنگ پربار ایرانی سپری کردند و علاوه بر مراتب فضل و دانش از سجایای اخلاقی و صفات حمیده انسانی نیز برخوردار بودند.
به گفته وی، این اساتید دانشگاه تبریز به عزت زیستند و به حرمت رفتند و آنچه با کردار و رفتارشان در خاطرها رقم می زند، نام بلندشان است که امروزه به جاودانگی یاد می شود.
رییس موسسه تحقیقاتی علوم اسلامی- انسانی دانشگاه تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه مؤسسه تحقیقاتی علوم اسلامی ـ انسانی دانشگاه تبریز با همکاری دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی این دانشگاه برگزار می کند، گفت: نام حافظ پژوهان بزرگ این دانشگاه در کنار بزرگانی چون سید حسن قاضی طباطبایی، عبدالرسول خیام پور، احمد ترجانی زاده، ماهیار نوابی و... مطرح است.
حجت الاسلام دکتر قربانعلی کریم زاده قراملکی تصریح کرد: بر همین اساس باید شاگردان این اساتید نیز با بهره مندی از تجارب و تحقیقات این حافظ پژوهان، برای دانشجویان بیاموزند که ادامه دهنده راه این بزرگان علم و اندیشه باشند.
وی با اشاره به اشعار حافظ در سخنان علامه طباطبایی و فیلسوفان و حکمای حکمت متعالیه یادآور شد: این بزرگان همواره به حافظ به دیه احترام نگریسته اند.
رییس دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی دانشگاه تبریز نیز در این مراسم سخنرانی خود با تاکید بر اینکه آرای استاد مرتضوی در حافظ شناسی را باید عالمانه، بی طرفانه و به دور از تعصب دانست و گفت: حافظ شناسان عصرمان به نوعی خوشه چین تحقیقات ارزشمند این استاد است و هر چند متاسفانه پژوهشگرانی نیز بوده اند و هستند که حافظ را آنگونه که خود دوست دارند معرفی کرده و می کنند.
دکتر محمد مهدی پور اضافه کرد: دکتر مرتضوی در اثر گراسنگ خود مکتب حافظ آورده است که حاظ خود را رند و شعر خود را رندانه و مکتب خود را مذهب رندی خوانده است.
وی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه از مباحث و تحقیقات مذکور این نتیجه کلی به دست می آید که حافظ نه فیلسوف مشکک و حکیم بدبین است و نه صوفی خانقاهی و زاهد ظاهرپرست و معتقد ساده لوح و نه شاعر مغرور و متکبر و خشمگین از محرومیت ها و انتقامجو از عوامل مختلف است، یادآور می شود: حافظ حکیمی روشن بین و ژرف اندیش و عارفی وسیع المشرب و یکرنگ و مومنی مخلص و بی ریا و معتقدی حقیقت پرست و بی تزویر و آزاده ای وارسته و قیدشکن و عاشقی بیباک و دریادل و انسانی متواضع و خوشخوی و منتقدی آزرده از ریاکاریها و تزویرها و مردم آزاریها و نادانی های عوام و خواص روزگار خود است.
همین گزارش حاکی است: همچنین در این نشست دکتر معصومه معدن کن، از دانشگاه تبریز در خصوص حافظ و حافظ پژوهی، دکتر علی رضا مظفری از دانشگاه ارومیه در مورد دکتر سلیم نیساری، دکتر سعید الله قره بیگلو از دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در رابطه با حافظ پژوهی و دکتر رشید عیوضی و دکتر احمد شوقی نوبر، از دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص حافظ پژوهی و دکتر منوچهر مرتضوی به ارایه نکته نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.
یادآور می شود: قرائت شعر از سوی خسرو سرتیبی، شاعر معروف استان از دیگر برنامه های جنبی این همایش بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار