معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از مردم خواست پیش از فعالیت در شرکتهای بازاریابی شبکهای از مجاز بودن آنها مطمئن شوند.
هاشم پیرانده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه هم اکنون تنها چهار شرکت بازاریابی شبکهای در استان کرمانشاه دارای شعب مجاز هستند، گفت: این شرکتها شامل شرکت تلاشگران سرمایه وزین (تکسو)، شرکت بادران گستر، شرکت سیمرغ و شرکت پارس نیوشا نیک هستند که هر یک در کرمانشاه فقط یک شعبه دارند.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بر اساس قانون نظام صنفی فعالیت شرکتهای بازاریابی شبکهای قوانین و مقررات خاص خود را دارد، تاکید کرد: این شرکتها باید پروانه کسب داشته باشند و پروانه آنها به تایید کمیتهای متشکل از صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات و اتاق اصناف برسد.
به گفته این مسئول، همه فعالیت این شرکتها و دفاتر نمایندگی آنها تحت نظر این کمیته است و با هرگونه اقدام خلاف آنها برخورد خواهد شد.
پیراینده به تفاوت شرکتهای بازاریابی شبکهای با شرکتهای هرمی هم اشاره کرد و افزود: شرکتهای هرمی بدون مجوز هستند، اما این شرکتها پروانه دارند. شرکتهای هرمی تحت هیچ نظارتی نیستند و مالیات و عوارض پرداخت نمیکنند، اما بر شرکتهای بازاریابی شبکهای نظارت و از آنها مالیات اخذ میشود.
وی عنوان کرد: تمام نقل و انتقالات وجوه و پرداخت کمیسیون در شرکتهای بازاریابی شبکهای در قالب سیستم بانکی کشور صورت میگیرد، در حالیکه این شرایط برای شرکتهای هرمی وجود ندارد.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نامعلوم بودن منبع تامین کالا را از ویژگی شرکتهای هرمی دانست و خاطرنشان کرد: شرکتهای بازاریابی شبکهای محصولات مجاز و پرمصرف را به فروش میرسانند.
پیراینده با بیان اینکه در شرکتهای هرمی پرداخت حق عضویت و سرمایهگذاری اجباری است، تاکید کرد: شرکتهای بازاریابی شبکهای چنین ویژگیهایی ندارند.
وی معتقد است، در شرکتهای هرمی فروش کالا سوری و در شرکتهای بازاریابی شبکهای فروش کالا واقعی است.
این مسئول از همه افرادی که قصد دارند در شرکتهای بازاریابی شبکهای فعالیت کنند خواست ابتدا از مجاز بودن شرکت مطمئن شوند و پروانه و جواز شرکت را مشاهده کنند.
پیراینده افزود: نحوه فعالیت در شرکتهای بازاریابی شبکهای بدینگونه است که بازاریابان با فعالیت در شرکت، برای محصولات شرکت به صورت شبکهای مشتری جذب میکنند.