مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی:
به گزارش خبرنگار ما ، "محسن ارشد زاده" در نشست خبری با خبرنگاران گفت : ما در بهزیستی با سلامتی جامعه سروکار داریم وبه عبارتی بخشی از سلامتی اجتماعی جامعه به عهده بهزیستی است.
کد خبر: ۶۰۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸ 12 July 2015

وی با اشاره به شعار هفته بهزیستی"تنها همه با هم می توانیم"، ادامه داد: اکثر فعالیت های بهزیستی در راستای پیام های مقام معظم رهبری می باشد و این برای بهزیستی یک افتخار است.

وی با بیان اینکه خدمات بهزیستی در چهار محور توانبخشی، پیشگیری، جذب مشارکت های مردمی و جلوگیری و کاهش آسیب های اجتماعی انجام می گیرد، عنوان کرد: در زمینه پیشگیری برای جلوگیری از بیماری های مادرزادی، تنبلی چشم و ناشنوایی به 800 هزار نفر در استان خدمات ارایه شده است.

ارشدزاده گفت: یکی از رویکردهای بهزیستی اجتماعی کردن تمامی فعالیت ها و بهزیستی در خانه است که با این کار می خواهیم بیماران و معلولان تحت نظر بهزیستی را به جمع خانواده هایشان برگردانیم.

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان شرقی افزود: حدود 9 پروژه در حال ساخت توسط خیرین در استان وجود دارد که به عنوان مراکز خدماتی برای افراد معلول از آنها بهره برداری خواهد شد و تا به این حال حدود 14میلیارد تومان برای ساخت این مراکز صرف شده است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه حدود 47 هزار معتاد شناسایی شده در استان وجود دارد، گفت: سه درصد معتادان استان را زنان تشکیل می دهند، البته بسیاری از معتادان اعتیادشان را کتمان می کنند، نمی توان گفت این آمار 100 درصد صحیح است.

ارشدزاده برخی از فعالیت های بهزیستی را در یک سال گذشته چنین قلمداد کرد: حمایت از653 نفر دانشجو برای ادامه تحصیل،کاشت 47 حلزون برای افراد نا شنوا،کمک برای نصب 130مورد پلاک معلولین،تور زیارتی مشهد مقدس برای 500 بیمار معلولی،بازتوان کردن 750 نفر از بیماران تحت نظر بهزیستی وخرید 420مورد وسایل کمک پزشکی برای معلولان می باشد.

وی اظهار داشت: مجموع اعتبارات سال 93 برای جمعیت هدف بهزیستی استان 126 میلیارد تومان بود که از این میزان 22 میلیارد تومان اعتبار استانی، 44 میلیارد تومان اعتبار ملی، 13 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی کم بهره، 5 میلیارد تومان حمایت بیمه تامین اجتماعی و 42 میلیارد تومان نیز مشارکت نقدی برای خدمت رسانی به جمعیت هدف بوده است.

وی با بیان اینکه 9 پروژه عمرانی استان با مشارکت خیران و با صرف هزینه بیش از 14 میلیارد تومانی در حال اجرا است، و در سال گذشته با صرف هزینه یک میلیارد تومانن 6 واحد از مراکز بهزیستی را بازسازی و مقاوم‌سازی کردیم.

ارشد زاده با بیان اینکه دو درصد جمعیت استان دچار آسیب‌های اجتماعی هستند افزود: بخش عمده آسیب‌های اجتماعی عبارتند از : طلاق با 40 درصد، اعتیاد 40 درصد، خودکشی پنج درصد، سرقت پنج درصد و سایر آسیب‌ها 10 درصد .

وی افزود: همچنین به منظور پیشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی و ارتقای سلامت جامعه در سال 93، 74 مرکز مشاوره استان به 57 هزار نفر و 35 پایگاه سلامت به بیش از 50 هزار نفر از جمعیت استان خدمات آموزشی قبل ازدواج، بعد ازدواج و دیگر خدمات آموزشی ارایه کرده است.

وی اعتیاد را از آسیب های مهم جامعه دانست و آگاه سازی جامعه را نخستین قدم در جهت جلوگیری از شیوع آن اعلام کرد.

ارشدزاده اظهار کرد: به منظور کاهش آسیب اعتیاد در سال گذشته 35 هزار و 270 فرد معتاد در 115 مرکز ترک اعتیاد خدمات دریافت کرده اند.

وی توانمندسازی معتادان بهبود یافته را از جمله برنامه‌های ویژه بهزیستی اعلام کرد و گفت: سه الی پنج درصد منابع اشتغال زایی را صرف توانمندسازی بهبود یافته گان کرده ایم؛ بطوری که برای 182 نفر از این تعداد وام اشتغال پرداخت شده است.

ارشدزاده ایجاد حس خودباوری بین بهبود یافته گان را از نکات کلیدی و مهم در زمینه بازگشت این افراد به زندگی عادی دانست و افزود: سال گذشته نخستین المپیاد ورزشی بهبود یافته گان را برگزار کردیم و امسال نیز دوره دوم آن را برگزار می کنیم.

ارشدزاده یادآور شد: در سال 93 رتبه سوم کشوری را در حوزه مناسب‌سازی فضاهای عمومی شهری برای معلولان به خود اختصاص دادیم و در تلاشیم در سال‌94 این رتبه را ارتقاء دهیم.

وی اضافه کرد: در حوزه امور اجتماعی حمایت از زنان سرپرست خانوار و افراد از کار افتاده را به عهده داریم و در این زمینه 9 هزار و 500 خانوار را تحت پوشش قرار داده و به ارائه مستمری ماهیانه می‌پردازیم.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: 800 هزار نفر از جمعیت هدف را تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری از معلولیت قرار داده‌ایم که شامل معلولان مادرزادی و ژنتیکی، بیماران مبتلا به تنبلی چشم و غربالگری شنوایی نوزادان می‌شود.

ارشدزاده افزود: در 18 مرکز دولتی و 56 مرکز غیر دولتی ، مشاوره و خدمات روانشناختی بهزیستی انجام می‌شود و 57 هزار نفر از جمعیت استان از خدمات این مراکز بهره‌مند شده‌اند.

وی افزود: به منظور توانبخشی معلولان و سالمندان خدماتی از قبیل ارایه آموزش، خدمات پزشکی و غیره ارایه می شود همچنین در این راستا سال گذشته 420 هزار وسایل توانبخشی بین نیازمندان توزیع شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه، گفت: بر اساس این طرح یک میلیون و 150 هزار نفر از ساکنان روستاها و شهرهای کم جمعیت تحت بررسی قرار گرفته و از این بین 14 هزار و 850 فرد بیمار شناسایی و 8250 از آنان تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار گرفته اند.

ارشدزاده در خصوص برنامه های هفته بهزیستی، گفت: از ابتدای ماه رمضان توزیع سبد کالا که آغاز شده است، در هفته بهزیستی مراسم افطاری با حضور مددجویان و معلولان برگزار می کنیم و همچنین دیدار با مقامات استانی، بازدید از واحدهای تحت نظر بهزیستی، دیدار با پیشکسوتان بهزیستی از دیگر برنامه های این هفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :