مدیر کل امور عشایری کرمانشاه در گفتگو با تابناک:

توزیع بیش ۱۹ هزار تن نهاده دامی در بین دامداران عشایر استان کرمانشاه/ ۴٨٠هزار رأس دام عشایر بیمه شده اند

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه از توزیع بیش ۱۹ هزار تن نهاده دامی در بین دامداران عشایر استان کرمانشاه در سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای سال زراعی تا کنون حدود ۴٨٠ هزار رأس دام عشایر استان کرمانشاه بیمه شده اند.
کد خبر: ۱۰۳۲۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸ 05 March 2022

موسی بیات در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: استان کرمانشاه با جمعیت عشایری معادل ۱۴ هزار و ۱۰۹ خانوار و جمعیتی معادل ۷۹ هزار و ۲۰۷ نفر در قالب ۱۴ ایل و یک طایفه مستقل تقریبا از نظر جمعتی هفتمین استان عشایری کشور است.

وی افزود: عشایر استان کرمانشاه ۴ و ۲ دهم درصد از جمعیت کل استان را در بر می‌گیرند از لحاظ تعداد دام ۳۰ درصد از کل دام استان کرمانشاه و ۷ درصد از کل دام عشایر کشور جمعیت دامی استان است و چهارمین استان کشور از نظر جمعیت دام عشایر هستیم، تولیدات عشایر عمدتا گوشت قرمز، شیر، الیاف دامی، روغن حیوانی و انواع صنایع دستی است.

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه ادامه داد: عشایر استان کرمانشاه از نظر کوچ، به دو قسمت درون کوچ و برون کوچ تقسیم می‌شوند که عشایر درون کوچ استان در فصل گرمسیر در فصل قشلاق به مناطقی از شهرستان‌های قصر شیرین، سرپل ذهاب و سومار استقرار یافته و عشایر برون کوچ در استان‌های ایلام، خوزستان و بعضا در استان لرستان استقرار دارند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه با توجه به خشکسالی‌های اخیر در دو سه سال گذشته و فقر مراتع و گرانی نهاده‌های دامی سبب شده عشایر دام خود را فروخته و یا اینکه زندگی عشایری را ترک کردند با توجه به این موضوع برنامه‌ها و پیگیری‌هایی جهت تهیه نهاده‌های دامی و جو انجام شده و از ابتدای سال تا کنون بیش از ۷ هزار و ۷۰۰ تن جو و حدود ۱۲ هزار تن کنستانتره بین عشایر توزیع شده است که امید است تا پایان سال بالغ بر ۲۰ هزار تن کنسانتره نیز توزیع کنیم.

وی گفت: دام عشایر از ابتدای سال زراعی تا کنون تقریبا ۴۸۰ هزار رأس بیمه شده اند که جزء اولین استان کشور از نظر رتبه بیمه دام هستیم.

بیات تاکید کرد: جهت تهیه و توزیع نهاده‌های دامی ارزان قیمت و صدور دامدار کارت و آبرسانی سیار در ماه‌های باقیمانده سال و همچنین سال آینده برنامه ریزی شده و توصیه‌ای که به عشایر داریم بیمه کردن و پلاک گذاری دام است امید است تمام خدمات ما در جهتی قرار گیرد که عشایری که دام خود را بیمه پلاک کوبی و هویت گذاری کردند از خدمات ما بهره‌مند شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار