به گزارش تابناک یزد،مدير كل راهآهن استان يزد با اشاره به ظرفيتهاي بالاي راهآهن يزد از جمله اختصاص 37 درصد حمل بار ريلي كشور و تردد روزانه 13 هزار مسافر از طريق شبكه ريلي استان، از افزايش دو برابري اين ظرفيت با بهرهبرداري از طرح دو خطه كردن خطوط ريلي استان تا سال آينده خبر داد.
«سیدمصطفی داودی» اظهار کرد: مدیران و دستاندرکاران با همراهی رسانهها میتوانند خدمات موثرتری را در حوزههای مختلف به اقشار جامعه ارائه کنند.
وی در ادامه کمک به توسعه کشور را از جمله اولویتهای اجرایی راهآهن دانست و با بيان اين كه در حال حاضر 30 درصد عملیات حمل و نقل کشور از سوي بخش راهآهن انجام میشود، گفت: راهآهن از جمله مجموعههای دولتی است که علیرغم ضرر و زیانهای موجود، خدمترسانی در راستای توسعه بیش از پیش استان و کشور را در دستور کار خود قرار داده است.
جايگاه نخست راهآهن یزد در حمل بار کشور
مدیر کل راهآهن استان با بیان این که نقطه سقل راه آهن کشور با مرکز جغرافیایی ایران منطبق شده است، از راهآهن یزد به عنوان حساسترین نقطه راهآهن کشور ياد كرد به نحوي كه در حال حاضر روزانه 50 هزار تن بارگیری در اين بخش انجام ميشود.
وی ادامه داد: در بخش مسافر نيز راهآهن یزد بالاترین میزان رام قطار را به خود اختصاص داده است به طوري كه هر شبانهروز بين 100 تا 120 رام قطار در راهآهن یزد تردد دارد که بیش از 30 رام آن مسافربری هستند.
داودي با اشاره به اين كه در هر شبانهروز بیش از 13 هزار مسافر از طريق شبكه ريلي يزد جابجا ميشوند، خاطرنشان كرد: البته بیش از سه هزار مسافر از اين تعداد دارای مبدا و مقصد یزد هستند.
مدیر کل راهآهن یزد با اشاره به جايگاه نخست راهآهن یزد در حمل بار کشور،اعلام كرد: هماكنون 37 درصد عملیات حمل بار کشور در راهآهن یزد انجام میشود كه عمدتاً مربوط به حمل مواد معدني است.
وي در همين رابطه نيز راهآهن يزد را پشتیبان معادن و صنایع استان خواند و از اين اقدام به عنوان يكي از مهمترین وظایف اين حوزه ياد كرد.
كنترل خطوط ریلی اصفهان، قم و کرمان از يزد
داودي راهآهن یزد را از نظر ترافیکی حساسترین نقطه راهآهنی کشور خواند و متذكر شد: کوچکترین خلل در ترافیک خطوط راه آهن یزد، کل راه آهن کشور را تحت الشعاع قرار میدهد.
وی وجود سیستم علائم الکتریکی در راهآهن یزد را یکی از ویژگیهای خطوط ریلی استان برشمرد و افزود: راهاهن يزد همچنين از سیستم کنترل مرکزی(سي.تي.سي) نيز بهرهمند است و از اين طريق امكان كنترل خطوط ریلی استانهای اصفهان، قم و کرمان علاوه بر يزد را نيز در اختيار دارد.
اين مسئول راهبری خطوط ریلی استانهای مختلف کشور را نشانه پتانسیل و ظرفیت بالاي راهآهن یزد دانست و بیان کرد: تواناییهای فنی و علمی پرسنل راهآهن یزد، اعتماد كنوني را برای مدیران عالی شرکت راهآهن کشور نسبت به راهآهن یزد بوجود آورده است.
وی در بخشی از سخنانش با اشاره به این که راهآهن از تقسیمات کشوری مستثني است، ياداور شد: در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، شرکت راهآهن به دلیل محوری بودن فعالیتهايش، فارغ بحث تقسیمات کشوری مدیریت میشود.
افزايش 30 درصدي عملكرد راهآهن يزد
مدير كل راهآهن استان در ادامه با اشاره به این که راهآهن استان یزد همزمان با ادارات کل راهآهن کشور، در ابتدای هر سال به اجرای دو برنامه افزایش عملکردی به نسبت سال قبل و رسیدن به برنامه ابلاغی افق شرکت راهآهن کشور موظف میشود، گفت: ارزیابی مدیران و رتبهبندی ادارات کل راهآهن کشور بر اساس اين برنامههاي ابلاغی انجام میشود.
وی با بیان این که خوشبختانه امسال یکی از بهترین سالهای راهآهن یزد بوده است، اظهار کرد: اداره کل راهآهن یزد به نسبت سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش عملکرد داشته است.
داودی همچنين تصریح کرد: عملكرد امسال راهآهن يزد به نسبت برنامه ابلاغی افق شرکت راهآهن کشور نيز 117 درصد رشد را شاهد بوده است.
وي به نقل از معاونت ناوگان راهآهن کشور عوان كرد: در حالي كه استان يزد تا سال گذشته پایینترين نرخ بهرهوری لوکوموتیو را بین ادارات کل راهآهن کشور داشته، در 9 ماهه امسال با چرخشی 180 درجهاي، بالاترین نرخ بهرهوری لوکوموتیو را بین استانهای کشور به خود اختصاص داده است.
این مقام مسئول عدم پرداخت هزینههای اضافي توسط راهآهن يزد را از جمله ویژگیهای رسیدن به جایگاه مطلوب کشوری در حوزه بهرهوری لوکوموتیو در استان برشمرد و تصريح کرد: این مهم فقط با بازکردن گرههای نرمافزاری و تغییر برنامههای راهبردی در اداره کل راهآهن یزد انجام شده است.
افزايش دو برابري ظرفيت راهآهن يزد
مدیر کل راهآهن یزد در مورد طرح دو خطه شدن شبكه ريلي استان نيز اعلام كرد: با توجه به این که ظرفیتهای ریلی کشور در حال افزایش است، تمام استانها متقاضی افزایش خطوط ریلی راهآهن هستند و اين طرح در حالي اتفاق افتاده است كه ظرفیت خط اول راهآهن یزد تکمیل شده و با اضافه کردن خط دوم، ظرفیت این اداره کل در راستای ارائه خدمات دو برابر خواهد شد.
وي در همين رابطه با اشاره به این که در حال حاضر قطار یزد به مشهد به صورت یک روز در میان در استان ارائه خدمت میکند، ابراز اميدواري كرد كه با اضافه شدن خط دوم به شبكه ريلي استان و همچنین ورود قطارهای جدید در سال آینده، این خدمت در راهآهن یزد به صورت همه روزه انجام شود.
داودی در اين مورد خاطرنشان کرد: این طرح با طول 220 کیلومتر و با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد تومان در استان یزد در حال اجراست و تاکنون بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی با بیان این که در نظر داریم که کل این طرح تا هفته دولت سال آینده به بهرهبرداری برسد، افزود: البته در حال برنامهریزی هستیم که تعدادی از قطعات که شامل محدود اشکذر تا یزد و یزد تا یزدگرد میشود را تا پایان امسال یا حداكثر تا پایان فروردین 96 به بهرهبرداری برسانيم.
این مقام مسئول در مورد شائبههاي مطرح شده در مورد توافقنامه راهآهن با شهرداري پيرامون دو خطه كردن شبكه ريلي، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حالي از سوی مسئولان و اعضای شورای شهر یزد همه روزه شاهد ارسال تقاضاهای متعدد به راهآهن مبنی بر هر روزه کردن قطار یزد- مشهد هستيم كه از سوی دیگر مانع اجرای طرح دو خطه کردن خطوط ریلی استان که لازمه ارائه خدمات بیشتر است، میشوند.
وي با بيان اين كه خط دوم راهآهن یزد در محدوده خط اول و در فضای ملکی راهآهن یزد در حال ساخت است، در مورد تقاضای شهرداری یزد مبنی بر ايجاد پلهای مواصلاتی در حریم خطوط قدیمی راهآهن یزد، گفت: بر اساس قانون مصوب در خصوص ساخت راهها، شهرداری به عنوان متقاضی ايجاد پل در محدوده خطوط ریلی راهآهن یزد باید تمام هزینههای مربوطه را تأمین کند.
داودی در اين مورد ادامه داد: با وجود اين كه راهآهن هیچ مسئولیتی در قبال تأمین اعتبار لازم برای ساخت پلهای زیرگذر در محدود ریلی استان و شهر یزد را ندارد ولي به دلیل تعامل بيشتر با شهرداری یزد، با تأمین 40 درصد از اعتبار لازم موافقت کرد.
راهاندازي قطار حومهاي در دستور كار راهآهن
مدير كل راهآهن يزد از برنامهريزي براي انتقال شبكه ريلي قطارهاي باري به بيرون از محدوده شهري يزد خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه با اجراي اين طرح تنها قطارهاي مسافري در محدوده شهر تردد كنند و ظرفيت آزاد شده ناشي از انتقال قطارهاي باري براي راهاندازي قطار حومهاي در استان مورد بهرهبرداري قرار گيرد.
وي در اين باره تصريح كرد: راهاندازی قطار حومهای در مسير عقدا، اردکان، میبد، یزد و مهریز در راستای ارائه خدمات بیشتر و بهتر به مردم استان مد نظر است و در دستور كار راهاهن یزد قرار دارد.
داودي در بخش دیگری از سخنان خود در مورد توقف حصارکشی خطوط ريلي داخل شهر يزد نيز اظهار كرد: حصاركشي 20 كيلومتر خطوط ريلي واقع در حريم شهر يزد در دولت گذشته مابین راهآهن و استانداری توافق و مقرر شد كه 10 کیلومتر از اين خطوط از سوي راهآهن و 10 كيلومتر باقيمانده نيز از سوي شهرداري حصارکشی شود.
به گفتهي وي، در حال حاضر اداره كل راهآهن یزد به طور کامل به تعهدات خود در مورد حصارکشی خطوط راهآهن که در محدود شهری است عمل کرده و مکرر نيز از شهرداری خواسته شده که به تعهدات خود در این مورد عمل کند که امیدواریم با توجه به روحیه تعاملی كه با شهرداري وجود دارد، این موضوع در برنامههای آینده مدیریت شهری لحاظ شود.
داودی متذكر شد: شهرداري و شورای شهر دو عنصر موثر در توسعه شهری محسوب میشوند که خوشبختانه تاکنون به طور مطلوب در اجرای تعهدات خود در توافقات تعاملی با راهآهن اقدام کردهاند.
تعمير خطوط اصفهان و قم علت تاخير قطارها
مدير كل راهآهن يزد در رابطه با نارضايتيهاي كيفي در مورد خدماتدهي راهآهن به بخش مسافري، نيز به خبرنگار ايسناي يزد گفت: تعویض واگنهای قطارهای مسافري یزد یکی از اقدامات اولویتدار اداره کل راهآهن یزد در مدیریت جدید بود که خوشبختانه این مهم از اول ديماه با بازگشت قطارهاي بازسازي شده به نتيجه رسيد.
وي در اين باره افزود: همچنين از از اول دیماه قطارهای شبرو که از یزد به سمت تهران اعزام میشوند، به صورت يك روز در ميان، داراي واگنهای شش تخته و چهار تخته با امكانات مناسب هستند.
داودي در مورد تأخیر برخی قطارهاي استان نيز تاكيد كرد: هيچ تاخيري در ایستگاه راهآهن یزد رخ نميدهد و تاخيراتي كه اخيراً شاهد هستيم ناشي از تعميراتي است كه در خطوط ریلی استانهای اصفهان و قم در حال انجام است و اين تعمیرات نيز با هدف تأمین امنیت بیشتر مسافرتهاي ريلي، هر سه سال یکبار اجتنابناپذیر هستند.
وی مجدداً اظهار كرد: حركت تمام قطارهای با مبداً یزد، بدون تاخير انجام میشود ولي بعضاً تأخیراتی در ورود قطارهاي عبوري به ايستگاه يزد روي ميدهد که از مسئولیت اداره کل راهآهن یزد خارج است.
اين مسئول در بخشي از سخنانش با اشاره به وجود چهار ایستگاه مسافری مهم در استان شامل ایستگاههای یزد، میبد، اردکان و بافق، از تجهيز تمام ایستگاههای شاخص و دو سکويي استان به آسانسور خبر داد.
وي با اشاره به تردد زياد قطارهاي مسافري در ايستگاه يزد، از تخصيص اعتباري بالغ بر پنج ميليارد تومان براي مسقف شدن 13 هزار مترمبع فضاي دو سكوي اين ايستگاه براي آسايش مسافران در فصل سرما و به ويژه گرماي تابستان يزد خبر داد.
ارتقاي خدمات رفاهي مسافران در ايستگاه يزد
داودی همچنين با اشاره به اين كه در حال حاضر مجموعههای فنی و اداری راهآهن یزد در ایستگاه مسافری شهر يزد واقع شدهاند، گفت: ايجاد مجموعههای جدید برای استقرار واحدهای اداری و فنی راهآهن در بيرون فضاي ايستگاه از جمله اقدامات در دستور کار راهآهن است و اميدواريم با خروج اين قسمتها، شاهد ارائه خدمات رفاهي و پشتيباني بيشتري براي مسافران در اين ايستگاه باشيم.
وي از تعریف طرح افزایش ارائه خدمات به مسافران با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه كه تا سال 1398، هیچ مجموعهي اداری در ایستگاه مسافری راهآهن یزد وجود نداشته باشد.
داودي خاطرنشان كرد: البته در نوروز امسال نيز تعداد غرفههای خدمترسان نظیر ارائه محصولات صنایع دستی، مطبوعات، سوغات و غیره در ایستگاه مسافری راهآهن یزد اضافه خواهد يافت.
وی در همين رابطه نيز از ايجاد ساختمان سی تی سی با مساحتی بالغ بر 400 مترمربع در محدوده اداره کل راهآهن یزد خبر داد و ابراز اميدواري كرد ساختمان جديد اين مركز طی دو سال آینده به بهرهبرداری برسد.
ریلگذاری 50 كيلومتر از راهاهن يزد – شيراز
مدیر کل راه آهن یزد در مورد ساخت مسیر ریلی یزد- شیراز هم به خبرنگار ايسناي يزد گفت: راهآهن در این خصوص فقط وظیفه نیازسنجی را برعهده دارد و اين طرح به صورت مكلي در حال اجراست.
وي با اشاره به این که طرح ساخت خط ریلی یزد- شیراز به طول تقریبي250 کیلومتر، تاکنون حدود 80 درصد پیشرفت اجرای عملیات خاکریزی داشته است، گفت: تاکنون نزدیک به 50 کیلومتر عملیات ریلگذاری در این محور نيز انجام شده است.
داودي در مورد خط ریلی یزد- شیراز خاطرشان كرد: این طرح علاوه بر نقش مهمی که در ارائه خدمات به معادن محور یزد- شیراز و انتقال مسافران یزدی به استان فارس و بالعكس دارد، زمان سفر ريلي شیراز به مشهد را بیش از چهار ساعت کاهش میدهد.
توقف قطار تهران- کرمان در ایستگاه زواره
مدير كل راه اهن يزد در بخش پاياني سخنانش در پاسخ به سئوالي در مورد مشكلات پرسنل راهاهن زواره در استان اصفهان كه تحت پوشش راه آهن يزد فعاليت ميكنند، گفت: با توجه به این که احکام شرکت ملی راهآهن به صورت کشوری صادر میشوند، هیج تفاوتی بین حقوق پرسنل و ارائه خدمات رفاهی به کارکنان ایستگاههای راهآهن کشور وجود ندارد.
وي به جلسه مشترکي كه با بخشدار زواره داشته است، اشاره و اظهار ميكند: يكي از درخواستهاي مطرح شده مربوط به مزاحمت بوق قطار براي شهروندان حاشيه خطوط ريلي بود كه اين مشكل به دنبال توسعه شهر و بيتوجهي به رعايت حریمهای توسعه و ساخت بناهای مسکونی در محدوده ريل پيش آمده است در حالي كه محدوده خط ریلی راه آهن باید به خط قرمز ساخت و سازهای شهری تبدیل شود.
وی خاطرنشان كرد: بر اساس قوانین مصوب شرکت ملی راهآهن جمهوری اسلامی ایران تعداد بوق زدن قطارها نيز در مواقع مختلف کاملاً مشخص و برای تأمین سلامت افراد مجاور خطوط تعیین شده است و نقشي اساسي در کاهش تلفات حوادث محدوههاي مسكوني دارد.
داودی ديگر درخواست بخشدار زواره را مربوط به توقف قطار در ایستگاه اين شهر ذكر كرد و گفت: توقف قطار در ایستگاهها با توجه به ظرفیت مسافري آنها برنامهریزی میشود و اين در حلي است كه ظرفیت تعیین شده برای ایستگاه زواره به 60 درصد اشغال نيز نمیرسد.
وی در ادامه با اشاره به محدودیتهای راهآهن یزد، تصریح کرد: البته علیرغم تعداد کم مسافرین این ایستگاه، بعد از مذاکرات انجام شده با فرماندار و بخشدار زواره، مقرر شد از این پس قطار تهران- کرمان در ایستگاه زواره توقف داشته باشد.
داودی در مورد توقف قطار ترنست يزد در ايستگاه زواره نيز اظهار كرد: قطار ترنست یزد- تهران فقط برای تسریع در روند انتقال مسافرین این محور راهاندازی شده است و كساني كه عجله ندارند بايد از ديگر قطارهاي اين مسير كه تعداد انها روزانه بیش از 10 قطار است استفاده كنند.