به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد، معاون فنی و عمران شهرداری مشهد گفت: این قول را میدهیم تا تیرماه 94،
دستگاه TBM به ایستگاه میدان سعدی برسد و کار حفاری خود را به پایان
برساند، همچنین تا یک ماه آینده ایستگاه پل فجر در خط 2 قطارشهری پوشیده و
عملیات آسفالتریزی صورت میپذیرد.
حمیدرضا نخعی اظهار کرد: ایستگاه میدان شهدا در خط 2 قطارشهری منحصر به فرد ترین و پیچیده ترین ایستگاهی است که در طول تاریخ در صنعت متروسازی ساخته میشود
وی در جریان بازدید
رئیس حوزه شهردار و شهرداران مناطق مشهد از پروژه خط 2 قطار شهری افزود:
برای دفع آبهای زیرسطحی که در ایستگاه میدان شهدای قطارشهری بالا آمده
بود، اقدام به حفر چهار حلقه چاه کردیم که این فعالیت برنامهریزی شده سبب
توسعه روند پیشرفت فیزیکی خط 2 قطارشهری شد.
وی اضافه کرد: ایستگاه میدان شهدا در خط 2 قطارشهری منحصر به فرد ترین و
پیچیدهترین ایستگاهی است که در طول تاریخ در صنعت متروسازی ساخته میشود
چرا که چنین ایستگاهی با چنین مشخصاتی در هیچ کجا دیده نشده و نظیری برای
آن وجود ندارد، یکی از مشکلات آن بالا آمدن آبهای زیرزمینی بود که هر سال
فعالیت این ایستگاه را با وقفه مواجه کرد.
معاون فنی و عمران شهرداری مشهد ادامه داد: به منظور دفع حوادث طبیعی همچون
آتشسوزی و آبگرفتگی در ایستگاههای قطارشهری در مهندسی اولیه
پیشگیریهای لازم را تدارک دیدیم به طوری که معماری و مهندسی آنها به
گونهای است که تحمل زلزلهای با 8 ریشتر قدرت را دارد، همچنین نوع تجهیزات
هالوژن فری بوده یعنی در صورت آتش سوزی در ایستگاه، مواد تشکیلدهنده
تجهیزات از پیشرفت آتشسوزی جلوگیری میکند و آتش خاموش میشود.
نخعی با بیان اینکه کل خط 2 قطارشهری 14.5 کیلومتر را شامل می شود، افزود:
اکنون ایستگاههای این خط از پیشرفت فیزیکی 50 درصدی برخوردار هستند که 50
درصد باقیمانده مربوط به نصب تجهیزات و معماری داخلی میشود.
وی یادآور شد: در برنامهریزیهای قبلی مقرر شده بود که دو دستگاه TBM از
ایستگاه راه اهن خارج شوند ولی به دلیل مشکلات فنی و هزینه ای بار دیگر
مطالعات و بررسی صورت گرفت که مقرر شد تا TBM جنوبی تا میدان سعدی حفاری
خود را ادامه دهد و همچنین TBM شمالی که در ایستگاه راه آهن متوقف شده بود
نیز حفاری خود را تا میدان سعدی ادامه دهد و هر دو دستگاه از این محل خارج
شوند.
معاون شهردار مشهد افزود: تسمه نقالهای که در دستگاه TBM وظیفه خروج نخاله
را بر عهده داشت را با تکنولوژی بومی کوتاه کردیم و تمامی خاک و نخاله ها
اکنون از طریق ایستگاه راه آهن به خراج از شهر منتقل می شود، از راه آهن تا
میدان شهدا حدود 1200 متر باید حفاری صورت بگیرد.