رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن مطرح کرد
تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن گفت: در حال حاضر 80 تا 85 هزار پرنده در دو تالاب گندمان و چغاخور در حال زمستان‌گذرانی هستند.
کد خبر: ۵۵۲۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰ 14 January 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- مرتضی منصوری با اشاره به اینکه در حال حاضر 80 تا 85 هزار پرنده در دو تالاب گندمان و چغاخور در حال زمستان‌گذرانی هستند، اظهار کرد: این تعداد به دلیل گرم بودن هوا و کاهش روزهای بارشی از آمار پرندگان در سال گذشته کمتر هستند.
وی با بیان اینکه این گونه‌های مهاجر شامل پرندگان آبزی و کنار‌آبزی مانند مرغابی و اردک سانان، لک‌لک، اگریک‌ها و حواصیل است، افزود: این پرندگان در مسیر مهاجرت خود از سیبری، ترکیه و کشور‌های شمالی به سمت خلیج فارس تا آخر فصل زمستان و یخ زدن کامل آب در تالاب‌های زمستان لانه‌گزینی می‌کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن ادامه داد: حریق زیر خاک تالاب گندمان نیز به وسیله کانال‌های ایجاد شده و هدایت آب کاملاً خاموش شد و در حال حاضر 90 درصد این تالاب آبگیری شده است.
گفتنی است؛ تالاب بین‌المللی گندمان با ۹۸۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب بین‌المللی چغاخور و فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
این تالاب از ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران و مهم‌ترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن ـ ۱۳۵۲» به ثبت رسیده است.
تالاب بین‌المللی چغاخور نیز با مساحت دو هزار و 300 هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار، در مسیر جاده شهرکرد ـ خوزستان و نزدیکی شهر بلداجی شهرستان بروجن و 65 کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال بختیاری قرار دارد.
پوشش گیاهی این تالاب شامل گونه‌های حاشیه‌ای، نم‌پسند، شناور و غوطه‌ور همچون بید، مرغ‌جگن، پتامژتون، پلی‌گونیوم، ساز و ... است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار