مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: طی سال گذشته در محیط‌های کارگری ۱۰ حادثه منجر به فوت گزارش شد که امسال ارتقای سطح ایمنی و کاهش حوادث ناشی از کار از جمله اهداف و برنامه‌های مدنظر است.
کد خبر: ۱۱۶۳۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۴ 23 April 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، محسن مولوی چهارم اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه پنجم تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه به نام هفته کار و کارگر با شعار «مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی» نامگذاری شده است، اظهار کرد: امسال به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر، ۵۰ عنوان برنامه در مرکز استان و شهرستان‌ها با هدف تکریم مقام و جایگاه کارگران برگزار خواهد شد.

وی در ادامه افزود: سال گذشته بیش از ۷۸۵۷ بازرسی از کارگاه‌های استان صورت گرفته که ۸۰ درصد بازرسی‌ها مربوط به رعایت ایمنی و پرداخت حقوق و مزایای کارگری بوده است، همچنین برای صیانت از نیروی کار هیئت تشخیص و حل اختلاف وجود دارد که بیش از ۲۴۸۰ پرونده در زمینه اختلافات کارگری و کارفرمایی حل و فصل شد و تنها پنج درصد از پرونده‌ها از هیات حل اختلاف به دیوان فرستاده شد.

مولوی گفت: در محیط‌های کارگری طی سال گذشته ۱۰ حادثه منجر به فوت گزارش شد که امسال ارتقای سطح ایمنی و کاهش حوادث ناشی از کار از جمله اهداف و برنامه‌های مدنظر است.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۲۰۰ شرکت خدماتی در استان وجود دارد که ۴۰۸ شرکت فعال است، از طرفی همه شرکت‌های خدماتی که طرف حساب نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی بوده مکلف به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستند که در صورت رعایت نکردن این طرح صلاحیت آن‌ها لغو خواهد شد، سال گذشته هفت مورد گواهینامه تایید صلاحیت در استان برای شرکت‌ها صادر شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی از پتانسیل‌های بزرگ به شمار می‌روند، تصریح کرد: ۲۲۰ تشکل کارگری فعال در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۹۰ تشکل کارگری و ۳۰ تشکل کارفرمایی است.

مولوی در خصوص مقرری بیمه بیکاری، بیان کرد: سال گذشته ۱۲۶۷ نفر بیمه بیکاری دریافت کردند که نسبت به سال ما قبل آن پرداخت بیمه به مقرری بگیران ۱۸ درصد کاهش داشت، از طرفی امسال برای اولین بار حق تعهد به حقوق کارگران اضافه شده و کارفرمایان مکلف‌اند به ازای هر کارگر ۵۰۰ هزار تومان بابت حق تعهد در راستای قانون جوانی جمعیت پرداخت کنند.

وی در ادامه افزود: برنامه سال جاری ایجاد ۱۲ هزار و ۹۵۱ فرصت شغلی جدید در استان است که ۳۸ دستگاه اجرایی مکلف به تحقق این میزان تعهد از اشتغال هستند، گرچه فارغ التحصیلان دانشگاهی جزو اولویت‌های اول این برنامه به شمار می‌روند، یعنی باید ۲۵ درصد اشتغال به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اختصاص یابد که کمیته امداد، بنیاد برکت، جهاد کشاورزی و صمت عمده دستگاه‌هایی هستند که بار اشتغال را بر دوش دارند.

مولوی با اشاره به راه‌اندازی سامانه جستجوی شغل در سال گذشته، تصریح کرد: نزدیک به ۴۰۰۰ نفر و ۶۸۰ کارفرمایی که متقاضی نیروی کار هستند در این سامانه ثبت نام کردند که در سال گذشته ۵۳۴ نفر از افرادی که از طریق سامانه جستجوی شغل ثبت نام کرده بودند مشغول به کار شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر ۵۵ مرکز کاریابی و مشاوره خدمات کارآفرینی فعال در استان وجود دارد که از این تعداد ۲۷ کاریابی داخلی، سه کاریابی خارجی و ۲۵ مرکز مشاوره خدمات کارآفرینی در استان وجود دارد که سال گذشته ۱۰ مورد کاریابی و موسسه خدمات کارآفرینی در استان راه‌اندازی شد.

وی در حوزه پرداخت تسهیلات اشتغال، اضافه کرد: نزدیک به ۱۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از بخش‌های مختلف مشاغل خانگی، تبصره ۱۶، روستایی و عشایری به ۱۱ هزار متقاضی امر در استان پرداخت شد.

مولوی با اشاره به کاهش نرخ بیکاری در استان و رسیدن به عدد ۱۰.۶۷ در سال گذشته، تصریح کرد: تعهد ۱۴۰۳ تک رقمی شدن نرخ بیکاری استان بوده و ایجاد و تثبیت اشتغال از برنامه‌های این اداره کل در راستای کاهش نرخ بیکاری است، نرخ بیکاری استان در مجموع ۱۰.۶۷ و نرخ مشارکت اقتصادی ۴۱ درصد بود هرچند نرخ مشارکت بالاتر باشد شاهد کاهش نرخ بیکاری هستیم.

به گفته وی، یکی از دلایل بیکاری نداشتن مهارت افراد است، بیشترین نرخ بیکاری مربوط به بانوان فارغ التحصیل و افرادی است که از مهارت کافی برخوردار نیستند، در حقیقت آموزش‌ها باید متناسب با بازار کار باشد، ارتباط بین دانشگاه و بازار کار باید منتج به کاهش نرخ بیکاری مخصوصاً فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی، بیان کرد: این طرح برای هفت دهک درآمدی بوده که در استان در مرحله اول ۹۷ درصد، در مرحله دوم ۹۰ درصد و در مرحله سوم تاکنون ۶۳ درصد خانوار‌ها از این طرح بهره‌مند شده‌اند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۷۸ هزار خانوار در این سه مرحله از طریق ۳۲۰۰ فروشگاه فعال از طرح کالابرگ الکترونیکی در استان استفاده کرده‌اند که ۱۸۰۳ میلیارد تومان پول وارد بازار شده است، بنابراین می‌توان گفت این طرح موجب تحرک در بازار خواهد شد.

مولوی افزود: از ۳۰۹ هزار خانوار در استان، ۲۹۶ هزار خانوار در ماه یارانه به حسابشان واریز می‌شود که ۱۰۷ هزار خانوار در دهک یک تا سه و ۱۸۹ هزار خانوار در دهک چهار تا ۹ قرار دارند و ماهانه ۳۱۵ میلیارد تومان یارانه به حساب یارانه بگیران در استان واریز می‌شود.

وی بیان کرد: در دور دوم سفر پنج مصوبه در قالب ۱۱ پروژه در حوزه ورزشی کارگری به تصویب رسید که امید است امسال بتوان بسیاری از آن‌ها را فعال کرد.

مولوی از برگزاری همایش «خدا قوت کارگر» به مناسبت روز کارگر در ۱۱ اردیبهشت ماه به منظور تجلیل از کارگران نمونه ملی و استانی خبر داد و گفت: در این همایش از ۳۰ کارگر نمونه در بخش‌های مختلف تجلیل می‌شود.

در ادامه فضل الله نظری رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان کارگران چهارمحال و بختیاری با اشاره به نبود درمانگاه تامین اجتماعی در چند شهرستان استان، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته قرار شد در پنج شهرستان سامان، کیار، اردل، بروجن و شهرکرد درمانگاه تامین اجتماعی احداث شود که کلنگ‌زنی انجام و طی چند روز آینده مناقصه برگزار و به پیمانکار برای ساخت و ساز تحویل می‌شود.

نظری خاطرنشان کرد: در مرکز استان تنها دو دستگاه ام آر آی وجود دارد که با توجه به درخواست‌ها در بیمار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار