فصل بهار که از راه می‌رسد گیاهانی از دل خاک بیرون می‌آیند و مردمی که در این فصل به طبیعت می‌روند از گیاهانی که خواص دارویی زیادی دارند استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۶۲۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵ 14 April 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، یکی از گیاهان با خواص بی‌شمار کلوس یا کرفس است که این روزها به لاکچری‌ترین گیاه در بازار تبدیل شده است، روزگاری رویشگاه این گیاه با ارزش تنها در کوه‌ها و مناطق شهرستان کوهرنگ بود و بسیار عطر و طعم خوبی داشت.

البته قیمت هر کیلوگرم کرفس به اندازه‌ای بود که حداقل برای یک بار هم که شده مردم می‌توانستند آن را خریداری کنند و عطر و طعم شاخه کرفس را بچشند اما اکنون قیمت هر کیلوگرم آن البته تازه به حدود ۶ میلیون تومان و گاهی پلاسیده آن به سه میلیون تومان هم رسیده است.

در بازار که قدم بزنی دستفروشان این گیاه را به فروش می‌رسانند و مدام برای تازه ماندن آب روی آن‌ها می‌پاشند تا تازه بمانند، اما سوال اینجاست که پیش از ایام عید این گیاه وارد بازار می‌شود، در صورتی که سال‌های گذشته این گونه نبود.

گونه‌ای که بذر آن در دسترس است و همگان آن را کشت می‌کنند اما آیا به راستی گونه‌ای که در بازار به فروش می‌رسد که از دل کوه برداشت شده و روانه بازار شده یا خیر.

یکی از دست فروشان می‌گوید: یک غنچه کرفس ارزش خریدن دارد زیرا به اندازه‌ای خواص دارد که با خوردن آن بسیاری از بیماری‌ها از بین می‌رود، چون گیاهی است که از دل کوه برداشت شده و هر گیاهی که از دل کوه باشد خواص آن بیشتر است.

وقتی پرسیدم با این قیمت بالا کسی هم خریدار است یا خیر، می‌گوید: قیمت بالای آن به دلیل این است که به سختی باید مسیری طی شود و آن را چید، اکثر افراد تنها یک تا دو شاخه کرفس می‌خرند و برخی هم برمی‌دارند و تنها بوی آن را استشمام می‌کنند.

چند دقیقه‌ای که آنجا بودم اصرار بر کوهی بودن آن داشت و تاکید می‌کرد اگر اهل استان خودمان باشی می‌دانی که این گیاه از منطقه کوهرنگ با چه سختی چیده و وارد بازار می‌شود، البته خانمی که به محض متوجه شدن قیمت کمی مکث کرد و خود را عقب کشید، گفت عطر زیادی ندارند و این قیمت، چه خبر است.

اصغر احمدی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کرفس موجود در بازار و اینکه تا چه حد از این گونه در حال انقراض حفاظت می‌شود، اظهار کرد: بیشتر توزیع و ریشه کنی گیاه کلوس در منطقه سرآقا سید و منطقه کلوسه شهرستان فریدون‌شهر بوده که بیشترین تخلف در آن منطقه انجام می‌شود.

وی افزود: بحث حفاظت از کلوس در استان رها نشده و ماموران حفاظتی منابع طبیعی به منطقه سرآقاسید اعزام شده و با عوامل تخلف برخورد کنند.

احمدی گفت: کما اینکه این گونه گیاهی قابلیت توسعه را دارد و توسط بهره‌برداران ضابطه‌مند و قانونی در اراضی ملی اقدام به توسعه آن کنند، از طرفی بسیاری از مرتعداران در مراتع خود بذر آن را کاشته و اکنون برداشت می‌کنند.

وی بیان کرد: بنا بر گزارشی که از سوی فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان ارائه شده گونه‌های موجود در بازار از منطقه کلوسه برداشت و رهسپار بازار استان می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار