مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان مشاهده نشده است.
کد خبر: ۳۳۴۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶ 26 November 2016
به گزارش تابناک شهرکرد، عبدالمحمد نجاتی در نخستین ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: اداره کل دامپزشکی استان با انجام آزمایش های لازم و طرح های پایشی نمونه برداری از طیور سنتی، مستقر در تالاب ها و واحدهای صنعتی را برای پیشگیری از بروز این بیماری در استان انجام داده است.
وی افزود: کنترل مبادی ورودی، ممنوعیت صید پرندگان وحشی به ویژه در حاشیه تالاب ها، قرنطینه محموله های مشکوک، واکسیناسیون افراد در معرض خطر، تامین داروهای ضد آنفلوآنزا و نمونه گیری از پرندگان وحشی مستقر در تالاب ها از مهمترین اقدام ها برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری است.
نجاتی تصریح کرد: در صورت مشاهده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، مسئولان و اعضای این ستاد آمادگی کامل برای مدیریت و مقابله با پیامدهای این بیماری را دارند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: فرمانداران شهرستان های 9 گانه استان باید نسبت به تشکیل و فعال کردن ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اقدام کنند.
خدابخش مرادی نافچی اظهار کرد: به منظور پیشگیری از ورود و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری باید نسبت به ارائه راهکارهای آموزشی و علمی به مردم اقدام های لازم را انجام داد.
وی یادآور شد: به همین منظور ممنوعیت شکار پرندگان، برخورد قانونی با متخلفان، قرنطینه محموله های مشکوک و اطلاع رسانی به مردم باید مورد توجه باشد.
آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های مشترک انسان و پرندگان، بیماری واگیردار ویروسی و یکی از خطرناک ترین بیماری های تنفسی طیور است که خسارات فراوانی به مرغداری ها و روستائیان وارد می کند.
شروع ناگهانی بیماری و تلفات، تورم و کبودی تاج و ریش طیور، بی حالی شدید پژمردگی و دور هم جمع شدن پرندگان، ایجاد مشکل در سیستم تنفسی و ریزش ترشحات بینی و چشم، کاهش مصرف دان و خونریزی زیرجلدی ساق پا از نشانه های این بیماری است.
تماس با پرندگان وحشی به ویژه پرندگان آبزی مهاجر، تماس با طیور آلوده، تماس با تجهیزات آلوده مانند لباس کار، آب و دان آلوده، تماس با کود مرغ و بستر آلوده، انتقال از طریق بازار عرضه پرندگان زنده و انتقال مکانیکی از طریق جوندگان و یا سگ و گربه مهمترین راه های انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان محسوب می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار