کارشناس مسئول پیشگیری و درمان اعتیاد استان چهارمحال و بختیاری گفت: حدود چهارهزار و 300 مرد در 16 کمپ‌ استان در حال ترک هستند که بیشترین آمار به ترتیب مربوط به شهرستان شهرکرد، شهرستان بروجن و شهرستان لردگان است و بیشترین مصرف مواد در بین مردان مربوط به هروئین و شیشه است.
کد خبر: ۳۸۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱ 22 February 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- فاطمه آقابزرگی با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری کمپ ترک اعتیاد اجباری وجود ندارد، اظهار کرد: در استان 16 کمپ مجاز وجود دارد که شامل پنج کمپ در شهرستان شهرکرد، دو کمپ در شهرستان لردگان، دو کمپ در شهرستان بروجن، سه کمپ در شهرستان فارسان، یک کمپ در شهرستان بن، یک کمپ در شهرستان کیار، یک کمپ شهرستان اردل و یک کمپ در شهرستان سامان است.

وی با بیان اینکه 27 درصد معتادان در حال ترک در کمپ‌های استان تحت پوشش بهزیستی هستند، افزود: شهریه هر دوره ترک 420 هزار تومان برای 28 روز حضور معتاد در کمپ در نظر گرفته شده است که با تشخیص مددکاران اگر شخصی نیازمند باشد از 10 درصد تا 100 درصد هزینه ترک توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

 آقابزرگی گفت: حدود چهارهزار و 300 مرد در 16 کمپ‌ استان در حال ترک هستند که بیشترین آمار به ترتیب مربوط به شهرستان شهرکرد، شهرستان بروجن و شهرستان لردگان است و بیشترین مصرف مواد در بین مردان مربوط به هروئین و شیشه است.

وی با اشاره به افزایش 30 درصدی مراجعین مرد معتاد به کمپ‌های ترک اعتیاد در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: معتادین مرد در چهارمحال و بختیاری بیشتر در سن 16 تا 70 سال هستند و متاسفانه بیشترین تعداد معتادین از قشر دانشجویان هستند که بیشتر به صورت تفریحی به استعمال مواد می‌پرداختند.

کارشناس مسئول پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان از تعطیلی یک واحد کمپ ترک اعتیاد زنان خبر داد و گفت: 40 زن معتاد به بهزیستی مراجعه کرده‌اند که به علت نبود کمپ در استان، به استان اصفهان ارجاع داده شده‌اند.

وی با بیان اینکه معتادین زن بیشتر در منطقه 32 شهرکرد هستند، اضافه کرد: بیشترین تعداد زنان معتاد بین سنین 15 تا 40 سال هستند که اکثرا شیشه مصرف می‌کنند و از طریق همسر یا در خوابگاه‌های دانشجویی معتاد شده‌اند.

آقابزرگی گفت: عمده‌ترین مشکلات کمپ‌های ترک اعتیاد در چهارمحال و بختیاری مکان کمپ‌ها است زیرا اکثر کمپ‌های احداث شده بیرون از سطح شهر و دارای بافت فرسوده هستند.

 وی با بیان اینکه شش کمپ جدید در حال احداث از اوایل سال 95 وجود دارد، خاطرنشان کرد: بر اساس پروتکل جدید مجوز احداث کمپ‌ها، به پزشک، روانپزشک، و کارشناسی ارشد روانشناسی و مشاوره اعطا می‌شود.

کارشناس مسئول پیشگیری و درمان اعتیاد از شروع طرح آموزشی الکترونیکی 300 ساعته خبر داد و گفت: طرح آموزشی 300 ساعته الکترونیکی که شامل دوره توجیهی و 20 عدد سی دی از اوایل اسفند شروع خواهد شد و تا شش ماه‌ اول سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: دوره‌های آموزشی هم برای کسانی که در حال تاسیس کمپ و هم کسانی که در حال اداره کمپ هستند برگزار می‌شود که این آموزش‌های شامل کمپ‌داری، نحوه برخورد با فرد معتاد و نیاز‌های علمی در زمینه اعتیاد است.

آقابزرگی گفت: در شهرستان کیار یک کمپ حرفه‌آموزی وجود دارد که در آن آموزش‌های لازم برای حرفه‌آموزی را به معتادین در حال ترک می‌دهد.

کارشناس مسئول پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی با بیان اینکه نزدیک به 61 نفر از معتادین از تسهیلات بهزیستی استفاده کرده‌اند، خاطرنشان کرد: بهزسیتی حدود پنج درصد از وام مربوط به خود را به معتادین ترک کرده واجد صلاحیت متقاضی شغل یا کارفرمایی که شش معتاد در حال ترک را استخدام کرده است، اعطا می‌کند.

وی افزود: متاسفانه بر اساس طرح شیوع‌شناسی انجام شده در استان چهارمحال و بختیاری، میل به مصرف مواد حتی در سن پایین بسیار بالا است.

آقابزرگی در پایان با بیان اینکه 121 معتاد از امکانات مرکز کاهش آسیب پردیس استان استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: تعداد معتادین که با مراجعه به این مرکز که سرنگ و دارو دریافت می‌کنند نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار