تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری فرونشست زمین موجب مسدود شدن مجاری نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی شده در نتیجه چنانچه سال‌های ترسالی نیز در پیش رو باشد به دلیل بسته شدن لایه‌های خاک، ورودی آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی صورت نخواهد گرفت.
کد خبر: ۷۱۶۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳ 18 February 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- علی محمدی‌مقدم اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری از دیرباز به عنوان سرزمین آب‌ها شهرت داشته و با میانگین 600 میلی‌متر بارندگی که نزدیک به میانگین جهانی است به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع آبی زاگرس و کشور مطرح بوده است.
وی افزود: برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی در سال‌های اخیر موجب شده تا شاهد پدیده‌‌های مخرب زیست‌ محیطی از قبیل فرونشست زمین، افت شدید سفره‌های زیرزمینی  و کسری مخازن و بعضا خودسوزی زیرسطحی و اخیرا نیز بیان‌زایی شویم.
محمدی‌مقدم تصریح کرد: فرونشست زمین  موجب مسدود شدن مجاری نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی شده در نتیجه چنانچه سال‌های ترسالی نیز در پیش رو باشد به دلیل بسته شدن لایه‌های خاک، ورودی آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی صورت نخواهد گرفت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افت آبخوان و کسری مخازن دشت‌های کشاورزی استان را یک از چالش‌‌های اساسی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و گفت: خشکسالی‌های 10 سال اخیر از یک طرف و بهره‌برداری‌های بی‌رویه از مخازن زیرزمینی به منظور مصارف شرب، صنعت و کشاورزی و عدم تغذیه آبخوان‌ها از سوی دیگر موجب شده تا کسری 800 میلیون مترمکعبی مخازن در استان صورت گیرد.
محمدی‌مقدم ادامه داد: وجود بیش از پنج هزار حلقه چاه در دشت‌های و عدم تغذیه آبخوان‌ها موجب شده تا سالانه به طور متوسط یک متر افت آبخوان در استان شکل گیرد که بیشترین افت با 27 متر مربوط به دشت خانمیرزا است و متاسفانه 10 دشت استان به همین دلایل ممنوعه شد که از این تعداد چهار دشت نیز بحرانی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اضافه کرد: تنها راهکار برون رفت از این چالش‌ها اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری است.
وی با تاکید بر اینکه میزان حجم نزولات آسمانی در سال‌های ترسالی 9 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب است، ادامه داد: به دلیل توپوگرافی و پستی بلندی‌هایی استان، متاسفانه 7.8 میلیارد مترمکعب از این نزولات به صورت رواناب از سطح استان خارج می‌شود که می‌توان با اجرای عملیات آبخیزداری ( بیولوژیک بیومکانیک و مکانیکی) حداقل 50 درصد از این حجم  رواناب‌ها را کنترل کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری  استان با بیان اینکه یکی دیگر از اثرات مهم اقدامات آبخیزداری کنترل و مهار سیل و کنترل رسوب است، خاطرنشان کرد: در واقع کنترل سیل و مقابله با کم‌آبی، ره آورد عملیات آبخیزداری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار