تابناک چهارمحال وبختیاری- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: طبق ارزیابی های انجام گرفته پیش بینی می شود در حدود ۱۳۲ هزار نفر از افراد بالای ۳۰ سال استان به فشار خون بالا مبتلا هستند.
کد خبر: ۷۵۱۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹ 03 June 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- مجید شیرانی در نشست خبری به مناسبت اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون افزود: بیش از ۴۸ هزار نفر افراد بالای ۳۰ سال در استان وجود دارد که در طرح کنترل فشار خون مورد پایش و غربالگری قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: تاکنون ۵۰ هزار نفر از بیماران به فشار خون در استان شناسایی و در سامانه مربوطه ثبت شده است که بر همین اساس تاکنون ۱۰ درصد از برنامه پیش بینی شده محقق شده است.
شیرانی با بیان اینکه طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز و تا ۱۵ مرداد ادامه می‌یابد، تصریح کرد: این طرح در ۲ مرحله اجرا می‌شود که مرحله نخست آن در خصوص اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم و مرحله دوم که از ۱۸ خرداد آغاز می‌شود برنامه عملیاتی و غربالگری است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد فشار خون‌های بالا اولیه هستند و نمی‌توان علت مشخصی برای آن تشخیص داد، افزود: تنها ۵ تا ۱۰ درصد از بیماران دارای فشار خون بالا به علت داشتن بیماری مشخص مبتلا به فشار خون شده‌اند.
شیرانی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین ریز فاکتورهای فشار خون، وراثت و ژنتیک است اما سبک زندگی نادرست و شیوه تغذیه نامناسب نقش بسیار مهمی در این خصوص دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست، نرخ شیوع بیماری فشار خون بالا را در این استان را حدود ۲۸ درصد اعلام کرد و گفت: تلاش می‌شود با اجرای کامل طرح بسیج ملی کنترل فشار خون ۱۳۲ هزار مبتلا به این بیماری را شناسایی و تحت مراقبت قرار دهیم.
سید راشد جزایری از استقرار ۵۵ ایستگاه ارزیابی ثابت و موقت واحدهای ارائه دهنده خدمات به جمعیت تحت پوشش خبر داد و گفت: این پایگاه‌ها از ۱۸ خرداد آماده ارائه خدمت به گروه‌های هدف شامل افراد بالای ۳۰ سال، مادران باردار و بیماران کلیوی است.
وی با بیان این طرح ملی کنترل فشار خون بالا دارای ۴ مرحله ارزیابی، شناسایی، مراقبت و درمان است، تصریح کرد: تلاش می‌شود تا در این طرح بیشتر جمعیت شهرنشین و حواشی شهرها را مورد ارزیابی و شناسایی قرار داد.
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: ۷ کارگروه در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تشکیل شده تا بتوان اهداف این کمپین را بخوبی اجرا کرد.
بیماری پرفشاری خون یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قابل کنترل و قابل پیشگیری است که بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، یک سوم جمعیت بزرگسال کشور مبتلا به این بیماری هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار