افزایش قیمت زیاد علوفه و نهاده‌های دامی در کنار خشکسالی گریبان‌گیر و عدم توزیع صحیح نهاده‌های دامی و قیمت بالای نهاده‌های دامی آزاد، چنگ برا گلوی دام انداخته ‌و موجب متضرر شدن دامدار شده است.
کد خبر: ۹۷۹۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹ 18 July 2021

گرانی‌ها دغدغه‌ای شده است که مردم هر روز شاهد آن هستند، کار و کاسبی مردم کساد و قدرت خرید هم پایین آمده است.

افزایش قیمت زیاد علوفه و نهاده‌های دامی در کنار خشکسالی گریبان‌گیر و عدم توزیع صحیح نهاده‌های دامی و قیمت بالای نهاده‌های دامی آزاد، چنگ برا گلوی دام انداخته است و و موجب متضرر شدن دامدار شده است.

در میان گرانی و خشکسالی اگر سومدیریت هم باشد قوز بالا قوز می‌شود، همان مدیری که خشکسالی را تدبیر نمی‌کند، همان مدیری که قیمت علوفه را تعدیل نمی‌کند و بی‌تدبیری او موجب انباشته شدن نهاده‌های دامی در گمرک و فاسد شدن آن‌ها می‌شود.

البته چنین اوضاعی از ماه‌های گذشته دقیقا قابل پیش‌بینی بود، 16 فروردین‌ماه سال جاری بود که خبرگزاری تسنیم در گزارشی انتقادی به نحوه توزیع نهاده‌ها و کمبود نهاده‌ها با عنوان "کمبود نهاده‌های دامی در استان چهارمحال و بختیاری دامداری‌ها را خالی از دام می‌کند" پرداخت.

گزارشی که پس از آن مسئولان امر، ناگهانی و دست‌پاچه در مصاحبه با رسانه دیگری این موضوع را تکذیب کردند، اما غافل از آنکه آن‌چیزی که در دامداری‌های استان می‌گذرد بسیار غم‌انگیز است، داستانی که سر درازی دارد و یک سوی آن به بی‌تدبیری مسئولان برمی‌گردد.

3 روز گذشته بود که دامداران استان در اعتراض به قیمت بالای علوفه و نهاده‌های دامی، قیمت پایین شیر و بالا بودن هزینه‌های تولید با حضور جلوی استانداری چهارمحال و بختیاری، خواستار پیگیری مشکلاتشان شدند. اعتراضی که بسیار راحت می‌شد در ماه‌های گذشته آن را پیش‌بینی و رفع کرد.

دامداری که اگر نباشد کشور از نظر تامین لبنیات و گوشت قرمز فلج می‌شود، دامداری که با وجود زحمت زیاد در کار باید حمایت می‌شد اما این بیخیالی‌ها و سنگ اندازی‌ها بیشتر از پیش او را بی رمق کرده است.

دامدار: دولت 30 درصد خوراک را یارانه‌ای می‌دهد اما می‌خواهد 100 درصد محصول را قیمت‌گذاری کند!

امید شریعت، یکی از دامداران استان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از شهرکرد، با اشاره به مهمترین مطالبات دامداران، اظهار داشت: قیمت‌گذاری دستوری شیر خام یکی از مطالبات دامداران است، دولت 30 درصد خوراک یک گاو شیری را به صورت یارانه‌ای میدهد و سپس انتظار دارد در قبال این 30 درصد، 100 درصد محصول ما را قیمت گذاری کند که این شگفت آور است!

وی با اشاره به عدم دادن مجوز به صادرات دام زنده، گفت: دام زنده در کشور تلمبار شده و نزدیک 350 هزار راس دام سنگین در کشور تلمبار شده که اگر از بین برود هیچ سودی برای هیچکس ندارد، اگر مجوز صادرات به دام مازاد داده شود دولت می‌تواند عوارض بگیرد و منابع ملی هم تلف نمی‌شود.

این دامدار خاطرنشان کرد: یک گاو 18 تن علوفه خورده و اگر از بین رود 18 تن علوفه از بین رفته است و اینطور زنجیره محیط زیست از بین می‌رود که این مسئله با یک مجوز قابل حل است، مشکل دیگر خشکسالی و افزایش سرسام آور قیمت نهاده‌ها است، ما کمترین افزایش در جو را داشتیم که 2.5 برابر شده و کاه 7 برابر شده است.

وی تصریح کرد: کارخانه‌ها تا کنون 4 بار لبنیات را گران کردند و می‌گویند کارگر و آب و برق دارند، آیا من دامدار این هزینه‌ها را ندارم؟ چهارماه چندین جلسه گذاشتند و چندین مسئول مرتبط و غیر مرتبط دخالت می‌کنند، مشکل افزایش قیمت علوفه بسیار سنگین است، اکنون یک راس گاو با 30 کیلو شیر تقریبا 200 هزار تومان هزینه دارد و اگر این را به 4500 تقسیم کنیم باید یک گاو 42 کیلو شیر دهد و این غیر ممکن است و این قیمت 6300 تنها قیمت خوراک دام است که حتی دولت تصویب نمی‌کند.

شریعت با اشاره به عدم همکاری بانک‌ها با تولیدکنندگان، گفت: اینکه بانک‌ها می‌گویند می‌بخشند و ‌.‌‌.. حرف است، اگر دیر شود تحت فشار قرار می‌گیریم، یک کیلو ذرت از بندامام می‌آمد و اکنون با مجوز 100 در صد کرایه حمل و نقل را گران کردند، تولید باید سود داشته باشد اگر کسی که در حال دلالی است 20 درصد سود ببرد تولیدکننده باید 40 درصد سود کند که بتواند زیاد تولید کند.

وی بیان داشت: تمام این مشکلات مانع شده و ما دامداران با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مشکلات خود را بیان کردیم تا مانع‌زدایی شود، کم کاری از جانب دامداران نیست و هنوزم هم پای کار هستیم اما کم کم نفس‌های آخر را می‌کشیم.

شریعت اظهار داشت: دام موجود زنده است و اشیاء نیست که درب مغازه را بست و رها کرد و با خیال راحت بگویی از بین نمی‌روند و یا فاسد نمی‌شوند، هر روز دامداران متضرر می‌شوند و روزانه دچار ورشکستگی شده‌ایم، هر ساعت تعویق در تصمیم‌گیری برای ما مشکل آفرین است.

این دامدار با اشاره به خشکسالی، گفت: یونجه و کاه نیست و چند کیلو بار هم که در استان است به مناطق دیگر فرستاده می‌شود، کسی به فکر دامدار نیست، 365 روز، 17 ساعت در حال کار هستیم و درآمد خاصی نداریم.

وی تصریح کرد: اینکه می‌گویند چند تن نهاده وجود دارد پس کجا هستند، این‌ها همه حرف هستند باید کسی باشد که عمل کند، تا سال 68 پنیر از خارج وارد می‌شد اما با تلاش دامداران کشور به این نقطه تولید عظیم رسید اما نباید بعد از 40 سال خودکفایی، دامداران نابود شوند.

شریعت بیان داشت: همه حق را به دامدار می‌دهند اما دلیل تعلل در اجرای مصوبه را نمی‌دانیم! این دام‌ها اصلاح نژاد شده‌اند و هزینه دارند، اگر خوراک نداشته باشند بهم میریزند در ضمن به دلیل تاخیر در تحویل نهاده‌های دامی، آن‌ها را فاسد تحویل دامدار دادند.

قیمت‌ها باید تعدیل شود / فشار بر دامداران زیاد است

جبار گنجی، رئیس اتحادیه لبنیات‌فروشان شهرستان شهرکرد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد ، گفت: فشار بر روی دامداران بسیار است از جمله گلایه‌های آنان قیمت زیاد علوفه و قیمت کم شیر است.

رئیس اتحادیه لبنیات‌فروشان شهرستان شهرکرد افزود: دامداران قیمت علوفه و شیر را درست نمی‌دانند و می‌گویند باید قیمت‌ها تعدیل شود، چندین جلسه برای تصمیم‌گیری برگزار شد.با صحبت‌های صورت گرفته قرار شد به زودی قیمت‌ها مشخص شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار