کمبود نهاده‌های دامی و عدم تعادل در دخل و خرج دامداران استان چهارمحال و بختیاری باعث شده فعالان این بخش برای جلوگیری از زیان دام‌های مولد خود را روانه کشتارگاه کنند اتفاقی که مشکلات آن در آینده‌ای نه چندان دور نمایان می‌شود.
کد خبر: ۹۸۰۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷ 24 July 2021

مشکل دامداران استان چهارمحال و بختیاری هنوز پابرجاست، چندین ماه است که دامداران با مشکل نهاده دامی و خشکسالی و همچنین قیمت پایین شیر و هزینه بالای تولید، دست و پنجه نرم می‌کنند.

اگر بازار را بررسی کنیم، این نکته را متوجه می‌شویم که شیر از دامدار 4500 خریده می‌شود و حدود 2 هزار تومان بیشتر در بازار به فروش می‌رسد، اما مشکل کجاست؟ صحبت اینجاست که تعادلی بین قیمت نهاده‌های دامی و هزینه‌های تولید با قیمت شیر خریداری شده از دامدار نیست به همین دلیل دامداران علاوه بر رنجش خشکسالی باید دچار رنجش زیان هم باشند.

در میان بحبوحه خشکسالی حرف دل اینجا است که خشکسالی را شرایط طبیعی ایجاد کرده است اما این وضع از بی‌نظمی در خصوص نهاده‌های دامی و قیمت‌ها را چه کسی جز مسئولان بی‌تدبیر ایجاد کرده است، سوال اینجاست آیا خشکسالی قابل پیش بینی نبود؟‌ آیا نمی‌توان زودتر نهاده‌های دامی را از گمرک ترخیص کرد؟ آیا نمی‌شود به دامداران یارانه داد؟ آیا نمی‌توان تدبیری برای این بخش از تولید کشور انجام داد؟

23 تیرماه سال جاری بود که دامداران استان که دیدند صدایشان به جایی نمی‌رسد، جلوی استانداری جمع شدند و خواسته خود را مبنی بر مشکلات نهاده‌‌ها، قیمت پایین شیر و... مطرح کردند.

اما همچنان مشکلات این قشر باقی است، مشکلاتی که اگر به زودی مرتفع نشوند، امنیت غذایی جامعه را به خطر می‌اندازند، چرا که گوشت و شیر و لبنیات قسمت عمده‌ای از خوراک بخشی از جامعه را در برمی‌گیرد.

یکی از دامداران استان چهارمحال و بختیاری که رنج زیادی را متحمل شده بود، به خبرنگار تسنیم گفته بود: مجبورم گاوهای مولدی که روی آن 20 سال اصلاح ژنتیک داشتیم و 40کیلو شیردهی دارد، به قیمت دو گوسفند ذبح کنم و اگر این گاو ذبح شود، تولید آن 25 سال به طول می‌انجامد، با این روند چند ماه دیگر مردم باید شیر را به قیمت گزاف تهیه کنند و برای تهیه گوشت و حتی شیر خشک وارداتی از بازار داخلی تهیه کنند.

نهاده دولتی فقط 30 درصد نیاز دامدار را رفع می‌کند

بهرام دهقانی، رئیس اتحادیه دامداران استان چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد ، با اشاره به مشکل دامداران در خصوص کمبود علوفه و نهاده‌های دامی، اظهار داشت: قیمت علوفه‌هایی که دامداران برای دام خود استفاده می‌کردند 3 الی 4 برابر شده است، یونجه پارسال هزار و پانصد تومان بود اما اکنون 5 هزار تومان خریداری می‌شود، نهاده‌های دولتی تنها 30 درصد از کل نیاز دامدار را رفع می‌کند.

وی افزود: به همین دلیل دامداران مجبور می‌شوند 70 درصد از نهاده‌های دامی که شامل جو، سویا و ... است را از بازار آزاد تهیه کنند که این بسیار گران تمام می‌شود، از طرفی کرایه حمل و نقل چند برابر شده است.

رئیس اتحادیه دامداران استان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در استان چهارمحال و بختیاری سال‌های گذشته جو، سویا و... وجود داشت اما به خاطر خشکسالی‌ها امسال دچار کمبود علوفه و نهاده دامی شده‌ایم، اوضاع طوری شده است که استاندار چهارمحال و بختیاری به تمامی پلیس‌راه‌های خروجی استان نامه زده است و خروج علوفه دامی را از استان ممنوع کرده است.

بهرامی با اشاره به پایین بودن قیمت شیر و مشکلات بسیار زیاد دامداران، گفت: حدود یک ماه است که نمی‌توانند قیمت شیر را مصوب کنند، دامداران بلاتکلیف هستند و تلاطم بازار موجب سوء استفاده سودجویان شده است، پول شیر در جیب سودجویان می‌رود و دامداران هنوز با قیمت قبلی در حال فروش شیر هستند.

در آینده نزدیک مجبور به واردات دام مولد می‌شویم

وی با اشاره به اینکه هیچ اقدام موثری در این چند ماه اخیر توسط مسئولان صورت نگرفته است، تصریح کرد: در حال حاضر دامدارانی که دام شیری نگهداری می‌کنند بر روی هر دام 30 هزار تومان روزانه ضرر می‌دهند یعنی یک دامدار با صد راس دام شیری ماهیانه 90 میلیون تومان زیان متحمل می‌شود‌.

رئیس اتحادیه دامداران استان چهارمحال و بختیاری بیان داشت: بسیاری از دامداران دام‌هایی که آبستن بودند را به کشتارگاه بردند چرا که توان هزینه‌ها را ندارند و می‌خواهند بیش از این دچار ضرر نشوند، باید توجه کرد با این وضع کسی حاضر نیست در حوزه دامداری فعالیت کند.

وی افزود: یک دام سنگین که اصلاح نژاد شده است و در حال تولید شیر و گوساله است، اگر از چرخه خارج شود و کشور بخواهد همین دام را وارد کند نزدیک به چهارهزار دلار قیمت دارد، با شرایط به وجود آمده دامدار گاو خود را 20 میلیون تومان به کشتارگاه می‌دهد اما همین دام را باید کشور با صد میلیون تومان وارد کند.

بهرامی در پایان خاطرنشان کرد: دولت اگر به دنبال کمک به دامداران است باید وام‌های کم بهره و بدون بهره و حتی وام بلاعوض در اختیار دامداران قرار دهد، نهاده‌های دولتی را افزایش دهد و سهمیه را بالاتر ببرد تا دامداران از این بحران خارج شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار