معاون هماهنگ کننده امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: طرح نهضت ملی مسکن ایثاری بود که دولت و نظام برای خانه‌دار شدن مردم اجرا کرد.
کد خبر: ۱۱۶۹۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۷ 30 May 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری و به نقل از ایسنا، علی حیدری ۱۰ خرداد ماه در شورای اداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: مقدمات طرح نهضت ملی مسکن اواخر دولت گذشته آغاز و در استان کار بسیاری انجام نشده بود، اما مهمترین اقدام تامین زمین مورد نیاز بود که در این راستا تشکیل چند کارگروه و کمیته نیاز بود که به منظور سرعت بخشی بیشتر کمیته و کارگروه امور زیربنایی با یکدیگر تلفیق و تبدیل به یک مجموعه شدند.

وی افزود: در این فرایند نیاز به ۱۷ استعلام از دستگاه‌های مختلف برای ورود به کارگروه امور زیربنایی بود که این استعلامات برای همه پروژه‌های نهضت ملی در سطح استان انجام شد، اما در این فرایند ایراداتی وجود داشت که ۱۰ شهر استان در این کارگروه مورد بررسی قرار گرفتند و به دلیل محدودیت زیست محیطی امکان ساخت مسکن در این شهر‌ها وجود نداشت.

حیدری بیان کرد: به کمک قانون ماده ۱۱ هوای پاک این شهر‌ها تعیین تکلیف شدند، در حقیقت از ۴۳ شهر استان ۳۱ شهر از طریق این فرایند قابل حل بود که منتج به نتیجه شد و بالغ بر ۶۴۷ هکتار زمین تعیین شد.

وی با اشاره به تامین مسکن در روستاها، تصریح کرد: حدود ۱۰۳۴ هکتار زمین تعیین تکلیف شد که ۸۰ هکتار دیگر در دست بررسی قرار دارد، در حقیقت در مجموع حدود ۱۱۰۰۰ قطعه زمین برای مردم در اطراف روستا‌ها تعیین تکلیف شد.

حیدری افزود: در بحث مسکن روستایی بیش از ۱۴ هزار سهمیه اختصاصی در سال اول برای استان بود که ساخت بیش از ۹۵۰۰ واحد آغاز و حدود ۵۷۰۰ واحد به اتمام رسید.

معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در شهرستان کوهرنگ ۴۹۶ واحد تخریبی در سال ۱۴۰۰ نیازمند بازسازی بود که در یک بازه زمانی یک ساله همه واحد‌ها بازسازی شدند، از طرفی در بحث خودمالکی ۱۰ شهر به صورت تک واحدی در نظر گرفته شد و واگذاری به مردم انجام یا در شرف انجام است.

حیدری ادامه داد: در دو شهر شهرکرد و بروجن که ساخت و ساز به صورت انبوه‌سازی انجام می‌شود حدود ۹۴۰۰ واحد در حال ساخت و عملیات ۲۷۰۰ واحد به زودی آغاز می‌شود یعنی حدود ۱۲ هزار واحد در این دو شهر مسکن احداث می‌شود.

وی اضافه کرد: زمین مورد نیاز برای مابقی طرح‌ها در دست بررسی و ۱۲ شهر باقیمانده به زودی انجام می‌شود. در حقیقت طرح نهضت ملی مسکن ایثاری بود که دولت و نظام برای خانه‌دار شدن مردم اجرا کرد.

اولویت پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به فارغ التحصیلان دانشگاهی باشد

در ادامه محمدکاظم منزوی، معاون امور اقتصادی استاندار چهارمحال بختیاری اظهار کرد: فعالیت ما در کارگروه رونق باید عمیق‌تر از گذشته و با جدیت بیشتر در سطوح شهرستانی و استانی انجام شود، این کارگروه با هدف پیگیری طرح‌های سرمایه‌گذاری پیشران و تکمیل طرح‌های نیمه تمام پیش‌بینی شده است، یعنی هدف تکمیل و افتتاح طرح‌های نیمه تمام در دو مقطع هفته دولت و دهه فجر امسال است.

وی گفت: از مدیران دستگاه‌های اجرایی مخصوصاً مدیران اقتصادی و دستگاه‌های خدماتی درخواست می‌شود که همت لازم در این راستا را انجام دهند تا کار‌ها به خوبی پیش رود.

منزوی در ادامه گفت: در مقطع بسیار مهمی قرار داریم بحث مهلت پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ بند الف تا پایان شهریور و تسهیلات جز ۳ تبصره ۱۸ تا پایان خرداد ماه است که امید است امسال بیشترین جذب برای منابع که بازه زمانی دارند انجام و پرونده‌هایی که در بانک‌ها باز بوده سریعاً تسهیلات پرداخت شود.

وی با اشاره به تسهیلات ابلاغی مشاغل خانگی سال جاری، تصریح کرد: اطلاع رسانی به مردم برای ثبت نام تا پایان خرداد ماه اعلام شده، مدیران دستگاه‌هایی همچون کمیته امداد، بسیج سازندگی، جهاد کشاورزی، صمت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره کل ارشاد باید همه مساعی خود را به خرج دهند تا بتوانند اهلیت‌سنجی و بیشترین استفاده را از این تسهیلات داشته باشند.

منزوی ادامه داد: البته کسانی که سال گذشته نتوانستند تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کنند سهمیه‌ای برای این افراد اختصاص داده شده است.

به گفته وی، امسال در تعهد اشتغال یعنی از ۶۲۰۰ تعهد حدود ۱۰۰۰ سهم مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی است که باید اشتغال به کار شوند، در حقیقت امسال در تعهد اشتغال به فارغ التحصیلان دانشگاهی نگاه ویژه‌ای شده است که توصیه می‌شود اولویت پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به فارغ التحصیلان دانشگاهی باشد.

معاون اقتصادی استاندار گفت: بخشی از تسهیلات بند الف تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۳ ابلاغ و این تسهیلات نهادی است یعنی نهاد‌هایی همچون بنیاد برکت، کمیته امداد، بهزیستی، صندوق نوآوری و بنیاد علوی برای اشتغال زایی تسهیلات در اختیارشان قرار می‌گیرد، البته در بودجه ۱۴۰۳ گروه‌های جهادی، سازمان‌های فنی حرفه‌ای، هنرستان‌ها و دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای سهمیه دارند که مدیران این دستگاه‌ها باید ساز و کار استفاده از تسهیلات را پیدا کنند تا بیشترین جذب انجام شود.

منزوی افزود: ادارات تبلیغات اسلامی، جهاد دانشگاهی و آستان قدس امسال از جز ۳ بند الف تبصره ۲ نیز سهمیه تسهیلات دارند که امید است بیشترین استفاده از این دو بند انجام شود.

تدوین سند راهبردی تحول و پیشرفت استان

در پایان حمیدرضا منتظری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: دولت شهید آیت‌الله رئیسی استراتژی محرومیت زدایی توام با توسعه را دنبال می‌کرد که این مسئله در چهارمحال و بختیاری به شکل ویژه دنبال شد.

وی افزود: مهار تورم، محو ناترازی و کسری پنهان بودجه، اختصاص هفت همت اعتبار سفر به استان در سال گذشته با تعهد دستگاه‌های اجرایی، تخصیص زود هنگام اعتبارات به مناطق سردسیر از جمله اقدامات مهم دولت بود.

منتظری بیان کرد: بر اساس اعلام بانک جهانی نرخ تورم دولت آیت الله رئیسی به ۴۰ درصد و در چهارمحال و بختیاری برای اولین بار حدود ۲۰ درصد تورم منتهی به پایان اردیبهشت سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱۸.۵ درصد کاهش یافت، از طرفی رشد اقتصادی ۵.۱ درصدی در این دولت اتفاق افتاد که در استان طبق برآورد‌های انجام شده رشد اقتصادی سال گذشته به ۶.۷ درصد رسید.

وی اضافه کرد: همچنین بر اساس اعلام بانک جهانی نرخ بیکاری کشور ۷.۶ درصد و در استان در پایان زمستان به ۹.۳ درصد رسید که قطعاً در بهار امسال به این عدد نزدیک خواهیم شد.

منتظری در پایان گفت: تدوین سند راهبردی تحول و پیشرفت استان در ۱۹ بخش به عنوان یک میثاق استانی برای تحقق اهداف و منویات مقام معظم رهبری پیش روست که با جدیت ادامه خواهد یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار